۰۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۲۳۵۲۱
نگاهی به فعالیت مدارس علمیه کشور(6)؛

مدرسه ای که سند چشم‌انداز پژوهشی و تبلیغی دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین(ع) اهواز با اشاره به فعالیت‌های این مدرسه در سه محور تهذیب، تحصیل و تبلیغ ابراز داشت: این مدرسه برنامه ای را با عنوان مطالعات آثار شهید مطهری تدوین کرده است تا طلاب به مباحث پژوهشی و تبلیغی رهنمون شوند.
حجت الاسلام آلبوعطوي حضور طلاب مدرسه علميه اميرالمؤمنين اهواز در مناطق جنگي خوزستان حضور طلاب مدرسه علميه اميرالمؤمنين اهواز در مناطق جنگي خوزستان نشست سياسي طلاب مدرسه علميه اميرالمؤمنين با حجت الاسلام دانشمند نشست سياسي طلاب مدرسه علميه اميرالمؤمنين  با حجت الاسلام دانشمند همايش خانواده مدرسه علميه اميرالمؤمنين اهواز جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علميه اميرالمؤمنين با آيت الله موسوي جزايري جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علميه اميرالمؤمنين با آيت الله موسوي جزايري حضور صميميانه نماينده ولي فقيه در خوزستان در جمع طلاب مدرسه علميه اميرالمؤمنين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین(ع) اهواز به تشریح برنامه و فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی این مدرسه پرداخت.

حجت الاسلام رضا آلبوعطوی مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین (ع) کوت عبدالله اهواز، با اشاره به پیشینه احداث حوزه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین کوت عبدالله، اظهار داشت: این حوزه با توجه به ضرورت تشکیل مدارس علمیه در مناطق حاشیه شهر و همچنین تأمین نیازهای معنوی مردم این گونه مناطق، در سال 1385 به برکت زحمات و اقدام های شایان حضرت آیت الله موسوی جزایری احداث شد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه این حوزه علمیه هم اکنون تأثیر چشمگیری  را در سطح منطقه گذاشته است که امیدواریم بتوانیم با اقدام های تبلیغی و فرهنگی طلاب این حوزه، پاسخ گوی نیازهای مردم این گونه مناطق باشیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین(ع) کوت عبدالله در هشت مقطع تحصیلی طلبه دارد، بیان داشت: هم اکنون بالغ بر 92 طلبه در این مدرسه در حال تحصیل هستند، این حوزه پایه های هفت و هشت را ارایه نمی کند؛ چرا که طلاب پس از فارغ‌التحصیل شدن از پایه های اولیه، به مدرسه علمیه امام خمینی(ره) منتقل می شوند.

یکی از عمده مشکلات مدرسه امیرالمؤمنین کمبود فضای مناسب و امکانات آموزشی است

حجت الاسلام آلبوعطوی تصریح کرد: ما در این مدرسه با کمبود شدید فضا و امکانات مناسب تحصیلی روبه رو هستیم؛ اما خوشبختانه هم اکنون مدرسه ای سه هزار متری در حال ساخت است که امید است فاز نخست آن حدود 2 تا 3 ماه آینده افتتاح شود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد این مدرسه در چند ماه اخیر پرداخت و گفت: مجموع فعالیت های مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین(ع) در سه محور تهذیب، تحصیل و تبلیغ است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین (ع) کوت عبدالله به محور تهذیب اشاره کرد و گفت: تهذیب شرط اصلی و بار عملی یک طلبه بوده و به یقین که یک طلبه بدون بال تهذیبی هر اندازه هم که صاحب علم شود باز هم بی فایده است؛ چرا که «اذا فسد العالِم فسد العالَم».

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: خوشبختانه حجت الاسلام علی بنی طرفی که معاونت تهذیب این مدرسه را بر عهده داد، برنامه های تهذیبی مطلوبی را برای طلاب در نظر گرفته که امید است نقش بسزایی در ارتقای سطح معنوی طلاب داشته باشد.

این مقام مسؤول به بخشی از برنامه های تهذیبی این مدرسه اشاره کرد و اذعان داشت: قرائت زیارت عاشورا پس از نماز ظهر و عصر، برگزاری جلسات اخلاق میان طلاب پایه یک و سایر طلاب این مدرسه، مسأله گویی میان دو نماز ظهر و عصر به طوری که روزانه هر طلبه یک مسأله شرعی را میان نماز ظهر و عصر بیان می کند و راه اندازی دفتر خانواده، بخشی از برنامه های معاونت تهذیب است.

حجت الاسلام آلبوعطوی با بیان این که این مدرسه تا کنون چهار همایش خانواده را برگزار کرده، گفت: این مدرسه برای جلوگیری از بروز مشکلات در خانواده یک طلبه و رفع برخی از مشکلات ایجاد شده در زندگی شخصی خانوادگی طلاب، این همایش ها را با حضور اساتید برجسته کشوری و استانی برگزار کرده است.

