۰۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۱۲۴۱۱۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی‌:

ساختار فعلی مجلس شورای اسلامی دچار یک اشکال جدی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی‌(ره) گفت: مجلس قانون‌گذار دارای کمیسیون‌های تخصصی است، اما انتخاب نمایندگان براساس کمیسیون‌های تخصصی نیست، تعادل و توازن در تخصص‌‌های مختلف وجود ندارد و از این جهت به ساختار موجود اشکال وارد است که البته برخی از بزرگان مانند آیت‌الله مصباح یزدی در کتاب «حقوق سیاست و قانون» مدلی را برای رفع این اشکال مطرح کرده‌اند.
مجلس شوراي اسلامي


حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به جایگاه برجسته مجلس شورای اسلامی در نظام سیاسی کشور اظهار داشت: مجلس تنها قوه‌ای است که به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای از طرف مردم رأی می‌گیرد و نیاز به تأیید دیگری ندارد و از آن‌جایی که نمایندگانی از گروه‌ها و شهرهای مختلف در آن حضور دارند، بلندگوی ملت است.

وی با بیان این‌که مجلس بر سایر نهادهای حکومتی نظارت دارد و در بسیاری از مراحل نظارت مجلس به ویژه بر دولت‌، جلوی برخی انحراف‌ها گرفته شده است، گفت: در دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر شاهد بودیم که مجلسیان رأی به عدم کفایت سیاسی وی دادند و وی را البته با حکم ولی فقیه از مقام ریاست جمهوری عزل کردند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) مجلسِ محکم‌تر و قوی‌تر را سبب عملکرد بهتر و حرکت دقیق‌تر سایر نهادها در چهارچوب اصلی نظام دانست و تصریح کرد: مجلسی که نمایندگانی متعهد به اصول کلی نظام، اسلام و انقلاب و متخصص در یک حوزه در آن حضور دارند، کارآمد است، اما ساختار موجود یک اشکال جدی در بُعد تخصصی بودن دارد.

وی اشکال جدی ساختار فعلی مجلس را در حوزه انتخابات جست‌وجو کرد و افزود: مجلس قانون‌گذار دارای کمیسیون‌های تخصصی است، اما انتخاب نمایندگان براساس کمیسیون‌های تخصصی نیست، تعادل و توازن در تخصص‌‌های مختلف وجود ندارد و از این جهت به ساختار موجود اشکال وارد است که البته برخی از بزرگان مانند آیت‌الله مصباح یزدی در کتاب «حقوق سیاست و قانون» مدلی را برای رفع این اشکال مطرح کرده‌اند.

حجت‌الاسلام ابوطالبی ادامه داد: در دوره مشروطه هم نخستین باری که بحث تشکیل مجلس شورا مطرح شد و به آن عدالتخانه ‌گفتند، همین بحث مطرح بود، چون نگاه بومی و تقلیدی از غرب نبود، عدالتخانه را مجمعی از نمایندگان طبیعی اصناف جامعه ذکر می‌کردند، کسانی که به طور طبیعی از هر گروهی بالا می‌آیند و برآمده نگاه خاص تخصصی هرگروه یا قشری از جامعه هستند.

وی با بیان این‌که کلیت مجلس و جایگاه آن در گروه‌های سه‌گانه و شئوناتی که برای مجلس تعیین شده است، در روند پیشرفت نظام بسیار تأثیرگذار است، گفت: از آنجا که مجلس در حوزه‌های مختلف پزشکی، اقتصادی، ‌فنی، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها به متخصصانی نیاز دارد، بر همه متخصصان واجب است که خود را در معرض انتخاب قرار دهند و طبعا اگر تعداد خاصی به صحنه آمدند، از دیگران ساقط می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تعهد، تخصص و توانایی علمی و عملی و عدم وابستگی به نهادها و جریان‌های خاص مرتبط با قدرت را از ویژگی‌های نماینده اصلح برشمرد و اظهار داشت: مجلس افزون بر تخصص و تعهد، به نماینده این جسارت را می‌دهد که در برابر هر نوع بی‌قانونی و انحراف از اصول انقلاب بایستد و این جسارت خود نوعی آزادگی و حریت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اجتهاد فقهی را با توجه به نظارت فقهی شورای نگهبان از شرایط لازم برای نمایندگی ندانست و گفت: اجتهاد فقهی در درجه نخست اولویت نیست، اما مناسب است که نمایندگان در برخی از حوزه‌ها، حداقل به اصول و مبانی اسلامی آشنا باشند و اصول کلی نظام و انقلاب را بدانند تا یک معیار اولیه در مواجهه با طرح‌ها و لایحه‌ها مطرح شده در کمیسیون‌ها، داشته باشند.

حجت‌الاسلام ابوطالبی با بیان این‌که مجلس یک نهاد تأثیرگذار در کشور است، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به سبب نخستین انتخابات پس از انتخاب ریاست جمهوری و غائله فتنه 88 مهم ارزیابی کرد و گفت: در فضایی که رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی برای عدم مشارکت مردم در انتخابات با هدف نشان دادن تعامل ضعیف و حضور کمرنگ مردمی تلاش می‌کنند، حضور در انتخابات و بالا بودن مشارکت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به تحولات خاورمیانه و نگاهی که ملت‌های مسلمان و مستضعف دنیا به نظام اسلامی ایران دارند و بسیاری ایران را به عنوان الگوی مقاومت در دنیا می‌شناسند، هرگونه ضربه به نظام جمهوری اسلامی که به عنوان نظام الگو در دنیا مطرح شده است، طبعا ملت‌های مستضعف را که در برابر قدرت‌های استکباری قیام کرده‌اند، تحت تأثیر قرار می‌دهد و روح ناامیدی را در آنان ایجاد می‌کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران امروز علم اسلام‌خواهی و علم دینمداری را در دنیا به دست گرفته است و ضربه زدن به این نظام به واسطه مشارکت ضعیف مردم و کمرنگ نشان دادن جایگاه مردم در انقلاب اسلامی، ضربه زدن به علم دینمداری و اسلام‌گرایی و در عین حال تشیع است و این عامل مشارکت را ضرروری‌تر می‌کند.

وی با بیان این‌که مردم بسیاری از مسائل را حتی بهتر از نخبگان جامعه می‌توانند تشخیص دهند و به راحتی می‌توانند اصلح‌ترین فرد را برای ورود به مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند، خواستار رصد مواضع کاندیداها از طریق اخبار رسمی و رسانه‌ها شد و مراجعه به افراد آگاه و آشنا به مسائل را برای انتخاب گزینه اصلح ضروری دانست. /920/ت301/ع

ارسال نظرات