در پژوهشگاه بین المللی المصطفی؛
نشست علمی ارتباط موثر در قم برگزار شد
خبرگزاری رسا ـ نشست علمی ارتباط موثر ـ رفتار فردی از سوی معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی علوم انسانی پژوهشگاه بین المللی المصطفی در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد علی جمشیدی، استاد حوزه علمیه قم، در نشست علمی ارتباط موثر ـ رفتار فردی، که امروز در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین المللی المصطفی در قم برگزار شد با اشاره به روایات گفت: مومن الفت گیرنده است و کسی که با دیگران الفت نگیرد خیری در او نیست.
وی دقت کافی و پرهیز از سوالات اکتشافی، دوری از مسائلی که موجب قطع ارتباط میشود، مباحث را به صورت فشرده و عملیاتی ارائه کردن و انرژی خود را به گونهای تنظیم کردن که در طول جلسه حضور داشته باشد را از عوامل موثر مهارتهای رفتار بین فردی عنوان کرد.
حجتالاسلام جمشیدی، هدف کلی از ارتباط موثر را آشنا سازی و توانمند سازی در زمینه برقراری ارتباط توصیف کرد و افزود: ارتباط، فرآیند ارسال و دریافت پیام از طریق کلامی و غیر کلامی بین افراد است.
وی در ادامه یکی از نتیجههای ارتباط موثر را انتقال عاطفه به دیگران خواند و ابراز کرد: تصحیح سوء تفاهمها، مهار هیجانهای منفی و بلوغ اجتماع از دیگر عوامل و نتیجههای ارتباط موثر است.
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تمامی آسیبهای فردی و اجتماعی ریشه در عدم ارتباط موثر دارند، خاطرنشان کرد: ناتوانی در برقراری ارتباط سازنده که یکی از مولفههای اساسی اخلاقی و ناراحتیهای روانی است از دیگر معضلات عدم ارتباط موثر است.
وی با بیان اینکه ارتباط هر گونه تعاملی است که شامل انتقال پیام باشد، اظهار داشت: انسانها در ارتباط به گونههای متفاوتی عمل میکنند که بسیاری از مشکلات اجتماعی معلول همین نوع ارتباط است.
این کارشناس حوزوی افزود: ارتباط موثر رابطهای است مبتنی بر هماهنگی، سازگاری، توافق و پیوستگی به منظور رسیدن به اهداف، نفوذ در دیگران، متقاعد کردن دیگران و مدیریت مقاومت در دیگران است.
وی در ارتباط کلامی محتوای کلام، توجه به ابعاد فرهنگی و خرده فرهنگی، چگونگی شروع صحبت، نحوه جمله بندی، زمان بندی، ملاحظات موقعیتی و چگونگی ختم ارتباط و در ارتباط غیر کلامی تن صدا، آهنگ صدا، نمای چشمی و حالات چهرهای را در یک ارتباط صحیح موثر توصیف کرد.
حجتالاسلام جمشیدی،با اشاره به اینکه ارتباط کلامی سلسله افکار و ادراکاتی است که به شکل نمادهای کلامی ارائه میشود خاطرنشان کرد: متخصصان ارتباط کلامی را به رمز گردانی؛ فرآیند تبیین افکار و ادراکات گوینده در قالب کلامی، و رمزگشایی؛ فرآیند ترجمه، تحلیل و تغییر پیام دریافتی توسط شنونده تقسیم میکنند.
وی صداقت، صراحت، صمیمیت و مهارگری را چهار مؤلفه مهم در برقراری ارتباط موثر عنوان کرد و گفت: قضاوت کردن، بی توجهی به احساسات فرد مقابل، قطع کردن صحبتهای فرد مقابل، ارائه راه حل زود تر از موقع، دستور دادن، برچسب زدن و پرسشهای زیاد و نامناسب نیز از موانع موجود در ایجاد ارتباط موثر است./927/پ202/ص
ارسال نظرات