۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۱۲۳۳۲۶
دکتر ولایتی:

روحانیت همواره پرچمدار بیداری اسلامی بوده است

خبر گزاری رسا - دکتر ولایتی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار روحانیت در بیداری اسلامی گفت: روحانیت همواره در تاریخ پرچمدار بیداری اسلامی بوده است.
دکتر ولايتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر ولایتی امروز در همایش بازشناسی اندیشه های شهید هاشمی نژاد که از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در تالار کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، ابراز داشت: بیداری اسلامی در حقیقت احیای ارزش های اسلامی و بازگشت به ارزش های اسلامی است که مؤثرترین افراد در شکل گیری این جریان در جهان اسلام روحانیت بودند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین اللمل با اشاره نمونه هایی از قبیل دانشگاه الازهر در مصر، دانشگاه زیتونه در تونس، حوزه های علمیه قم، نجف و خراسان از آن ها به عنوان کانون های مقاومت در برابر استعمار و غرب نام برد و خاطرنشان کرد: شواهد تاریخی نشان می دهد پرچمداران مقابله با تهاجم فرهنگی و بیداری اسلامی روحانیون بودند.

وی در ادامه به سخنان حسن البنا اشاره کرد و گفت : وی که بنیانگذار اخوان المسلمین در مصر است می گوید سید جمال الدین اسد ابادی یک هشدار بود، محمد عبدو یک فیلسوف بود،رشید رضا یک مورخ بود و اخوان المسلمین یک جهاد است که این سخنان نشان دهنده سیر تطور و تکامل بیداری اسلامی در جهان است.

ولایتی به نقش بی بدیل شیعه و پیشتازی آن در این عرصه اشاره کرد و گفت: نخستین حرکت بیداری اسلامی را علمای شیعه در برابر حمله روسیه به ایران در سال 1803 انجام دادند که 120 تن از علمای شیعه رساله جهادیه قائم مقام فراهانی را امضا کردند و به عنوان جهاد علیه روسیه مطرح کردند در حالی که در همین زمان ناپلئون به مصر حمله کرد؛ اما چنین اتفاقی در مصر رخ نداد.

ولایتی شهید هاشمی نژاد را یکی از پرچمداران بیداری اسلامی در دوران مبارزه قبل از انقلاب عنوان کرد و گفت: وی با نوشتن کتاب مناظره دکتر و پیرمرد و بیان استدلال های محکم در دفاع از اسلام در این کتاب از زبان پیرمرد نقش مهمی در تببین اندیشه های اسلامی در جامعه ایفا کرد.

گفتنی است، قرار بود در این مراسم آیت الله واعظ طبسی نیز به ایراد سخنرانی بپردازد که به علت مشکلاتی برای وی، این امر میسر نشد./968/پ202/س
ارسال نظرات