۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۱۲۲۲۴۶
حجت الاسلام پناهیان:

محبت کلید تربیت دینی فرزند است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان انتقال ایمان از راه تذکر و زبان را بسیار موثر دانست و گفت: همان اسلامی که با تشویق زبانی زیاد موافق نیست، می‌گوید محبت خود را بسیار زیاد ابراز کنید، از این راه می توان محبت را به فرزندان اثبات کرد و راهی برای اثبات محبت خدا و رسول و ائمه(ع) نسبت به آنها باز کرد.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در برنامه امروز سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود با اشاره به ثمره علمی ایمان و تاثیر آن در زندگی گفت: ایمان به خدا باعث می شود انسان در ورای هر چیزی خدا را ببیند. یکی از تکنیکهای تربیت دینی فرزند، انتقال ایمان به اوست بدین معنا که به کودک بفهمانیم خدا همیشه همراه اوست و این باور را در او پرورش دهیم تا با خدایی که همیشه همراه اوست زندگی کند.

وی ادامه داد: شاخص این آموزش دین این است که ببینید او چقدر با خدا زندگی می کند و در تنهایی چقدر به این مطلب اعتماد و اعتقاد دارد. ثمره عینی و علمی ایمان، وارد کردن خدا در زندگی کودک است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که بزرگترین ثمره ایمان این است که انسان همیشه خدا را در کنار خود حس می کند، ادامه داد: این با خدا بودن هم جنبه نظارتی دارد و هم جنبه حمایتی، البته بهتر است در تربیت فرزند جنبه حمایتی آن در نظر گرفته شود. خداوند لحظه ای دست از حمایت ما بر نمی‌دارد و با صمیمانه‌ترین نگاه به ما توجه دارد، والدین وظیفه دارند به بهترین شکل باور با خدا بودن را به فرزندان آموزش دهند.

ایمان به امام زمان؛ عجیب‌ترین باور 
وی با اشاره به این که باید به خدا، باطن خوبان عالم و آخرت ایمان بیاوریم، گفت: اینها باورهای کلیدی هستند و یکی از عجیب‌ترین باورهایی که از ماخواسته شده اعتقاد به وجود امام زمان(عج) است. امام حسن عسکری در زمانی شهید شد که حس می‌کردند شیعیان به مرحله‌ ایمان به فضائل امامشان رسیده‌اند حتی اگر آن امام در پشت پرده غیبت باشد با شهادت امام حسن عسکری معلوم شد شیعه می تواند به امامت امام زمان(عج) ایمان بیاورد.

حجت الاسلام پناهیان افزود: در زمان حضرت علی(ع) ایمان به شخص ایشان نبود بلکه به فضایل ایشان بود ولی پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) شیعیان می‌بایست به فضایل امام زمان(ع) ایمان بیاورند بدون اینکه ایشان را ببینند که این نوع از ایمان سخت‌تر است.

احساس حضور خدا در زندگی نتیجه ایمان است
وی ادامه داد: ایمان به امام زمان(عج) باعث می‌شود ایشان را درکنار خود حس کنیم و این احساس حضور باید خیلی محکم باشد، این سخن امام راحل (ره) است که می فرمایند هر خطایی که ما انجام می دهیم باعث شرمندگی امام زمان(عج) پیش خداست، یعنی امام اینقدر امام زمان را در کنار خود حس می‌کردند.

استاد حوزه علمیه یکی از آثار ایمان را احساس حضور دانست و گفت: کسی نسبت به امامش احساس حضور کند آرام، متین و خالی از اضطراب است. جنبه تربیتی این موضوع آن است که در خانه با وجود یک بحران و مشکل بهم ریخته نشوید، بهم ریختگی یعنی فرد به حضور خدا و امام زمان در کنار خود ایمان ندارد و فرزندان هم همین رویه را پیش خواهند گرفت. ولی روبه‌روشدن با مشکلات همراه با توکل، صبر و آرامش، خود نوعی تربیت و آموزش ایمان به خداست.

محبت؛ کلید دین‌داری فرزند
وی در ادامه بیان داشت: یکی از مفاهیم قدسی که یک حقیقت شیرین است و ایمان به آن آثار فراوانی در پی دارد این است که خداوند فوق العاده ما را دوست دارد. ضرورت فهمیدن اینکه پیامبر ما را دوست دارد این است که کمبود محبت که یکی از ریشه های گرفتاری در دنیاست مرتفع می شود. کسی که کمبود محبت دارد همیشه ناآرام و مضطرب است. اگر این کمبود محبت برطرف شود و انسان سرشار و سیراب از محبت شود این مشکلات، درگیری های زن و شوهری و توقعات زیاد، همه و همه از بین خواهد رفت.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که محبت بسیار گران‌قیمت است وانسان نیاز دارد که محبوب آسمان و زمین باشد، اظهار داشت: امام علی (ع) گاهی یاران را مورد تفقد و مهربانی قرار می‌دادند و می‌فرمودند خداوند از من نسبت به شما مهربان‌تر است.

وی خاطر نشان کرد: در تربیت کودک باید این نکته که انسان مورد علاقه و محبوب خدا، پیامبر و امام زمانش است را به بچه ها آموزش دهید. در ابتدا باید محبت خود را به فرزندان نشان دهید و آن را اثبات کنید و سپس به آنها تذکر دهید کسانی هستند که شما را بیشتر دوست دارند.

ابراز محبت والدین؛ راهی برای اثبات محبت خدا
پژوهشگر حوزه علمیه انتقال ایمان از راه تذکر و زبان را موثرتر دانست و گفت: همان اسلامی که با تشویق زبانی زیاد موافق نیست، می‌گوید محبت خود را بسیار زیاد ابراز کنید از این راه می توان محبت را به فرزندان اثبات کرد و راهی برای اثبات محبت خدا و رسول و ائمه(ع) نسبت به آنها را باز کرد.

وی بیان داشت: هر گاه دیدید که کودک خودخواهی می‌کند بدانید در انتقال محبت به وی کوتاهی شده چون وقتی کودک خودخواه باشد باور نمی‌کند کسی هست که او را دوست داشته باشد. چون دیگران را با خودش قیاس میکند و فکر میکند که همه خودخواه هستند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که ایمانی که با ذکر تقویت می شود با علم تقویت نمی شود، گفت: آدم مومن کسی است دیگران به محض دیدن او به یاد خدا بیفتند.

وی در پایان غفلت را دلیل محبت نکردن برخی والدین نسبت به فرزندان دانست و گفت: برای جلوگیری از غفلت باید به خودمان گوشزد کنیم چرا که غفلت زیاد به خودخواهی و فراموش کردن فرزند و خانواده می‌رسد این است که امام صادق(ع) ریشه ضلالت و گمراهی را غفلت می داند./916/پ202/ع

ارسال نظرات