۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۲۲۷۰۱
حجت الاسلام ماندگاری:

التماس کردن در این دنیا بهتر از گرفتاری در آن دنیاست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این که در قیامت سرمایه‌ای بهتر از عفو و بخشش نیست، اظهار داشت: کسی که ببخشد در روز قیامت سربلند وارد محشر می شود. ظلمی که بخشیده می‌شود شاید به چشم بعضی ها مهم نباشد ولی در قیامت خیلی ارزش دارد و بزرگ دیده می‌شود.
حجت الاسلام ماندگاري



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری در برنامه امروز سمت خدا که از شبکه سه سیما پخش می شود گفت: ظلم نکردن و بخشیدن مانند بحث گناه نکردن و توبه و شبیه خوف و رجاء از پروردگار است.

وی با بیان این نکته که ظلم نکردن باید تذکر دائمی باشد گفت: بخشش و گذشت مجوز برای ظلم کردن افراد نیست.

وی ادامه داد: انسانی که ظلم می کند نمی تواند به عبادتهایش دلخوش کند، اگر بمیرد و مدیون باشد، در قیامت هر عبادت مقبولی را به صاحب حقی می دهند تا آنجا که چیزی برای او نماند، آنجاست که اگر کس دیگری بیاید و حقی را مطالبه کند و او چیزی نداشته باشد صاحب حق از عذاب خود به او می دهد، در روایات هست که در اینجا فرد دو فریاد می‌زند؛ یکی اینکه ای کاش ظلم نکرده بودم و دیگر اینکه کاش از اعمال خیر بیشتر همراه آورده بودم.

حجت الاسلام ماندگاری مکافات عمل در این دنیا ، از دست دادن عبادتها و دادن عذاب صاحب حق به فرد بدهکار را از نکاتی برشمرد که انسان باید در ظلم نکردن به آنها توجه کند و اضافه کرد: خدا برما احاطه دارد و قدرت او از همه ما بیشتر است و حتی ما را در حین ارتکاب گناه هم دیده ولی با این حال یک راه جبران برای ما در نظر گرفته است. پس با همه اینکه ما می‌گوییم ظلم نکنید، اگر فردی سهوا و یا حتی عمدا ظلمی کرد، راه را بر او نبندید و جای جبران برای او بگذارید. شما رحم کنید تا دیگران هم به شما رحم کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان این نکته که سه دلیل نیز برای بخشیدن و عفو کردن در جایی که حتی آبرو رفته وجود دارد ، اضافه کرد: ببخشیم تا بخشیده شویم هم از طرف خدا، خلق خدا و معصومین، اگر ببخشیم آبرو کسب می کنیم. حتی اگر در این دنیا ظلم ظالم باعث از بین رفتن آبروی ما شده، با بخشیدن کسی که در حق ما ظلمی کرده شبیه خدا و پیامبر می‌شویم.

وی با بیان این که در قیامت سرمایه‌ای بهتر از عفو و بخشش نیست، اظهار داشت: کسی که ببخشد در روز قیامت سربلند وارد می شود. وقتی در دنیای محدود به یک ظلم نگاه کنیم به نظر خیلی بزرگ و غیر قابل بخشش می آید ولی همین ظلم در صحرای قیامت چیزی نیست که به چشم بیاید، همین ظلم اگر بخشیده شود شاید به چشم بعضی ها کاری نباشد ولی در قیامت خیلی ارزش دارد و بزرگ دیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه در ادامه سخنان خود گفت: اگر روحیه انتقاد پذیری داشته باشیم راه غیبت کردن که نوعی ظلم است بسته می شود، اگر در ادرات گزینش به صورت صحیح صورت بگیرد، راه برای پارتی بازی بسته می‌شود.

وی بیان داشت: کسی که ظلم کرده به هر طریقی که می‌تواند باید دل صاحب حق را بدست آورد، التماس کردن در این دنیا بهتر از گرفتاری در آن دنیاست، مظلوم هم بهتر است زود ببخشد و ذلت و خوار شدن کسی را نپسندد. بهتر و زیباتر این است که صاحب حق قبل از آمدن بدهکار او را ببخشد اگر چنین کاری بکند خدا بر خود واجب می داند که صاحب حق هنوز تقاضای عفو از خدا نکرده او را ببخشد. وقتی این بخشش‌ها همه گیر شود نشاط روحی ناشی از آن بیشتر خود را نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه رد مظالم را نوعی صدقه واجب برشمرد و افزود: صدقه مستحب بصورت روزانه پرداخت می‌شود و خود شخص مستقیم یا از طریق ارگانهای مربوطه آن را به دست نیازمندان می رساند. صدقه واجب هم همان رد مظالم است، اگر فردی قبلا ضرر مالی به شخصی زده که او را نمی شناسد و الان در صدد جبران است اجازه ندارد بدون اجازه او، آن مال را صدقه بدهد و باید مال را به شبه مالک که همان مرجع تقلید است بدهد.

حجت الاسلام ماندگاری در پایان گفت: در مورد رد مظالم باید توجه داشت در جایی که نمی‌توان آن را به صاحبش بگردانیم یا اورا نمی شناسیم یا به او دسترسی نداریم باید با اجازه مرجع تقلید پرداخت شود. رد مظالم باید به فقیر غیر سید پرداخت شود. مصرف آن در ساخت و تعمیر مساجد و حسینیه اشکال دارد و فقیر باید ظاهر متشرع داشته باشد./916/پ202/ع

ارسال نظرات