۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۲۳۳۹۵

مسجد اصفهانیان تبریز ثبت ملی شد

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، از ثبت ملی مسجد اصفهانیان تبریز خبر داد.
مسجد اصفهانیان تبریز ثبت ملی شد
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی با بیان اینکه مسجد اصفهانیان یکی از زیباترین مساجد گنبدی شکل دوره قاجاری است، گفت: گنبد میانی این مسجد بزرگتر از بقیه گنبدها و دارای تزئینات زیبای آجر کاری است.

وی ادامه داد: از زمان قدیم در قسمتی از تزئینات این گنبد کلمه زیبای الله نوشته شده بود که بعدها برای اینکه این کلمه زیبا بیشتر به چشم بخورد نامهای محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نیز به آن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه مسجد اصفهانیان دارای یک محراب با تزئینات آجر کاری بوده که اکنون با سنگ مرمر پوشیده شده است، افزود: این مسجد دارای چهار ستون سنگی زیباست که قبلا روی این ستون ها گرفته شده بود اما در بازسازی ستون ها به حالت اولیه بازگردانده شدند.

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان خاطرنشان کرد: این بنا با پلان مستطیل و با ابعاد 324 متر مربع در یک طبقه ساخته شده و از فضاهای ورودی، کفشکنی، شبستان، آبدارخانه، سرویس بهداشتی و ساباط تشکیل شده است.

محمدی با اشاره به اینکه این بنا توسط شخصی خیر که اهل اصفهان بوده بنا و بنام مسجد اصفهانیان نامگذاری شده است، یادآورشد: بالای سردر این بنا، لوح مرمرینی بوده که نام مسجد روی آن نوشته شده بود ولی به مرور زمان و با ریختن آن، در بازسازی لوحی دیگر جای آن را گرفته است.

وی گفت: اقدامات مرمتی مانند باز کردن کنار دیوار شمالی تا پی و قالب بندی و بتن ریزی پی ها، تعویض آجرهای خراب رنگ و بند کشی، ایزوگام سقف، تعویض ازاره ها از داخل و خارج مسجد تعویض کف از چوبی به سیمانی و بزرگ کردن پنجره ها برای نورگیری بهتر در این مسجد صورت گرفته است.

مسجد اصفهانیان یکی از 25 اثر ثبتی آذربایجان شرقی در چهارمین همایش ثبت آثار ملی در جزیره قشم به شمار می رود./935/د102/س
ارسال نظرات