۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۴۷۴۳
استاد حوزه علمیه خراسان:

قرآن معجزه‌ای رسانه ای است

خبرگزاری رسا ـ عضو ستاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: قرآن به سبب تأثیرگذاری بر فطرت انسان، معجزه رسانه ای است.
الهي زاده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین الهی زاده، عضو ستاد تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه خراسان، در دومین همایش استادان و مربیان تدبر در قرآن و سیره مشهد، که شب گذشته با حضور استادان و مربیان تدبر در قرآن در تالار همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: تدبر از نوع روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت، لحن و حفظ نیست بلکه از نوع فهمیدن است و از ماده فهم آمده است، منتهی این ماده فهم بدین جهت استفاده شده که در آن دریافت های قریبی الهام گونه که اگر کسی در محضر قرآن قرار بیگرد ممکن است یک دریافت های قلبی خوبی در کنار قرآن بدست بیاورد و فهم بیشتر به دانش حضوری انسان بر می گردد.

وی افزود: اما تدبیر مبتنی بر وجود یک تدبیر است و تفهّم هم یک تفهیمی است که باید تفهیم کند وآن تفهیم برای قرآن است. گروهایی فکری هستند که بر این باورند که قرآن گنگ است و کسی می خواهد تا قرآن را به سخن در بیاورد، در حالی که قرآن گویا و رسا است یعنی مطلب را تاجان مخاطب نفوذ می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین الهی زاده با اشاره به این که قرآن در رسا بودنش معجزه است و از آن به اعجاز رسانه ای قرآن تعبیر شده است، تصریح کرد: دیگر رسانه ها در دایره محسوسات و ذهن مخاطب مؤثرند اما قرآن این ها را رد می کند چون قرآن در فطرت انسان نفوذ می کند و عقل آدمی را شکوفا می سازد.

وی با بیان این که قرآن فقط گوش نواز نبوده و بیشتر دل نواز است، اظهار داشت: قرآن جوهره وجودی آدمی را متحیر و معادن وجود و درون انسان را شکوفا می کند، پس چون قرآن در تفهیمش گویا و رسا است ما در محضر او شاگردی بیش نیستیم و دریافت کننده هستیم.

این استاد حوزه علمیه مشهد نیز بیان کرد: تفهّم سوره با توجه به کاربردهایی که در آیات و روایاتی دارد که واژه تدبر است نمی تواند مقصود باشد، اگر آیات تدبر را ملاحظه کنیم متوجه می شویم که منظور از تفهم کل قرآن نمی تواند مقصود باشد بلکه تفهم حداقل یک مجموعه واحدی است که از آن به عنوان یک متن یاد می شود و هر کلام قرآن یک متن می شود و توقع این می شود که این تفهم را یکباره درک کنیم.

وی اذعان داشت: اگر حقیقت تدبر همان حقیقت متن و فهم باشد چه نقشی برای ساختار وجود دارد، ساختار هدف آسان ساز برای تفهم متن است و باید تفهم متن را از لحاظ روش شناسی باز کرد، یعنی دریافت که از چه نوع فهم هایی استفاده می شود.

وی ادامه داد: برای تفهم متن از لحاظ روش شناسی از پنج نوع روش فهم از نص و ظاهر خود لفظ، فهم سیاقی، فهم قیاسی، فهم مجموعی و فهم هدایتی استفاده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین الهی زاده قرآن را کتاب رشد دانست و با بیان این که این رشد آفرینی به معنای هدایت است که تأثیرگذار و حیات بخش است، در خصوص نقش ساختار و جهت در تفهم متن، ابراز داشت: ساختار به فهم سیاقی کمک می کند و اگر ما بحث ساختار را داریم این هدف نیست بلکه ابزاری برای فهم سیاقی است و جهت سوره و کلام نکته اشتراکات دسته ها در سوره است مثلا در سوره بقره اولش، آخرش و وسطش برخی از مطالب را زیاد تکرار می کند و آن یک ایمان جامع به همه کتب، احکام، رسل و حکمت ها است.

گفتنی است، در پایان این همایش از حجت الاسلام و المسلمین الهی زاده، به جهت زحمات و خدماتی قرآنی که داشته از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی تقدیر به عمل آمد./968/پ202/س
ارسال نظرات