۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۱۲۲۵۱۰

ستاد احیای وقف در آذربایجان‌شرقی تشکیل می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از تشکیل ستاد احیای وقف در این استان خبر داد و گفت: ترویج فرهنگ وقف نیازمند عزم همگانی است.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، امروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 13 هزار رقبه در استان موجود است، اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی دارای 514 بقعه متبرکه و بیش از 300 امامزاده‌ است.

حجت الاسلام حسینی با بیان این که هم اکنون 7 هزار 137 مسجد در استان وجود دارد، گفت: اداره کل اوقاف در رفع تصرفات و مقابله با موقوفه‌خواری تعارف نخواهد داشت، چنانکه اعلام شده که پارک مفاخر تبریز در محل وقفی احداث شده و قرار است دانشکده قرآن و حدیث در محل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز تأسیس شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی از تشکیل ستاد احیای وقف در این استان خبر داد و ادامه داد: این ستاد با هدف احیای موقوفات متصرف شده استان فعالیت خواهد داشت که تحقق این امر و نتایج فعالیت ستاد نقش بسزایی در جلب اعتماد عمومی نسبت به حفظ و نگهداری از موقوفات دارد.

حجت الاسلام حسینی همچنین با اشاره به طرح توسعه تعدادی از بقاع متبرکه استان گفت: کلنگ طرح توسعه امامزاده سیدجمال تبریز در زمینی به مساحت 2500 مترمربع به زمین زده خواهد شد، ضمن اینکه توسعه امامزاده سید حمزه تبریز نیز با توجه به رفع تصرفات از این موقوفات پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی تصرفات غیرشرعی در محدوده این امامزاده انجام شده که از آن جمله مقبره‌الشعرا تبریز است که در واقع این محل مستاجر اوقاف است و اداره کل ارشاد اسلامی و ادارات دیگر باید به پرداخت حقوق این امامزاده اقدام کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در تبدیل امامزادگان، اماکن مذهبی و بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی هر استان تصریح کرد: یکی از مهم ترین و اصلی‌ترین سیاست‌گذاری‌ها در این عرصه مرمت، بهسازی و توسعه امامزاده‌ها و بقاع متبرکه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری کنگره نگین هستی در راستای تبیین شخصیت پیامبر گرامی اسلام خبر داد و خاطرنشان کرد: این کنگره که در راستای سلسله همایش های ائمه معصومین(ع) در هر استان برگزار می شود، با محوریت موضوع بزرگداشت پیامبر اکرم(ص) یکم اسفند‌ماه سال‌جاری با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی سراسر کشور در تبریز برگزار می‌شود.

حجت الاسلام حسینی همچنین با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در برگزاری همایش نکوداشت مقام علمی و عرفانی شیخ سلآر معروف به شیخ سالار گفت: آن عالم جلیل القدر از شاگردان حضرات آیات شیخ مفید و سیدمرتضی علم الهدی و استاد شیخ طوسی بوده است.

وی با بیان این‌که مقبره شیخ سلآر در خسروشاه واقع شده است، افزود: تلاش می شود تا زمان برگزاری کنگره نکوداشت آن عالم وارسته، مقبره ایشان نیز آبادانی و برای زیارت عموم مردم متدین آذربایجان ساماندهی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در پایان خواستار ترویج فرهنگ وقف در سطوح مختلف اجتماعی شد و اظهار داشت: متاسفانه بعلت بی توجهی در طول سال های گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، فرهنگ موقوفه خواری بر فرهنگ وقف ‌داری برتری دارد که بایستی وضعیت تغییر کند./935/پ202/س
ارسال نظرات