۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۸۲۱
آیت‌الله خاتمی:

پیشرفت‌های خیره‌کننده نتیجه تحریم‌های سی‌ساله است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که اتحادیه اروپا با طناب پوسیده آمریکا به چاه رفته و پیش از این‌که نفت ما را تحریم کند، خود را تحریم کرده است، ابراز داشت: تحریم‌ها هزینه استقلال است و ملتی که بخواهد آقا بالا سر نداشته باشد،‌ سی و سه سال برای انقلاب هزینه می‌دهد و دشمن را به زیر خواهد کشید.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي سيد احمد خاتمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران، پس از دعوت خود و نمازگزاران به تقوای الهی، فراموشی قیامت را زمینه تباه شدن عمل انسان و جهنمی شدن عنوان و بر انس و ایمان به وعده‌های خداوند متعال تأکید کرد و افزود: وقتی خدا پشت و پناه این ملت است، ابرقدرت‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرا رسیدن سی و چهارمین فجر انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: خداوند متعال پس از پنجاه و هفت سال سیاه دین‌ستیزی، اخلاق‌ستیزی، عفت‌ستیزی و استقلال‌ستیزی، نوری به این ملت عنایت کرد که باید با برگزاری با شکوه مراسم دهه مبارک فجر، قدردان این نعمت باشیم.

وی در ادامه از رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواست که با ساخت و پخش برنامه‌های مستند در دهه مبارک فجر، نسل سوم و چهارم انقلاب را با این دوران آشنا کنند و خدمات سی و ساله نظام اسلامی ایران را در برنامه‌های متنوع به تصویر بکشند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به تحریم خرید نفت از سوی اتحادیه اروپا، این تحریم‌ها را تازه ندانست و با بیان این‌که مقام معظم رهبری فرمودند در شرایط شعب ابی‌طالب نیستیم بلکه در شرایط بدر هستیم، تصریح کرد: اگرچه دنیا علیه ملت ایران جنگ احزاب به راه انداخته است، اما همان‌طور که 313 تن در جنگ بدر بر هزار نفر غلبه کردند، به یاری خداوند در این صحنه هم پیروز هستیم.

وی اضافه کرد: این تحریم‌ها در کشور ایران بی‌سابقه نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون، تحریم‌ها با شدت و ضعف بوده است؛ چنانچه کلینتون رییس جمهور اسبق آمریکا طرحی را تصویب کرد که طی آن هر شرکت آمریکایی که بیش از بیست میلیون دلار در رابطه با نفت ایران سرمایه‌گذاری کند، تحریم می‌شد، اما شرکت‌ها از حجم مبادلات خود نکاستند و آمریکا هیچ غلطی نتوانستند بکند.

خطیب جمعه تهران یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران را فرصت‌سازی عنوان و اظهار کرد: پیشرفت‌های خیره‌کننده هسته‌ای از دل این تحریم‌های بیش از سی ساله به دست آمد و همین تحریم‌ها سبب می‌شود ملت بزرگ ایران به سوی اقتصاد منهای نفت خیز بردارند و این مهم از سوی مردم محقق خواهد شد، منتهی با بها دادن به تولید که تولید راز و رمز شکوفایی، رشد و موفقیت اقتصاد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار بر طرف شدن مشکلات تولیدگران شد و با بیان این‌که بیکاری با رشد اقتصاد و افزایش تولید علاج شده و تودهنی محکمی به تحریم کنندگان است، گفت: تحریم‌ها تأثیر اساسی در اقتصاد ندارد، چراکه حداکثر 17 درصد نفت از سوی کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، ایتالیا، یونان و فرانسه خریداری می‌شود که غرق در مشکلات هستند و با این کار بر مشکلاتشان افزوده می‌شود.

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که اتحادیه اروپا با طناب پوسیده آمریکا به چاه رفته و پیش از این‌که نفت ما را تحریم کند، خود را تحریم کرده است، ابراز داشت: تحریم‌ها هزینه استقلال است و ملتی که بخواهد آقا بالا سر نداشته باشد،‌ سی و سه سال برای انقلاب هزینه می‌دهد، در این مسیر هم هزینه خواهد داد و دشمن را به زیر خواهد کشید.

