۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۲۳۴۲۳
وزیر راه و شهرسازی:

مرمت مساجد تاریخی هویت دینی را حفظ می کند

خبرگزاری رسا ـ نیکزاد در مراسم آغاز مرمت مسجد تاریخی کریم خان تبریز گفت: توجه ویژه‌ای به مرمت آثار تاریخی به ویژه مساجد در استان‌های مختلف دارد.
نيکزاد وزير مسکن و شهر سازي دولت دهم
به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز مرمت مسجد تاریخ کریم خان تبریز با اشاره به روند رشد چشمگیر مرمت آثار ثبتی در سراسر کشور، اظهار داشت: دولت توجه ویژه‌ای به مرمت آثار تاریخی به ویژه مساجد در استان‌های مختلف دارد.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی نیز یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق کشور در دین‌مداری و فراوانی ساخت مساجد بوده که نمود آن را در تعداد و عظمت مساجد تاریخی این منطقه به ویژه تبریز می‌توان مشاهده کرد.

نیکزاد اظهار امیدواری کرد: با ثبت ملی و مرمت این مساجد علاوه بر توجه به اصلی‌ترین پایگاه‌های تجمع و اتحاد مردم مسلمان کشورمان، هویت دینی و اسلامی مناطق کشور نیز حفظ می‌شود.

همچنین تراب محمدی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این مراسم با اشاره به ویژگی های مسجد کریمخان اظهار داشت: مسجد کریمخان متعلق به دوره قاجاریه بوده و در بافت قدیمی خیابان شهید بهشتی تبریز واقع شده و سال 83 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه مسجد کریم خان از یک گنبدخانه مرکزی و 15 گنبد و چندین ستون و یک محراب سنگی با شکوه تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: این مسجد بخشی از مجموعه میدان های محله ای شامل حمام، مسجد و یخچال بوده که بقایای تخریب شده آب انبار یا همان یخچال در اطراف مسجد کریمخان پیدا شده است.

محمدی با اشاره به جدول مرمتی مسجد کریمخان اظهار داشت: لایه برداری و تعویض پوشش بدنه، حذف الحاقات اضافی مسجد، و تعویض بافت های پوسیده با آغاز عملیات مرمتی در این مسجد انجام می شود، همچنین بندکشی، نماسازی و اجرای قاب بندی، تعویض درب و پنجره های فلزی با چوبی، پوشش آجری پشت بام و حذف سنگ مرمر اضافه شده به ستون ها و مرمت آنها با آجر از دیگر اقدامات مرمتی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این مسجد به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن مسجد کریمخان در بافت تاریخی شهر، پس از اتمام عملیات مرمتی این مسجد در میان میدان قرار گرفته و زیبایی و شکوه ویژه ای به آن خواهد بخشید./935/د102/س
ارسال نظرات