وی به دیگر برنامه های اجرا شده از سوی معاونت تهذیب این مدرسه پرداخت و اذعان داشت: برگزاری اردوهای درون و برون استانی و دیدار با علمای بزرگ دین در این اردوها و برگزاری برنامه های حفظ و قرائت قرآن به گونه ای که هر روز یک ختم قرآن در حوزه انجام شود، از دیگر برنامه های اجرا شده از سوی معاونت تهذیب این مدرسه است.

ضعف در بنیه علمی سبب ناکارآمدی طلاب می‌شود

حجت الاسلام آلبوعطوی به دومین محور از برنامه های اجرایی این مدرسه پرداخت و اظهار داشت: دومین رکن اجرایی این مدرسه امر تحصیل است که این محور نیز بنیان و اساس کار در حوزه های علمیه را تشکیل می دهد و اگر طلبه ای در این زمینه ضعیف عمل کند نخواهد توانست پاسخ گوی مناسبی به نیازهای فرهنگی و شبهات اعتقادی جامعه باشد.

وی افزود: محور سومی حایز اهمیت برای این مدرسه مبحث تبلیغ است؛ چرا که یک طلبه پس از تهذیب و تحصیل باید به جامعه رجوع کرده و جامعه خودش را بر اساس پرورشی که دیده پرورش دهد.

این مقام مسؤول با بیان این که برنامه های تحصیلی ما به سه صورت مباحث مطالعاتی، پژوهشی و درس های متداول حوزوی انجام می پذیرد، گفت: در مباحث مطالعاتی تلاش کردیم با اجرای دوره های مطالعاتی شهید مطهری و غیره، سطح علمی طلاب را در امور تحصیلی غیر حوزوی ارتقاء دهیم.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین(ع) کوت عبدالله به دومین محور از برنامه های تحصیلی این مدرسه اشاره کرد و گفت: در محور پژوهش ما سعی کرده ایم با فراخوان مقالات و پایان نامه ها و هم چنین تشکیل کارگروه های علمی همچون «کارگروه ادبیات عرب» و «کارگروه کلام»، طلاب را با مباحث پژوهشی آشنا کنیم.

این استاد حوزه علمیه به درس های متداول حوزوی اشاره کرد و گفت: این مدرسه سعی کرده با تشویق و ترغیب طلاب و سوق دادن آنها به سوی فراگیری هرچه بهتر دروس نیروهایی زبده و کارآمد به نظام تحویل دهد.

وی در ادامه افزود: برای افزایش بهره وری کلاس ها از استادان برجسته و مطرحی استفاده کردیم، البته برای اجرایی کردن این مسأله با مشکلات و موانع زیادی مواجه بودیم.

حجت الاسلام آلبوعطوی تصریح کرد: این مدرسه برای این که بتواند معدل طلاب خود را افزایش دهد از شیوه ها و راهکارهای گوناگونی همچون اهدای جایزه به کلیه افرادی که معدل خود را بالاتر از 18 برند، اعمال نظرات طلاب در شیوه برگزاری کلاس ها، صحبت با استادان طلاب در خصوص مشکلات شخصی و عمومی طلاب، استفاده می‌کنیم.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین(ع) کوت عبدالله به آخرین محور از عملکردهای این مدرسه پرداخت و گفت: محور پایانی، رویکردها و اقدام های تبلیغی است و با توجه به این که این مدرسه جزء مدارس سفیران هدایت است باید در مباحث تبلیغی انرژی بیشتر و تلاش مضاعفی را انجام دهد؛ چرا که یک طلبه پس از فارغ‌التحصیل شدن باید به امر تبلیغ مشغول شود و اگر فردی در این زمینه ضعیف عمل کند نمی تواند پاسخ گوی مناسبی به نیازهای فرهنگی جامعه باشد.

اجرای 605 منبر در دهه نخست ماه محرم از اقدام های مهم تبلیغی این مدرسه

این مقام مسؤول با اعلام رضایت از مبلغان این مدرسه، گفت: خوشبختانه این مدرسه علمیه با رویکردهایی که اتخاذ کرده، توانسته مبلغانی توانمند در عرصه ترویج آموزه های ناب اسلامی را به جامعه تحویل دهد؛ چرا که این طلاب دروس اصلی تبلیغ را گذرانده‌اند.

وی با اشاره به برنامه های تبلیغی انجام شده در طول چند ماه اخیر، گفت: اعزام بیش از 53 نفر به مناطق حاشیه شهر و برگزاری بیش از 605 منبر سخنرانی و وعظ و خطابه تنها در دهه نخست ماه محرم الحرام و برگزاری 26 مراسم مقتل خوانی، برخی از برنامه های تبلیغی انجام شده از سوی این مدرسه است.

