۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۲۴۲۱۲
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

انتخابات مهم‏ترین مجراى تحقق حاکمیت مردم است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی شکوری با تشریح کارکردهاى ممتاز انتخابات در نظام مردم‏سالاری بیان داشت: انتخابات عالى‏ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسى و مهم‏ترین مجراى تحقق حاکمیت مردم است چراکه زمینه‏هاى لازم براى چرخش نخبگان و دگرگونى در بخش‏هایى از گروه حاکمه را به صورت مستمر فراهم مى‏سازد.
امام جمعه خوي
در شرایط سخت جهان تک‏قطبى، تنها کشورى که گفتمان نوینى را متناسب با فطرت پاک انسانى در جهان مطرح کرده، ایران اسلامی مى‏باشد که این گفتمان به‏شدت مورد استقبال جوامع غربى و جوانان جویاى اصالت حقیقى واقع شده است. که در طول دهه‏هاى گذشته همواره برگزارى انتخابات‏هاى پرشور و سالم از افتخارات نظام اسلامى بوده است و دشمن با همه تلاش و کوششى که در ایجاد اخلال در فرایند انتخابات و غیر واقعى نشان دادن گفتمان عدالت علوى انجام مى‏دهد، با شکست و ناتوانى روبه‏رو مى‏ شود.

برگزاری انتخاباتی قانون مند، اسلامی و اخلاق محور که الگوی مناسبی باشد در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق، ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی و نایب رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه آذربایجان غربی به گفت و گو بنشینیم.

رسا ـ لطفاً درخصوص جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی توضیح بفرمایید.

نظام جمهورى اسلامى ایران بر اساس دین مبین اسلام و پاسدارى از ارزش هاى حیاتى آن شکل گرفته است و اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران و رأى‏دهندگان به وکلاى مجلس، مسلمان هستند، هم‏چنین طبق اصل 67 قانون اساسى کشور، نمایندگان مجلس باید در نخستین جلسه آن سوگندنامه‏اى را امضا کنند که در بخشى از آن آمده است: «من در برابر قرآن مجید، به خداى قادر متعال سوگند یاد مى‏کنم و با تکیه بر شرف انسانى خویش تعهد مى‏نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهاى انقلاب اسلامى ملت ایران و مبانى جمهورى اسلامى باشم...»

از این رو مهم‏ترین وظیفه وکلاى ملت، اهتمام جدى به اسلام و ارزش هاى الهى و معنوى آن است و آنان تحت هیچ شرایطى نمى‏توانند از این وظیفه مهم تخطى نمایند.

این ویژگى نه تنها براى وکلاى مجلس، بلکه براى تک تک مسؤولین در حکومت اسلامى ضرورى و لازم است. چنانکه امیرمؤمنان على (ع) در نامه‏اى به یکى از کارگزارانش مى‏فرماید: أَنْتَ مَحْقُوقٌ أَنْ تُخَالِفَ عَلَى نَفْسِکَ وَ أَنْ تُنَافِحَ عَنْ دِینِکَ وَ لَوْ لَمْ یَکُنْ لَکَ إِلَّا سَاعَةٌ مِنَ الدَّهْرِ وَ لَا تُسْخِطِ اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ فَإِنَّ فِی اللَّهِ خَلَفاً مِنْ غَیْرِهِ وَ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ خَلَفٌ فِی غَیْرِهِ بر تو شایسته است که با هواهاى نفسانى مخالفت کرده و از دین خود دفاع کنى؛ هر چند براى تو ساعتى از زندگى نمانده باشد. خدا را به خاطر رضایت احدى از مردم خشمگین مساز؛ زیرا خداوند جایگزین همه چیز مى‏شود اما هیچ چیزى‏جانشین خداوند نمى‏تواند باشد.»

مجلس شوراى اسلامى که بخشى از قوه مقننه نظام جمهورى اسلامى محسوب مى‏شود و در کنار شوراى محترم نگهبان، تشکیل‏دهنده نهاد قانون‏گذارى کشور است، که علاوه بر شأن قانون‏گذارى، داراى شأن نظارتى بر قوه مجریه و اجراى قانون را داراست و از این رو اهمیت و جایگاه و تأثیر آن دوچندان مى‏شود.

