۰۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۲۳۷۳۹
صبح امروز در قم:

چهارمین اجلاس استادان تربیتی جامعه المصطفی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین اجلاس استادان تربیتی جامعه المصطفی العالمیه(ص) صبح امروز در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد و در آن اساتید برتر تجلیل شدند.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسینی، معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) گفت: در مراکز و مدارس مختلف پیش نشست های مقدماتی در 36 جلسه با حضور استادان برگزار شده است و مجموعه این مطالب، پیشنهادات و آسیب ها جمع آوری و چکیده آن ها از سوی استادان ارایه می شود.

در ابتدای دروس روایتی از ائمه اطهار بیان شود
وی با اشاره به برخی از مسایل تربیتی که باید استادان در ابتدای درس به آن توجه کنند افزود: یکی از آداب بسیار پسندیده که برای شروع درس بیان شده این است که درس را با ذکر خدا و با سلام و صلوات بر پیامبر و دعا و روایتی از ائمه معصومان(ع) شروع کنیم زیرا اگر علمی زیرمجموعه دعا و عبادت بود علم نافعی خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به عباراتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد: ایشان فرمودند استادان باید طلاب را با نماز شب مانوس کنند و حداقل از 50 هزار طلبه حوزه باید 30 هزار طلبه نماز شب بخوانند تا مباحث اخلاقی در حوزه راه بیفتد و جریان پیدا کند.

برقراری ارتباط محبت آمیز با طلاب از راهکارهای تقویت اخلاق است
در ادامه این همایش حجت الاسلام حاتمی، مدیرکل دفتربرنامه ریزی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه گفت: در 12 مرکز آموزشی تحت پوشش جامعه المصطفی پیش نشست هایی برگزار شده که موسسه بنت الهدی، مرکز آموزش المهدی، مجتمع مذاهب، اصفهان، مجتمع امام و مراکز دیگر به ترتیب بیشترین نشست ها را برگزار کرده اند.

وی ادامه داد: واحدهای گرگان و اصفهان در برآوردن انتظارات از بقیه واحدها موفق تر بوده اند که دستاوردهای این پیش نشست ها نیز خوب بوده است.

وی اظهار کرد: حضور استادان اخلاق در مدارس، قرار دادن مشخصات طلاب ملیت های مختلف در اختیار استادان و برقراری ارتباط محبت آمیز با طلاب از جمله راهکارهایی است که برای تقویت وضعیت اخلاقی طلاب بیان شده است.

حاتمی تصریح کرد: تقویت طرح مربیان اخلاق، لزوم حضور مشاور دائمی در واحدها و سرکشی به طلاب متاهل توسط استادان از جمله دیگر راهکارهایی است که می تواند منجر به تقویت اخلاقی طلاب جامعه المصطفی(ص) شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تربیتی جامعه المصطفی تصریح کرد: دقت در جذب و گزینش استادان، تهیه کتب اخلاقی، تشکیل اتاق فکر مسایل تربیتی در جامعه المصطفی از دیگر راهکارهایی است که برای تقویت تربیت اخلاقی بیان شده است.

وی در پایان گفت: ایجاد انگیزه عمومی برای توجه بیش از پیش طلاب و خانواده ها، ارایه فیلترهای مناسب در گزینش طلاب و خانواده ها از جمله راهکارهای دیگری است که در پیش نشست ها به منظور تقویت ابعاد تربیتی و اخلاقی در جامعه المصطفی العالمیه ارایه شده است.

فرصت ها و تهدیدات مدارس و مراکز جامعه المصطفی العالمیه
در بخش دیگری از این اجلاسیه، حجت الاسلام تشیع، استاد جامعه المصطفی العالمیه به ارائه چکیده مقاله خود با عنوان«فرصت ها و تهدیدات مدارس و مراکز جامعه المصطفی العالمیه، پرداخت و گفت: فرصت ها گاهی به ارکان آموزش، گاهی به فضای آموزشی و گاهی به طلاب باز می گردد.

وی ادامه داد: نیت خودسازی و اصلاح نفس طلاب بهترین و مهمترین فرصت برای استادان تربیتی است؛ جوانی و سلامت و مجرد بودن همچنین اهتمام به بندگی از مهمترین موارد است.