برای پوشش مناطق حاشیه با کمبود جدی مبلغ روبه رو هستیم

حجت الاسلام آلبوعطوی در ادامه افزود: برنامه های تبلیغی این مدرسه به دو صورت مستمر و مناسبتی تقسیم بندی می شوند که در برنامه های تبلیغی مستمر، هر طلبه به صورت روزانه کارهای تبلیغی خود را انجام می دهد که این برنامه شامل انجام کارهای فرهنگی در مساجد و برگزاری برنامه های نماز جماعت است.

این استاد حوزه علمیه به برنامه های تبلیغی مناسبتی اشاره کرد و گفت: در برنامه های تبلیغی مناسبتی، این مدرسه علمیه به فراخور هر مناسبت تعدادی از طلاب خود را به مناطق حاشیه شهر اعزام می کند، که اعزام مبلغ در ایام محرم الحرام و ایام مرتبط با شهادت ائمه اطهار(ع)، نمونه ای از این مناسبت ها هستند ،البته این مدرسه برای پوشش دادن مناطق محروم و حاشیه شهر با کمبود شدید نیرو روبه رو بوده و امید است که مسؤولان فرهنگی استان رویکردهای ویژه ای را برای رفع این مسأله اتخاذ کنند.

وی سطح علمی طلاب را در حد مطلوبی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه سطح علمی طلاب این مدرسه با توجه به برنامه هایی که برای آنها انجام داده ایم، در حد مطلوبی قرار دارد؛ به گونه ای که این مدرسه در آزمون های کشوری که هرساله در پایان سال تحصیلی برگزار می شود، رتبه های برتر را کسب کرده است.

این مقام مسؤول با بیان این که این مدرسه چشم اندازی چند ساله را برای خود تدوین کرده است، بیان داشت: این مدرسه چندین هدف را در چشم انداز خود معین کرده که باید با توجه به برنامه ریزی های درنظر گرفته شده، به آنها دست یابند که این برنامه ها عبارتند از راه اندازی امور پژوهشی اساتید، به این شکل که در مدت زمانی مشخص فراخوان مقاله ای اعلام می کنیم و بر اساس آن این مقالات را داوری خواهیم کرد.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) رفع معضل مطالعاتی طلاب را یکی دیگر از اهداف این مدرسه علمیه در سند چشم انداز چند ساله عنوان کرد و افزود: یک طلبه ممکن است پس از اتمام پایه های تحصیلی سیر مطالعاتی خوبی را طی نکند؛ از این رو مسؤولان این مدرسه برنامه ای را تدوین کرده اند که بر اساس آن مشخص شود که یک طلبه در طول 5 سال تحصیل چه مطالعاتی را انجام دهد که پس از اتمام دوره های تحصیلی خود با سردرگمی در سیر مطالعاتی روبه رو نشود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که برای به روز کردن کتب حوزوی در مدرسه علمیه خود چه اقدام هایی را انجام داده اید، گفت: تفاوت حوزه علمیه سفیران هدایت با حوزه علمیه سنتی، متفاوت بودن و به روز بودن دروس اصلی یک طلبه است؛ اما افزون بر این که در این مدرسه از دروس به روز و جدید استفاده می شود، برنامه های مطالعاتی جداگانه‌ای را برای طلاب تدوین کرده ایم، به طوری که یک طلبه موظف است روزانه گزارشی از روند مطالعاتی خود را در اختیار ما قرار دهد.

حجت الاسلام آلبوعطوی در ادامه افزود: این مدرسه برنامه ای را با عنوان مطالعات آثار شهید مطهری تدوین کرده است، به گونه ای که یک طلبه یکی از کتب شهید مطهری را انتخاب کرده و آن را مطالعه می کند.

این مقام مسؤول با بیان این که طلاب جدید به مباحث اخلاقی نیاز ضروری دارند، گفت: ما برای رفع این مسأله، جلسات اخلاق مستمری را به صورت هفتگی با حضور استادان و علمای برجسته کشوری و استانی برگزار می کنیم.

وی به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در این مدرسه علمیه پرداخت و گفت: ما برای پاسخ گویی به مسائل روز و شبهات ایجاد شده در سطح جهان، جلساتی را با عنوان کرسی های آزاد اندیشی در این مدرسه برگزار می کنیم که امید است این گونه جلسات سطح علمی و معلومات سیاسی ـ اجتماعی طلاب را افزایش دهد.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امیرالمؤمنین(ع) کوت عبدالله اهواز در پایان سخنان خود اظهار داشت: امید است با اقدام های صورت گرفته در این مدرسه طلابی کارآمد و ولایی به نظام و مملکت عزیز ایران اسلامی تحویل دهیم و پاسخ گوی مناسبی به نیازهای فرهنگی جامعه باشیم./9465/ز502/س
ارسال نظرات