رسا ـ با توجه به اینکه در آستانه برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم چگونه می‌توان از فضای تبلیغاتی انتخابات به عنوان یک فرصت ملی برای تقویت استقلال کشور، وحدت ملی و همگرایی قومی و مقابله با توطئه‌های تفرقه افکنانه و جنگ روانی دشمن بهره برد؟

انتخابات نهمین دوره مجلس شوراى اسلامى در ایران اسلامى در حالى شکل مى‏گیرد که دشمنان نظام از هر فرصت و امکانى براى ضربه زدن به این نظام مقدس بهره خواهند جست و به طور قطع یکى از برنامه‏هاى مشخص آن‏ها اخلال در روند انتخابات و ایجاد اشکالات و نارسایى‏هایى در فرآیند و نتیجه انتخابات است.

البته بحمد الله در طول دهه‏هاى گذشته همواره برگزارى انتخابات‏هاى پرشور و سالم از افتخارات نظام اسلامى بوده است و دشمن با همه تلاش و کوششى که در ایجاد اخلال در فرایند انتخابات انجام مى‏دهد، با شکست و ناتوانى روبه‏رو مى‏گردد.

آنچه که لازم است نامزدهای انتخابات مجلس، طرفداران آنها، رأی دهندگان، مجریان و ناظران برگزاری انتخابات مورد توجه جدی قرار دهند دقت به این نکته است که جمهوریت یکى از عناصر مهم تشکیل‏دهنده نظام مقدس جمهورى اسلامى است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، همه ساله، انتخابات متعدد و مهمى در ایران اسلامی برگزار مى‏گردد و منصب‏هاى مهمى به وسیله مردم، با واسطه یا بدون واسطه انتخاب مى‏شوند.

در هر انتخابات، افراد و گروه‏هاى مختلف با افکار و اهداف متفاوت مى‏کوشند با ارائه شایستگى‏هاى خود، در رقابتى طاقت‏فرسا، آراى مردم را از آن خود کنند تا توفیق خدمت هر چه بیشتر به مردم و نظام اسلامى و رضایت خدا را به دست آورند.

مقام معظم رهبرى در دیدار با مردم استان رشت (11/2/1380) فرمودند: «انتخابات در کشور ما باید مسابقه‏اى براى خدمت باشد، نه مسابقه‏اى براى کسب قدرت. انتخابات اسلامى این‏گونه است. ... در منطق اسلامى، قدرت و عزت و آبرو و خوشنامى و امکانات، فقط و فقط براى خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدس اسلامى و رسیدن به آرمان بلندى است که انسان‏ها نیازمند آنند.»

به همین دلیل، از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزى یا شکست تا پس از آن، افراد و گروه‏ها، نامزدها و هوادارانشان و پیروزشدگان و شکست‏خوردگان در انتخابات باید، در همه حال، اخلاق و آداب اسلامى را رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند که توفیق خدمت و رضایت خداوند جز از این طریق به دست نمى‏آید.

بنابراین الگویى مناسب در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق قرار دهیم و راه و روش خود را از جویندگان زر و زور و قدرت جدا کنیم که «ما تشنگان خدمتیم، نه شیفتگان قدرت» و خداخواهیم، نه دنیاطلب و خودخواه.

رسا ـ توطئه ها و برنامه های استکبار و دشمنان نظام اسلامی ایران را در خصوص نهمین دوره انتخابات مجلس چگونه ارزیابی می کنید؟


دو هدف اساسی و مشهود که در دستور کار مرتبطان رسانه‏اى و غیر رسانه‏اى استکبار قرار گرفته این است که نخستین و مهمترین راهبرهای آنها تلاش براى کاهش حضور مردم در انتخابات است. براى طرف غربى بسیار مهم است که مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم نسبت به انتخابات ریاست جمهورى دهم به نحو محسوسى افت نماید.

