۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۱۲۲۴۹۳
معاون بین الملل حوزه های علمیه:

حوزه در عرصه تبلیغ بین الملل کوتاهی کرده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام زمانی گفت: مدیران حوزه برنامه ریزی کلانی برای حضور روحانیت در عرصه های بین المللی نداشته اند؛ اما بیداری اسلامی نشان داد که باید توجه ویژه به مسائل خارج از کشور نیز داشته باشیم، فلسفه راه اندازی معاونت بین الملل حوزه نیز این بوده است.
حجت الاسلام زماني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام زمانی، معاون امور بین الملل حوزه های علمیه کشور، امروز در همایش وحدت و بیداری اسلامی که در تالار علامه امینی حوزه علمیه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: رسالت بین المللی حوزویان در مساله بیداری اسلامی تا حدودی پیوند خورده با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تلاءلؤ آرمان های شیعی در مجامع بین المللی است.

وی ادامه داد: طلاب و روحانیان به عنوان وارثان رسالت انبیای الهی مکلف به تبلیغ مسائل دینی در سطح جهانی بوده و هستند، همچنان که پیش از این پیامبران و ائمه اطهار تلاشی در گستره جهانی داشتند، برقراری نظام اسلامی پس از پیروی انقلاب فرصتی مغتنم برای پاسخگویی به نیاز معنوی و اسلام خواهی جوامع است.

حجت الاسلام زمانی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز بیداری اسلامی از سوی امام راحل، سخن از خیزش امت تمام مستضعفان عالم بود، دعوت امام نیز امروز پس از 32 سال تحقق یافته است، اما باید دانست که امروز روحانیت رسالت خطیری در قبال بیداری امت اسلامی بر عهده دارد.

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه کشور ادامه داد: باید دید در سی سال گذشته تا چه حد پاسخگوی نیاز معنوی بشریت در دیگر ممالک بوده ایم. اعتراف می کنیم که در این عرصه کوتاهی کرده ایم و در نشر معارف اسلامی در حوزه بین الملل آنگونه که باید بسیج عمومی صورت نگرفته است.

وی خاطر نشان کرد: مدیران حوزه برنامه ریزی کلان برای حضور روحانیت در عرصه های بین المللی نداشته اند؛ اما بیداری اسلامی نشان داد که باید توجه ویژه به مسائل خارج از کشور نیز داشته باشیم، فلسفه راه اندازی معاونت بین الملل حوزه نیز این بوده است.

حجت الاسلام زمانی با اشاره به چگونگی ورود حوزه های علمیه در عرصه های تبلیغ بین الملل افزود: در ابتدا تفکر این بود که دولت ها مانع فعالیت بین المللی حوزه خواهند شد، درست هم بود، طبعا نه دولت های استعمارگر و نه دولت های مستعمره راضی به نفوذ تفکر حوزه های علمیه شیعی نبودند البته این موضوع مانع محسوب نمی شود، چراکه بشریت آغوش خود را برای درک مفاهیم عالی اسلام گشوده است.

معاون امور بین الملل حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که امروز حتی ملت های غیرمسلمان منتظر مشعل فروزان هدایت اسلامی هستند و دنیا عطش فراگیری معارف اسلامی را دارد، گفت: عشق به امام و رهبری در مجامع بین المللی موج می زند، روحانیان آماده شوند تا پاسخگوی نیاز معنوی بشریت باشند، طلاب در شرایط فعلی نباید خود را محدود به داخل کشور کنند.

وی خواستار مطالعات به روز، آشنایی با علوم مختلف و فرهنگ اقوام و ملل مسلمان از سوی طلاب برای حضور فعال در عرصه های تبلیغی شد و ادامه داد: اگر کسی واجد شرایط حضور فعال در مجامع بین المللی باشد، بایستی آمادگی ها لازم برای ورود به مرحله تبلیغ دین در عرصه های مختلف را داشته باشند.

حجت الاسلام زمانی در پایان تقویت دروس پایه حوزه، جامعیت علمی، آشنایی با مذاهب، ادیان و مکاتب دنیا، فعالیت های پژوهشی تطبیقی، کسب مهارت های تبلیغی، آموزش زبان های خارجی و روز دنیا، تمرین مدیریت ها و فعالیت های فرهنگی، روحیه شجاعت، ابتکار و خلاقیت در عمل و اخلاص را از مهم ترین شرایط لازم برای حضور روحانیت در مجامع تبلیغی بین الملل دانست./935/پ202/س
ارسال نظرات