۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۲۲۱۳۵
در همایش تجلیل از عاملین زکات مطرح شد؛

زکات شکاف های اقتصادی جامعه را پر می کند

خبرگزاری رسا ـ در همایش تجلیل از مودیان عاملین و رابطین زکات و خیرین نیکوکار استان خوزستان مطرح شد که زکات شکاف های اقتصادی جامعه را پر کرده و می بایست این فریضه الهی همگانی شود.
همايش تجليل از موديان عاملين و رابطين زکات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا اهواز، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همایش تجلیل از عاملین و رابطین زکات و خیرین نیکوکار استان خوزستان در اهواز، به بیان آثار مادی و معنوی پرداخت زکات در جامعه پرداخت و گفت: زکات از ارکان اسلام است و در واقع انجام دهنده زکات، ستونی از واجبات اسلام را سرپا نگه داشته است از این رو زکات مایه توام و بقای دین و جامعه اسلامی محسوب می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه با ذکر روایتی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر این که «زکات بدهید تا نمازتان پذیرفته شود» بیان داشت: پرداخت این حق سبب می شود که انسان پاک شده از سویی خداوند فرمان گرفتن زکات را صادر کرده است؛ چرا که برکات زیادی بر آن مترتب می باشد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه با تفسیر برخی روایات در باب زکات اظهار داشت: انسان با پرداحت نکردن زکات آلوده است و این آلودگی با گرفتن زکات برطرف می شود.

وی با بیان اینکه پرداخت زکات یک لطف نیست بلکه یک وظیفه است تصریح کرد: کسی که زکات می دهد خداوند به او و مالش برکت می دهد و اگر در دادن زکات قصور کرد، خداوند برکاتش را بر او نازل نخواهد کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از چند سال پیش با تصویب قانون، به زکات شکل قانونی داد گفت: این قانون بیشتر به سمت تشویق زکات دهندگان است و از سویی دولت و مجلس باید به فرهنگ سازی زکات کمک کنند.

وی با بیان این که زکات نباید خمس تلقی شود و نباید آن را مقابل خمس قرار داد تصریح کرد: زکات امری همگانی است، اگر نماز ستون دین است زکات هم رکن دین می باشد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان اینکه در قرآن 26 بار زکات و هفت بار خمس ذکر شده است، بر ترویج فرهنگ زکات به عنوان وسیله ای که چاله های اقتصادی را پر می کند تاکید کرد و گفت: هم اکنون تنها از چهار محصول گندم ، جو ، خرما و کشمش زکات پرداخت می شود ولی در مراحل بعدی دایره تعلق زکات به سایر محصولات تسری خواهد یافت.

اجرای فریضه زکات باید همگانی شود

همچنین آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان در بخش دیگری از این مراسم با بیان این که انسان مؤمن همیشه باید در حال تکامل باشد گفت: کشاورزان استان در زمینه پرداخت زکات خوب عمل کردند ولی انتظار است عمل به این فریضه روز به روز همگانی تر شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خوشبختانه از محل پرداخت زکات، مساجد بسیاری در روستاهای استان ساخته شده و دولت نیز در این زمینه به وظایف خود نیز عمل نموده است.

رییس شورای زکات خوزستان در پایان سخنان خود، با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ترویج فرهنگ زکات در استان ابراز امیدواری کرد این روند تکاملی همچنان ادامه داشته باشد.

خوزستان رتبه نخست در دریافت زکات را به خود اختصاص داده است

در ادامه این مراسم سید جعفر حجازی استاندار خوزستان اظهار داشت: با تلاش های صورت گرفته از سوی شورای زکات استان و ترویج فرهنگ زکات، هم اکنون استان خوزستان رتبه نخست را به لحاظ پرداخت زکات در کشور کسب کرده است.

این مقام مسؤول گفت: سال گذشته 47میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شد و دولت نیز معادل 5/1 برابر آن را در روستاهایی که زکات پرداخت کردند تخصیص و هزینه نمود.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان در ادامه بیان داشت: با وجود چند سال خشکسالی، امسال سقف دریافت زکات در استان با بیش از 100درصد افزایش به 97میلیارد ریال خواهد رسید که از این میزان پنج میلیارد ریال برای نخستین بار از محصول خرما دریافت شده است.

به گفته استاندار، خوزستان امسال شهرستان های شوش، گتوند به ترتیب با 11و 10 میلیارد ریال و شوشتر با بیش 9 میلیارد ریال زکات رتبه های اول تا سوم را در استان به خود اختصاص دادند و امیدواریم در سال 1391 شاهد یک جهش بسیار خوب در پرداختن زکات در استان باشیم.

بالغ بر 570 میلیارد ریال زکات در کشور جمع آوری شده است

همچنین حسین نبی لو دبیر ستاد زکات کشور در این مراسم با تقدیر از پرداخت کنندگان زکات در استان گفت:570 میلیارد ریال زکات در  9 ماه امسال در کشور جمع آوری شده که پیش بینی می شود تا پایان سال این میزان به یکهزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی به روند رو به رشد پرداخت زکات در کشور اشاره کرد و افزود: مردم به انجام تکالیف شرعی و الهی خود آگاه هستند و در بحث زکات نیز شاهد احیای این فریضه در کشور هستیم.

این مقام مسؤول گفت: با توجه به این که استان خوزستان به لحاظ اهتمام به پرداخت زکات جایگاه برتر و ممتازی در کشور دارد، ابراز امیدواری کرد این استان به عنوان الگوی سایر نقاط کشور مورد توجه قرا گیرد.

قابل ذکر است حامد اکبری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان خوزستان در پایان این مراسم اظهار داشت: در سال جاری 724 نشست با عنوان شورای زکات در دهیاری ها، روستاها، شهرها و شوراهای اسلامی با هدف تبلیغ و تبیین جایگاه زکات در استان برگزار شد و نتایج بسیار خوبی در برداشته است.

وی در این زمینه از تلاش های روحانیت بویژه آیت الله موسوی جزایری، ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان های تابعه در تبلیغ و ترویج فرهنگ پرداخت زکات تقدیر کرد.

گفتنی است در این مراسم بیش از 100نفر از مودیان، عاملین و رابطین زکات و خیرین نیکوکار استان خوزستان از جمله آیت الله موسوی جزایری و حجازی استاندار خوزستان با اهدا لوح تقدیر، تجلیل شدند./9465/ز502/ر

ارسال نظرات