دومین راهبرد قطعى و بسیار کلیدى رسانه های غربی و دشمنان نظام این است که از هم‏اکنون سلامت انتخابات مجلس زیر سؤال برده شود و تأکید دارند این اقدام با استفاده از فضاى تنش میان گروه های سیاسی و دولت انجام شود.

البته می توان گفت استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و انگلیس اهداف شوم و پلید دیگری از جمله تلاش براى افزایش منازعه قدرت در ایران‏، بر زمین ماندن کارهاى جارى، بحرانى شدن وضعیت دولت در دو سال آینده، صدمه خوردن مفاهیم کلیدى گفتمان انقلاب اسلامى، رواج فرهنگ و منش غیر دینى و دامن‏زدن به شعارها و رفتارهاى غیر اسلامى، تلاش براى احیاى ناآرامى خیابانى‏ و هدایت مردم به سمت کاندیداهاى جریان فتنه‏ را در دستور کار عوامل فریب خورده داخلی و منطقه ای خود قرار داده است که باعنایت خداوند ، روشنگری های رهبر معظم انقلاب و هوشیاری و بصیرت بالای ملت ایران اسلامی با حضور پرشور و حداکثری بر سر صندوق های رأی تمامی توطئه های استکبار جهانی خنثی خواهد شد.

رسا ـ یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی برگزاری انتخابات با معیارهای اخلاقی و اسلامی است. به نظر حضرت عالی برای داشتن یک انتخابات سالم و آبرومند کاندیداها و طرفدارانشان باید به چه نکات اخلاقی توجه کنند؟

سوال خوبی است چراکه یکى از مهم‏ترین مباحثى که در ایام تبلیغات انتخابات مطرح مى‏گردد، مسأله اخلاق انتخاباتى و بایدها و نبایدهایى است که باید در انتخابات از سوى همگان رعایت شود.

این اخلاقیات انتخاباتى مربوط به همه کسانى است که در عرصه انتخابات دخالت دارند. یعنى چه نامزدها و کسانى که در این رقابت بزرگ شرکت دارند، چه ستادها و افراد وابسته به آن‏ها، چه طرفداران و حامیان نامزدها و چه مجریان و ناظران انتخابات، همه باید اخلاقیات و نکاتى را رعایت نمایند که بدون رعایت آن‏ها، فضاى انتخابات و فواید و آثار مثبت آن از میان خواهد رفت و معضلات و خطرها بر آن غلبه خواهد کرد.

گاه چنین تصور مى‏شود که رعایت اخلاق انتخاباتى امرى ضد رقابت است و تنور رقابت انتخاباتى در صورتى به خوبى داغ مى‏شود که محذورات اخلاقى آن کنار گذاشته شود و یا لااقل کاهش پیدا کند. این در حالى است که چنین تصورى کاملاً خلاف است و رعایت اخلاق انتخاباتى نه تنها باعث کاهش رقابت نمى‏شود بلکه براى حفظ رقابت سالم و صحیح، رعایت اخلاق انتخاباتى لازم است.

به عنوان نمونه از فضاى سالم اخلاقى که باعث افزایش رقابت مى‏شود، مى‏توان به مسأله «انتقاد» اشاره کرد.

انتقاد امرى لازم و ضرورى و حتى در عرصه انتخابات، امرى واجب است اما اگر انتقاد از حالت اخلاقى و سازنده و صحیح خود خارج شد و به اتهام‏زنى و سیاه‏نمایى و تخریب متقابل و عدم رعایت اخلاقیات انتخاباتى منجر گردید، آنگاه نه تنها به رقابت کمکى نمى‏کند بلکه سلامت و صحت رقابت را نیز دچار خدشه مى‏کند و در بلندمدت به اصل رقابت نیز صدمه وارد مى‏نماید.

امام راحل عظیم الشأن در رابطه با مسأله انتقاد کردن بیان مى‏دارند:«... اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بى‏جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آن‏که به رقیب یا رقباى خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال یکى از کارهایى که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت‏ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه‏هایى که فقط کارشان القاى بدبینى نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود»

مسأله مهم دیگر در انتخابات، «رعایت قانون» است. رعایت قانون هم خود از ملزومات انتخابات است و هم از مسائلى است که جزو اخلاقیات و خط قرمزهاى انتخابات محسوب مى‏شود.

