حرف دین را باید به جان مردم رساند نه به گوش آنها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت و گفت: اشکال کفار به نزول تدریجی قرآن یک اشکال سطحی است. چرا که اگر دفعتا هم نازل میشد میگفتند چرا تدریجا نازل نشده است.
این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: قانونگذاری فقط به عهده خدای متعال است و رسول خدا صلی الله علیه و آله دریافت کننده وحی است. همان طور که خداوند در قانونگذاری شریک ندارد، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هم در قانونشناسی بی شریک است.
وی ادامه داد: روایت معتبر، دلیل شرعی و برهان کامل، دلیل عقلی نامیده می شود. عقل هم مقابل وحی نیست بلکه مقابل نقل است و عقل و نقل هر دو کاشف از وحی هستند.
این استاد عالی حوزه علمیه قم گفت: ولایت سه قسم است. اول، ولایت تکوینیه که برای پیامبر و اهل بیت و انبیاء علیهم السلام وجود دارد و عالم نسبت به انسان کامل مثل بدن است نسبت به روح. دوم، ولایت تشریعی یعنی قانون گذاری که مختص خدای متعال است و سوم، ولایت تشریعیه یعنی اداره و مدیریت جامعه مثل مسائل جنگ و صلح و و تدبیر و سرپرستی جامعه که ذات اقدس اله این ولایت را به پیامبر و اهل بیت علیهم السلام داده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به «اصحاب الرَّس» در آیه 38 سوره مبارکه فرقان خاطر نشان کرد: برخی گفتهاند رس اسم چاه و همان بئر شعیب است و برخی آن را به معنی نهر ممتد و طولانی میدانند. در روایتی از امیرمؤمنان علیه السلام آمده رس نام نهری طولانی است که در کنار آن شهرهای فراوانی وجود داشت. مردم آن شهرها درخت صنوبری که شاه درخت نام داشت را می پرستیدند. در کنار نهر، شهرهای دوازدهگانهای بود به نامهای آبان، آذر، دی و ... که عجم اسم ماههای خود را از این دوازده شهر گرفته است. اصحاب رس انبیای خود را کنار این بئر شهید کردند.
وی افزود: اصحاب رس گرفتار مساحقه بودند همان طور که قوم لوط گرفتار لواط بودند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیه «کلا ضربنا له الأمثال و کلا تبّرنا تتبیرا» گفت: خدای متعال می فرماید هیچ قومی را بدون برهان و دلیل و بیان قصص و امثال هلاک نکردیم. اگر سخنران فقط با برهان سخنرانی کند، وظیفه خود را انجام نداده است بلکه باید ابتدا مردم را آگاه کند که براهینی هست. بعد با بیان قصه ها و داستان ها، مثل قرآن مصادیق عینی را نشان دهد تا مطلب را پایین آورده و در دسترس مخاطب قرار دهد.
وی ادامه داد: خطاب خدای متعال این نیست که فرموده باشد قولوا فی آذانهم، تا با سخنان قلمبه فقط حرف را به گوش مردم برسانیم بلکه می فرماید قولوا فی انفسهم یعنی باید حرف را به جان مردم برسانیم.
این استاد عالی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: ما مرگ را هضم می کنیم و می چشیم نه این که مرگ ما را هضم کند. «کل نفس ذائقة الموت» یعنی همین. وقتی کسی یک لیوان آب را می چشد، ذائق مذوق را چشیده و هضم می کند نه مذوق ذائق را و این حرف انبیاء است و معادل ندارد. ما مرگ را می چشیم و ابدی می شویم./913/پ202/ع