۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۲۳۲۶۳
با حضور رییس مجلس؛

کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون در قم آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
فقه و قانون


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون، عصر امروز 26 بهمن‌ماه با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) کلید خورد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأسیس مرکز تحقیقات اسلامی در مجلس، گفت: برخی ممکن است بگویند با وجود شورای نگهبان در نظام اسلامی، این اقدام ضرورتی نداشت، اما باید توجه داشت که در شورای نگهبان تنها عدم انطباق مدنظر است و به توصیه‌هایی که برای تقنین وجود دارد، پرداخته نمی‌شود.

علی لاریجانی در ادامه با بیان این‌که بررسی موضوع فقه و قانون برای کشور ایران و به ویژه کشورهای اسلامی که با انقلاب‌های خود حکومت‌های دیکتاتوری را سرنگون کردند، بسیار پراهمیت است، تنظیم نظام جدید حقوقی را نیازمند بررسی رابطه قانون و فقه از منظر حرکت عمومی اسلامی دانست.

وی با اشاره به این‌که قوانین نادری پیش از انقلاب وجود داشته که آبشخور اصلی آن فقاهت اسلامی بوده است و بیشتر کسانی که این قانون را تدوین کرده‌اند، تربیت‌یافتگان حوزوی بوده‌اند، اما گفت: قانونی که در زمان شاه تدوین شد، عموما جنبه اسلامی نداشت و بیشتر آن ضد اسلام بود.

همچنین رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ابتدای این مراسم با خیرمقدم به حضار شرکت کننده در نشست، اظهار داشت: تقویت جایگاه فقه در قانون و ارتباط قم و مجلس شورای اسلامی در این زمینه‌، در زمان ریاست علی لاریجانی بر مجلس رقم خورد که جای تقدیر و تشکر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با اشاره به هدف برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون، افزود: رابطه فقه و قانون مبحث ذواضلاع و ذوابعادی است و اهمیت بسیار زیادی دارد و بی‌توجهی به این ساحت خسارت‌هایی را برای فقه و قانون در بر دارد.

وی با بیان این‌که مراسم اصلی نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون پنجشنبه و جمعه 27 و 28 بهمن‌ماه در مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) برگزار می‌شود، گفت: این کنفرانس در چهار جلسه تخصصی با عنوان‌های برگرفته از چهار حوزه مطالعاتی و با ارائه مقاله در این چهار حوزه، پیگیری می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود تصریح کرد: نسبت فقه و قانون، مباحث زیربنایی، پایه‌ای و زیرساختی است که پیش از ورود در نسبت فقه و حقوق باید به این مباحث مقدمه‌ای و پایه‌ای پرداخت و نسبت میان فقه و قانون را به درستی تعیین کرد.

«مباحث توصیفی و تحلیلی ورود به بحث رابطه فقه و قانون»، «دیدگاه‌ها در نوع رابطه فقه و قانون؛ فرضیه‌ها و پیشنهادها»، «فقه و رابطه با حوزه‌های خاص قانون» و «راه‌حل‌های روشی در سامان‌بخشی به رابطه فقه و قانون» عنوان چهار نشست تخصصی نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون است.

مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون، جمعه 28 بهمن‌ماه و از ساعت 18 با سخنرانی حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در مؤسسه علوم وحیانی اسراء به نشانی قم ـ 75 متری عمار یاسر برگزار می‌شود. /920/پ202/ص

ارسال نظرات