رعایت قانون‏مندى از یک سو باید به مجریان و ناظران توصیه شود و از سوى دیگر به نامزدها و طرفداران آن‏ها. چرا که گاه نامزدها و طرفداران آن‏ها در صورت شکست در انتخابات از پذیرش قانون و نتیجه قانونى ناراحت مى‏شوند. نکته جالب توجه آن است که امام راحل در این باره نیز به صراحت با دعوت به اخلاق اسلامى بیان مى‏دارند: «مثلاً انتخابات مجلس... حالا اگر بعضى‏ها در انتخابات شکست خوردند نباید این‏ها که قصد خدمت داشتند منتها در مجلس حالا دستشان از آن کوتاه شده است، نباید یکسره ملت را به باد انتقاد بکشند. اگر شما شکست خوردید، نباید بگویید ملت ایران همه‏شان خلاف کرده‏اند.»

علاوه بر نامزدها، مجریان و ناظران انتخابات نیز باید خود را موظف به رعایت قانون بدانند و توجه داشته باشند که رعایت قانون و برگزارى یک انتخابات قانون‏مند علاوه بر آن‏که اصلى از اصول اخلاقى انتخابات است، خود یکى از شرایط اصلى و مقومات شکل‏گیرى نظام انتخاباتى است که بدون آن اصلا انتخاباتى معنا ندارد.

رسا ـ با توجه به اینکه انتخاب اصلح لازمه کارآمدى مجلس شوراى اسلامى لطفا حضرتعالی نظر خود در این خصوص بفرمایید.

انتخابات عالى‏ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسى و مهم‏ترین مجراى تحقق حاکمیت مردم است چراکه زمینه‏هاى لازم براى چرخش نخبگان و دگرگونى در بخش‏هایى از گروه حاکمه را به طور مستمر فراهم مى‏سازد که در این فرآیند یکى از مهمترین مسائلى که باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب اصلح و ملاک‏هاى برگزیدن نمایندگان مجلس از سوى مردم است.

آنچه مسلم است اینکه مجلس شوراى اسلامى در صورتى مى‏تواند مجلسى کارآمد و موفق باشد که مردم در هنگام انتخاب نمایندگان تمام تلاش خویش را براى گزینش فرد اصلح به کار بگیرند و در این زمینه هیچ کوتاهى‏اى را روا ندارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى با تأکید بر این‏که انتخاب اصلح امر مهمى است، خاطرنشان مى‏سازند که «مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند، چون چیز کوچکى نیست.»

اما در بیان ملاک‏هاى انتخاب اصلح نیز ایشان خاطرنشان مى‏سازند که باید دین‏دارترین متخصصان و دردشناس‏ترین مؤمنان را براى نمایندگى مجلس برگزید. ودر این باره می فرمایند: «بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دیندارى و آمادگى براى حضور در میدان‏هاى انقلاب؛ دردشناس‏ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند. این‏ها فرصت‏هایى، است که بایستى مردم عزیز ما در همه جاى کشور... هوشیارانه، با بصیرتِ تمام تلاش کنند، پیدا کنند و با رأى خود مسجل کنند و مجلس را آن مجلسى را که مورد نیاز جامعه کنونى ماست تشکیل بدهند.»

نکته دیگرى که جزء ملاک‏هاى اساسی محسوب مى‏شود، مسأله وعده‏هاى غیرعملى است که گاهى از سوى برخى از نامزدها به عنوان روشى براى رأى‏آورى انتخاب مى‏شود.

رهبر معظم انقلاب در این باره تذکر مى‏دهند که: «وعده‏هاى غیر عملى ملاک نیست ... وظیفه نماینده این نیست که وعده عمرانى و فلان پروژه، فلان کار را در منطقه انتخابى خود به مردم بدهد؛ این‏ها کار اجرایى است، کار دولت است.»/938/گ402/س

ارسال نظرات