۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۲۳۲۶۲
رییس مجلس شورای اسلامی:

فکر سکولاریستی در قانون‌گذاری فکر بالغی نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فکر سکولاریستی در قانون گذاری، فکر بالغی نیست، بر رجوع به دین و فقاهت تأکید کرد و یافتن نقش فقه و دین به صورت یک منظومه سازگار با هم را ضروری دانست.
دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون که عصر امروز 26 بهمن‌ماه در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) قم برگزار شد، توجه به رابطه فقه و قانون را ضروری دانست و خواستار اهتمام اندیشمندان اسلامی به این حوزه و سامان یافتن قوانین با توجه به فقه اسلامی شد.

وی با اشاره به تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی در مجلس شورای اسلامی، گفت: ممکن است برخی بگویند با وجود شورای نگهبان در نظام اسلامی، این اقدام ضرورتی نداشت، اما باید توجه داشت که در شورای نگهبان تنها عدم انطباق مدنظر است و به توصیه‌هایی که برای تقنین وجود دارد، پرداخته نمی‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بررسی موضوع فقه و قانون برای کشور ایران و به ویژه کشورهای اسلامی که با انقلاب‌های خود حکومت‌های دیکتاتوری را سرنگون کردند، بسیار پراهمیت است، تنظیم نظام جدید حقوقی را نیازمند بررسی رابطه قانون و فقه از منظر حرکت عمومی اسلامی دانست.

وی با اشاره به این‌که قوانین نادری پیش از انقلاب وجود داشت که آبشخور اصلی آن فقاهت اسلامی بوده است و بیشتر کسانی که این قانون را تدوین کرده‌اند، تربیت‌یافتگان حوزوی بوده‌اند، گفت: قانونی که در زمان شاه تدوین شد، عموما جنبه اسلامی نداشت و بیشتر آن ضد اسلام بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پس از انقلاب حرکت وسیعی آغاز و بسیاری از قوانین براساس فقه اسلامی تنظیم شد، افزود: اکنون بسیاری از قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، بررسی می‌شود که تعارضی با قوانین اسلامی نداشته باشد، اما هنوز بلوغ کاملی پیدا نکرده است.

وی دو نگاه را در رابطه با بحث فقه و قانون متصور دانست و گفت: یک نگاه که در عالم اسلامی متداول است که بر اساس آن، قانون‌گذاری در مجلس یک امر عرفی است و دلیلی ندارد حوزه تفقه دینی به عرصه‌های اجتماعی وارد شود، یعنی همان نگاه سکولار را در اداره کشور محقق کرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به نگاه دوم که بیشتر از حوزه تفکر انقلاب اسلامی نشأت می‌گیرد و بر رجوع به ابعاد مختلف فقه در همه عرصه‌ها تأکید دارد، افزود: فکر سکولاریستی را در قانون‌گذاری فکر بالغی نمی‌دانیم و معتقدیم در تفکر اسلامی همواره مصالح امت اسلامی بر مصالح فرد ترجیح دارد.

وی اظهار داشت: مصالح امت و مصالح اجتماعی یک کشور پیچیدگی‌های بیشتری از مصالح فردی دارد و اگر انسان‌ها از تشخیص سعادت فردی ناتوان باشند، به طریق اولی در تشخیص مصالح اجتماعی ناتوان هستند؛ بنابراین سعادت اجتماعی در گرو تفکر سالم است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تفکر سکولاریستی در قانون‌گذاری با پیش زمینه تردید در کمال دین است، بر رجوع به دین و فقاهت تأکید کرد و افزود: اگر در تقنین راهی را براساس مصالح امت تشخیص دهیم و بگوییم به این تشخیص خود رجوع می‌کنیم تا زمانی که مخالفتی با شرع نداشته باشد، به یک نگاه حداقلی به دین دست یافته‌ایم.

وی یافتن نقش فقه و دین به صورت یک منظومه سازگار با هم را ضروری دانست و با بیان این‌که پدیده‌های مختلفی پیش‌روی ما قرار دارد که در گذشته با آن روبه‌رو نبوده‌ایم، تصریح کرد: نقد تفکر اسلام و اخذ توسعه‌های فکر دینی به عنوان یک منظومه سازگار برای جامعه اسلامی که سعادت ابناء جامعه را فراهم کند، به تتبع‌ فراوان نیاز دارد. /920/پ202/ج

ارسال نظرات