۰۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۲۱۹۸۲
به همت بسیج جامعه پزشکی استان قم؛

نخستین نشست اسلام و طب برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست از سلسله نشست های اسلام و طب با موضوع ضوابط شرعی در معاینه به همت بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.
نخستین نشست اسلام و طب برگزار شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در نخستین نشست از سلسله نشست های اسلام و طب که بعد از ظهر امروز در سالن شهید احدی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، به تاثیر و تأثّر متقابل روح و جسم اشاره کرد و افزود: پزشکان در قدیم استاد اخلاق بودند و اخلاق را در زندگی خود و در برخورد با بیماران مد نظر قرار می دادند.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، پزشکی را کار پیامبران الهی(ع) عنوان کرد و ابراز داشت: ایشان نخستین کسانی بودند که تشریح بدن انسان را به بشر آموختند.

رییس پژوهشکده علوم قرآن علامه طباطبایی(ره) همچنین اضافه کرد: کتاب نخست قانون ابوعلی سینا، کتاب تشریح بدن است که مسایل پیرامون آن را مورد بررسی قرار داده و در آن درس توحید و خداشناسی موج می زند.

وی در ادامه با انتقاد از کسانی که ندانسته پزشک را جزو محارم بر می شمارند، تصریح کرد: در قرآن یازده گروه عنوان شده که به زن محرم هستند و در بحث معاینه پزشکی تنها در صورتی پزشکان می‌توانند بدن بیمار نامحرم را لمس کنند که ضرر جانی قابل اعتنایی در بیمار پدید آمده و پزشک زن نیز وجود نداشته باشد.

گفتنی است، با همکاری حوزه علمیه و وزارت علوم، رشته تخصصی فقه طبابت از سال گذشته راه اندازی شده که بسیاری از مسایل مستحدثه علوم پزشکی و مباحث فقهی آن مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

شایان ذکر است، این سلسله نشستها با رویکرد طب اسلامی به صورت ماهانه و با حضور اساتید، نخبگان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد./927/پ203/ع

ارسال نظرات