وی با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران یک مدت شش ماهه را لحاظ کرده است، به بیان چرایی این موضوع پرداخت و گفت: اروپایی‌ها گرفتار و بحران‌زده هستند و حداقل در این چهل روز مانده به انتخابات می‌خواهند با این فعالیت‌ها، بر انتخابات تأثیر گذاشته و بعد هم بگویند ببخشید این طرح ناموفق بوده و دست از پا درازتر فرار کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری همچنین بازیگری عربستان را در این زمینه خنده‌دار توصیف و خطاب به حکومت عربستان خاطرنشان کرد: شما که گفته‌اید نیازهای نفتی غرب را تأمین می‌کنید، بدانید توان این کار را ندارید؛ بلکه با این کار پرونده سیاهی بر پرونده خود می‌افزایید و ملت‌های بیدار شده منطقه شما را به روز سیاه می‌نشانند.

وی با اشاره به سخنرانی اخیر اوباما که گفته بود «ما ایران را منزوی کرده‌ایم و مطمئن باشید جلوی انرژی اتمی ایران را خواهیم گرفت»، ‌گفت: آمریکا خود منزوی شده است؛ چراکه چهار نوکر حلقه به گوش آمریکا در منطقه سرنگون شدند، جنبش 99 درصدی‌ها، آمریکا را به روز سیاه نشانده و به کوری چشم آمریکا ایران اتمی شده است.

آیت‌الله خاتمی در ادامه سخنان خود به گرانی‌های فزاینده طی دو هفته اخیر اشاره کرد و با بیان این‌که مسؤولان روزهای گذشته به صحنه آمدند و قدری حباب قیمت‌های سکه و دلار شکسته شد، بر عبرت گرفتن از حوادث تأکید کرد و افزود: دولتمردان تا وارد این عرصه شدند قیمت دلار شکست و سکه هم سکته کرد که باید زودتر از این‌ها وارد صحنه می‌شدند.

وی جنگ روانی دشمن و فضاسازی رسانه‌ای در پی تحریم نفت از سوی اروپا، فراوانی حجم نقدینگی در دست مردم، سوء استفاده دلال‌ها، تحلیل نادرست در عرصه اقتصاد و سیاه‌نمایی اقتصاد کشور را از عوامل داخلی مؤثر در این عرصه برشمرد و از مسؤولان خواست تا با نظارت خود جلوی تصمیمات غیرکارشناسانه را گرفته و در این عرصه هیچ‌کس لحن و علیه سیاسی عمل نکند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به در پیش بودن انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هشدار داد: دشمنان داخلی و خارجی که بر روی انتخابات زوم کرده‌اند و با التماس از مردم می‌خواهند وارد صحنه انتخابات نشوند، باید بدانند که انتخابات جشن ملی مردم است و پرشور وارد صحنه خواهند شد.

وی همچنین از کاندیداها و هوادارن آنان خواست که با ایجاد کینه، کام مردم را تلخ نکنند، مسائل نظام را قربانی مسائل خود نکنند، قانون‌شکنی نداشته باشند، دروغ و وعده‌های دروغ ندهند، اسراف و تبذیر را خط قرمز خود قرار دهند، تبلیغات تخریبی و وابستگی به کانون‌های قدرت و ثروت نداشته و برای تبلیغات از شیوه‌های غربی و امکانات بیت‌المال استفاده نکنند.

آیت‌الله خاتمی شکل‌گیری مجلس مصر با اکثریت مسلمانان و سقوط چهارمین دیکتاتور یمن را از خبرهای خوش هفته گذشته عنوان کرد و با بیان این‌که با برگزاری انتخابات آزاد در هرکجای جهان، باطل رفتنی است، اما جنایت حکام بحرین را بسیار ناراحت‌کننده توصیف کرد و با خواندن مطالبی به زبان عربی در این زمینه، سخنان خود را در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران به پایان برد. /920/پ201/ص

ارسال نظرات