حجت الاسلام تشیع عنوان کرد: جامعه در مراکز آموزشی خود استقلال در تدوین برنامه های آموزشی دارد و از جایی دستور نمی گیرد ضمن اینکه متون آموزشی این نهاد مذهبی و دینی هستند و وجود استادان وارسته و قرآن آموزی و شناخت نهج البلاغه از جمله فرصت های آموزشی است.

عدم اختلاط دختران و پسران از فرصت های جامعه المصطفی است
وی ادامه داد: عدم اختلاط دختران و پسران در مراکز آموزشی جامعه المصطفی العالمیه از جمله فرصت هاست که در کنار خوابگاه طلبگی و برگزاری نمازهای جماعت و ... فرصت های تربیتی هستند.

این استاد جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: فقدان خدامحوری و عدم اخلاص، بی مبالاتی به واجبات و آلودگی به محرمات و داشتن دوستان نامناسب از جمله تهدیدات است.

وی تصریح کرد: سختگیری مدیران مراکز آموزشی و اعمال سلایق شخصی و نامناسب با اصول آموزشی، کمیت گرایی، حضور نامرتب مدیر در مراکز، افراط و تفریط در جذب امکانات رفاهی و رقابت با مراکز همسو و نه رقیب از دیگر تهدیدات مراکز و مدارس آموزشی جامعه المصطفی در خارج کشور هستند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: نداشتن مربی اخلاق در درجه اول، نبودن قرآن کریم در متن دروس حوزه، حضور استادان غیروارسته، حضور دانش پژوهان خاطی و غیراخلاقی، ارایه ندادن بینش صحیح به طلاب، موقعیت فیزیکی ساختمان آموزشی، اشغال تمامی ساعات درسی و مجال ندادن به امور تربیتی، عدم استمرار برنامه های فرهنگی و یا عدم تنوع برنامه ها از دیگر تهدیدات است.

وی تصریح کرد: اولویت ندادن به اعزام استاد به مراکز آموزشی، کوتاهی ماموریت های خارج کشور، به روز نبودن اطلاعات تربیتی، کم اهمیتی به برنامه های تربیتی و صدور برنامه واحد برای کشورهای مختلف از دیگر تهدیداتی است که به ستاد جامعه المصطفی باز می گردد.

حضور اساتید در صف نماز جماعت سبب ارتباط معنوی طلاب و اساتید می شود
حجت الاسلام تشیع افزود: حضور استادان وارسته در تربیت طلاب بسیار مهم است، حوزه در قبل از انقلاب همواره بر محور استاد اداره می شده است و استادان نقش مستقیم در تربیت طلاب و ارتقاء مسایل فکری و معنوی بر عهده داشته اند.

وی عنوان کرد: مدرسه شهید حقانی، مجتهدی در تهران و بنابی در تبریز از نمونه های مدارس موفقی هستند که مدیر خودساخته توانسته شاگردان خودساخته ای را تربیت کند که بیانگر اهمیت فوق العاده استاد در ذهن طلبه و الگو بودن اوست.

این استاد جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: منش و رفتار استاد به مراتب بیشتر از گفتار استاد در ذهن و روح طلبه اثرگذار است.

حجت الاسلام تشیع افزود: استاد باید از هر جلسه ای استفاده اخلاقی داشته باشد و از هر فرصتی برای تاثیرگذاری اخلاقی استفاده کند.

وی یادآور شد: حضور استاد در نمازهای جماعت و به خصوص نماز جماعتی که طلاب در آن حضور دارند موجب ارتباط معنوی بیشتر با طلبه و اثرگذاری او شود.

حجت الاسلام تشیع در پایان گفت: آشناکردن طلبه و انس او با قرآن و نماز و ادعیه فقط از عهده طلبه بر می اید؛ اگر به مراکز آموزشی در کشورهای مختلف اعزامی صورت گیرد باید مدیر مدرس باشد که هم سابقه تدریس داشته باشد و هم مدیریت بلد باشد تا نقش تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

شایان ذکر است، سخنرانی آیت الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران و اهدا جوایز به اساتید برتر از دیگر برنامه های این همایش بود./919/پ201/ع

ارسال نظرات