۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۲۲۰۸۵
شهردار ارومیه هشدار داد:

محوریت مساجد در مدل تعالی مدیریت شهری نادیده گرفته نشود

خبرگزاری رسا ـ شهردار ارومیه وجود ایده‌های خلاقانه در ترسیم مدل تعالی مدیریت شهری مبتنی بر فرهنگ اسلامی را یک ضرورت انکارناپذیر دانست.
مسجد
علیرضا عصمت پرست، شهردار ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه گفت: توجه به مدیریت معنوی با محوریت مساجد یکی از موضوعاتی است که تا کنون در تئوری مدیریت شهری از دیدگاه مسؤولان اجرایی مغفول مانده است و بررسی تاریخ شهرداری‌های کشور می‌تواند گواه صادقی بر این موضوع باشد.

وی در ادامه عزم و اهتمام جدی مسؤولان برای اجرایی کردن مدیریت شهری مبتنی بر مفاهیم دینی را ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: واگذار‌کردن برخی از مسائل مرتبط با مدیریت منابع مختلف شهری به نسل امروز که از شور و شعور دینی توامان برخوردار هستند، می تواند مسؤولان را در دست‌یابی به جامعه آرمانی دینی یاری رساند.

این مسؤول اظهار داشت: اگر تمامی احکام و ارزش های دینی از سوی افراد جامعه مهم تلقی شده و از تمامی ابزارها برای جاری کردن حقیقی این احکام و دستورات بهره گرفته شود؛ کاهش اثرات و پیامدهای منفی ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی هزینه های گزافی را متحمل دولت نمی کند.

عصمت پرست وجود ایده های خلاقانه در ترسیم مدل تعالی مدیریت شهری مبتنی بر فرهنگ ناب اسلامی را یک ضرورت انکارناپذیر دانست و اضافه کرد: با گذشت سال‌های متمادی هنوز بسیاری از علوم و تئوری های ما به ویژه در حوزه علوم انسانی متاثر از فرهنگ غرب است چرا ما نباید خود به عنوان نظریه پردازان اصلی یک مدل تعالی در جهان مطرح شویم، مدلی که کاملا منطبق بر مفاهیم و ارزش های برخاسته از مکتب وحی الهی است.

شهردار ارومیه در پایان با اشاره به این‌که در سال جاری بیش از 200 میلیون ریال برای نماسازی و ساماندهی امور مربوط به مساجد اختصاص یافته است، احداث 5 کتابخانه در بوستان‌ها و پارک های شهر ارومیه را از برنامه های آتی شهرداری عنوان کرد.

نگاه مادی به مساجد جایگاه دینی این اماکن مقدس را به حاشیه می‌راند

وی با بیان این‌که صرف تاکید بر حمایت های مادی نمی‌تواند راهگشای مناسبی برای توسعه و ترویج مضامین و ارزش‌های دینی و معنوی در شرایط کنونی باشد، اظهار کرد: نگاه مادی‌گرایانه به مباحث مربوط به فعالیت‌های جاری در مساجد بدون شک کارکرد اصلی این مکان مقدس را در دراز مدت با چالش های جدی روبه‌رو کرده و رفته رفته این مکان را در جریان تعمیق باورهای دینی به حاشیه می کشاند.

عصمت پرست با بیان این‌که باید در مدت زمان استفاده از فضای فیزیکی مساجد تامل و دقت داشته باشیم، تصریح کرد: تعمق جدی در این موضوع ما را در نهایت به این مطلب می رساند که با توجه به حجم زیادی از کارهای صورت گرفته از سوی متولیان و مسؤولان در رده های مختلف اجرایی هنوز نتوانسته ایم فرهنگ سازی مطلوبی در این زمینه داشته باشیم.

این مسؤول با اشاره به این مطلب «مگر نه این‌که که مسجد از زمان رسالت پیامبر اکرم (ص) به عنوان مهمترین پایگاه طرح مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دینی در تاریخ صدر اسلام مطرح بوده است»، خاطرنشان کرد: بازگشت دادن مساجد به جایگاه اصلی خود در شرایط کنونی نیازمند تحول عمیق فکری و اجرایی برای استفاده بهینه از فضای معنوی و فیزیکی این اماکن مقدس مذهبی است./936/ت302/س

ارسال نظرات