۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۲۳۴۱۰
یکم اسفندماه؛

مکتب در فرآیند تکامل در قم نقد و بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی نقدی بر کتاب مکتب در فرآیند تکامل اثر سیدحسین مدرسی طباطبایی در قم برگزار می‌شود.
حسن يوسفيان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقدی بر کتاب مکتب در فرآیند تکامل اثر سیدحسین مدرسی طباطبایی، یکم اسفندماه از سوی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) قم برگزار می‌شود.

در این نشست علمی، حسن یوسفیان از دانش‌آموختگان حوزه علمیه قم به نقد و بررسی کتاب مکت در فرآیند تکامل می‌پردازد.

براساس این گزارش، کتابِ «مکتب در فرایند تکامل» با عنوان فرعیِ «نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در سه قرن نخستین»، ترجمه کتاب «بحران و تثبیت در دوره تکوینی اسلام شیعی؛ ابوجعفر ابن قبه رازی و سهم او در اندیشهٔ شیعیِ امامی» است که در سال ۱۹۹۳ از سوی انتشارات داروین به قلم سیدحسین مدرسی طباطبایی در شهر پرینستون منتشر شد.

ظاهراً هاشم ایزدپناه کتاب را در همان سال‌ها به فارسی ترجمه کرد و نسخه‌های کپی‌شده آن حتی در شهر قم دست به دست می‌گشت؛ سرانجام ویرایش جدید این کتاب با ترجمه «هاشم ایزد پناه» و مقدمه جدید مولف در سال ۱۳۸۶ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به طور عمومی و رسمی منتشر شد و در صدر جدول کتاب‌های پرفروش قرار گرفت، آنچنانکه از چاپ اول در مهر ۸۶ به چاپ سوم در آذرماه ۸۶ رسید.

چاپ این کتاب با اجازه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد دولت نهم تعجب بسیاری را برانگیخت، اما موضوع مورد تحقیق وی، همانطور که خودش نیز بدان اشاره کرده، بسیار حساس و جنجال برانگیز می‌تواند باشد.

سیدحسین مدرسی طباطبائی در مقدمه ویرایش جدید کتاب می‌نویسد: «اصل انگلیسی کتاب بدین گونه بیست سالی پیش ازاین، برای حال و هوایی دیگر و در پاسخ به نیازی در شرایط زمانی و مکانی و فرهنگی خاص تدوین شده بود. در آغاز بر این باور بودم که به خاطر همین مسائل جنبی مطرح شده در کتاب، برگردان فارسی آن سودمند نیست چه برخی از مباحث زمینه‌ساز تدوین آن در جوامع ما مطرح نبود و تحریک ساکن، موجبی نداشت».

وی می‌افزاید: «حتی وقتی کتاب به هر صورت در آمریکا ترجمه شد خوشدل بودم که در ایران جز چند نسخه بسیار معدود[زیراکس]، چیزی از آن در دسترس قرار نگرفت، بر سر هم، اکنون پس از گذشت سال‌ها به نظر می‌رسد که دیگر آن ملاحظات پیشین، زمینه‌ای ندارد».

این کتاب در واقع با هدف معرفی تاریخ فکر و عقیده در مذهب تشیع به عنوان یک جریان عقیدتی در اسلام به خوانندگان غربی و غیر مسلمان، نوشته شده است؛ اگرچه نکات مثبت زیادی دارد، اما طنینهای منفی نیز در جامعه داشته است.

نشست علمی نقدی بر کتاب مکتب در فرآیند تکامل، دوشنبه یکم اسفندماه و از ساعت 19 به نشانی قم ـ بلوار جمهوری اسلامی ـ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) ـ طبقه چهارم ـ سالن اندیشه برگزار می‌شود./920/پ202/ص

ارسال نظرات