۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۲۴۵۸۳
کارشناس مسائل بین الملل؛

تقویت فرهنگ ملی و اصیل رمز بقای کشورهای منطقه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر بین الملل مرکز نور گفت: تقویت فرهنگ ملی و تکیه بر مشترکات میان کشورهای اسلامی منطقه نه تنها امنیت ملی آنان تضمین می شود بلکه رمز بقای آنان است.
محسن مس چي مدير امور بين الملل مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا، محسن مس چی، روز گذشته در دیدار مراد الله دولت اف، رییس مرکز اسلام شناسی وابسته به دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان گفت: رابطه دو کشور ایران و تاجیکستان را برادرانه و دارای مشترکات قوی ذکر کرد. وی با بیان اینکه امروز در دنیا کشورهایی هستند که با وجود اینکه دارای پیشینه تاریخی و فرهنگ مشترک می‌باشند، به دلیل وجود مرزهای جغرافیای از هم جدا شده‌اند، افزود: آنچه مسلم است مرزهای جغرافیایی نتوانسته همدلی دو ملت ایران و تاجیکستان را برهم زند.

وی ادامه داد: خواستگاه ایران و تاجیکستان نشأت گرفته از یک فرهنگ و اندیشه است و امروز حضور هر تاجیکی در ایران، حضور در وطن خودش است.

مس چی در ادامه با بیان اینکه امروز استکبار جهانی به دنبال از بین بردن مواریث فرهنگی کشورهای اسلامی است، تصریح کرد: جمهوری تاجیکستان باید به‌عنوان یک کشور اسلامی فارسی زبان، با سابقه کهن از مواریث فرهنگی و اسلامی خود به خوبی پاسداری کرده و آن را به آیندگان خود تحویل دهد.

وی افزود: توجه جدی به فرهنگ اسلامی، مواریث تاریخی، فرهنگی، زبان فارسی و حفظ و اشاعه آن از جمله رسالت‌های مهم فرهیختگان در تاجیکستان است.

مدیر بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با یادآوری رسالت اصلی این مرکز گفت: مرکز تحقیقات کامیپوتری علوم اسلامی با بهره‌مندی از فکر، تلاش و همت بیش از 700 محقق و پژوهشگر علوم حوزوی و دانشگاهی بر آن است تا تمامی کتب اسلامی کهن و عصر حاضر را به صورت امروزی قابل استفاده کرده و در کتابخانه‌های تخصصی دیجیتالی به متخصصان عرضه کند.

همچنین دکتر "مراد الله دولت اف" در حاشیه این دیدار گفت: آنچه من از ایران و در طول اقامتم در شهر مقدس قم دیده ام هرگز قابل درک و زبان از توصیف آن ناکام است.

وی که به مدت یک هفته برای آشنایی با مراکز و موسسات اسلامی و حوزه های علمیه همچنین دیدار با مراجع معظم تقلید در قم به سر می برد، تصریح کرد: شهر قم برکت نه تنها ایران بلکه جهان اسلام است.

دولت اف ادامه داد: فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی که در این شهر انجام می شود بدون شک توانایی مقابله و پاسخگویی همه دورویی ها و شبهات دشمنان اسلام را دارد.

وی با بیان اینکه مرکز اسلام شناسی جمهوری تاجیکستان سابقه فعالیت بیش از دو سال را در پرونده کاری خود دارد، اظهارداشت: ما در این مرکز به دنبال اسلام وارداتی غرب و اسلام تحریف شده برخی کشورهای اسلامی نیستم و علت حضورمان در ایران رسیدن به منابع اصیل اسلامی و مطابق با سخنان ناب حضرت رسول(ص) است.

دولت اف گفت: مرکز اسلام شناسی جمهوری تاجیکستان به دستور رییس جمهور و از جمله مراکز وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان است که با هدف پرورش و تربیت جوانان علاقه مند و اسلام پژوه تاسیس شده است.

لازم به ذکر است، رییس مرکز اسلام شناسی جمهوری تاجیکستان در سفری یک هفته ای به شهر مقدس قم از مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی بازدید کرده است.

همچنین هدایایی از سوی مدیر بین الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به مرکز اسلام شناسی تاجیکستان داده شد./916/د102/ع

ارسال نظرات