۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۲۴۸۱۵

پایداری سنت حسنه وقف در گرو ‌حفظ‌ اصل موقوفه است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: پایداری سنت حسنه وقف در گرو حفظ عین و اصل آن است که یکی از راه‌های آن شناسایی و محصور کردن اراضی موقوفه است.
وقف
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد ذاکری اظهار داشت: وقف هم در حیات مادی و معنوی ما با عنایت به نیات خیرخواهانه واقفان بسیار مهم است و اراضی وقفی به عنوان بیت‌المال مسلمین بسیار مورد توجه عموم است.

وی افزود: 76 بقعه متبرکه و هفت هزار رقبه و موقوفات در این شهرستان به‌عنوان دومین شهر خراسان رضوی وجود دارد که مطابق قانون زیر نظر اوقاف نیشابور اداره می‌شوند.

وی با اشاره به بازدید خود از حرم امامزاده عبدالقهار(ع) از اعقاب حضرت امام باقر(ع) در روستای طاغان شهرستان فیروزه، اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه، این نقطه به قطب گردشگری و فرهنگی منطقه تبدیل شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور یادآور شد: بارگاه این امامزاده دارای 12 هکتار اراضی و 12 سهم آب موقوفه است.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای سال ضریح مطلای این امامزاده به طول 265 وعرض160 و ارتفاع 275 سانتی‌متر توسط هنرمندان اصفهان با اعتبار170 میلیون ریال از محل نذورات مردمی و هدایای خیران ساخته شد.

حجت الاسلام ذاکری با بیان اینکه تمام سازمان‌ها و نهادها باید در مدیریت و حفظ اراضی عمومی پیشگام باشند،تأکید کرد: تعامل ادارات با اوقاف در نیل به اهداف توسعه فرهنگی و اقتصادی منطقه تاثیری به‌سزا دارد.

وی مسوولیت اداره اوقاف را بسیار خطیر دانست و خاطرنشان کرد: ما امانت‌هایی را در اختیار داریم که باید در مسیر توسعه فضیلت‌ها متاثر از حق و عدالت در جمیع امور جامعه به کار گرفته شود.

وی، شان سازمان اوقاف را به اشراف جایگاه رفیع ولی فقیه در راس آن عنوان کرد و ادامه داد: در این مسئولیت سنگین اگر درست عمل کنیم پاداش‌های بزرگی از سوی خداوند متعال در راه است و اگر درست عمل نکنیم وغفلت کنیم، خسارت‌ها نیز سنگین است.

حجت الاسلام ذاکری با ذکر روایتی از امام صادق (ع) گفت: دو ویژگی مهم رسالت همه انبیاء علیهم‌السلام اجمعین، گسترش خصلت راستی در جامعه و حفظ امانت‌داری بوده است و اداره اوقاف در این مسیر حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد: رویکرد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه با مدیریت سرپرست و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه مباحث فرهنگی و معارف دینی بسیار ارزشمند و وظیفه ما زیر مجموعه را سنگین‌تر کرده است.

وقف راه حل‌ مشکلات فاصله طبقاتی و مانع هلاکت جامعه است

امام جمعه قدمگاه مرکز بخش زبرخان نیشابور گفت: یکی از راه حل‌های مشکلات فاصله طبقاتی و مانع هلاکت جامعه، وقف و انفاق است.

حجت‌الاسلام محمدرضا محمدنسب اظهار داشت: وقف باعث توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی و ایجاد اشتغال می‌شود.

وی افزود: امروز به برکت موقوفات، مساجد، حوزه‌های علمیه، مدارس و دانشگاه‌هایی ایجاد شده‌اند که مشغول ترویج معارف اسلامی و دانش هستند.

وی یادآور شد: نشر معارف اهل‌بیت(ع)،‌اداره مجالس عزاداری و شادی اهل‌بیت(ع) به برکات وقف است.

امام جمعه قدمگاه خاطرنشان کرد: مردم تلاش کنند تا زمانی که در دنیا زنده هستند،‌ بخشی از اموال خود را وقف کنند.

وی با بیان اینکه وقف یکی از مصادیق انفاق این است، گفت: منشا انفاق ایمان به پروردگار عالم است و پرونده ثواب اهداکنندگان زمین مسجد، مدرسه پس از مرگ بسته نمی‌شود.

محمدنسب با بیان این‌که بعضی فکر می‌کنند اگر چیزی وقف شود به معنای کم شدن مال است، افزود: در آیات قرآن است هر چیزی که انفاق شود خداوند عوض آن رامی‌دهد و چندین برابر پاداش می‌دهد.

وی اضافه کرد: ثمره معنوی وقف، آمرزش گناهان، دوری از آتش دوزخ و فزونی ثروت در دنیا است.

منزل مسکونی شهید بافنده وقف خانه عالم شد

مسوول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: خانه شهید بافنده در گلمکان شهرستان چناران وقف خانه عالم و جماعت القرآن کریم شد.

سید محمدفتحی با اعلام این خبر اظهار داشت: در یک اقدام خدا پسندانه و همسو با سنت وقف خانواده شهید علی بافنده منزل مسکونی خود را در شهر گلمکان وقف خانه عالم و جامعه القران کریم کردند.

وی با بیان اینکه منزل شهید بافنده با متراژ 200 متر و ارزش ریالی حدود 600میلیون ریال وقف گردید، ادامه داد: این اقدام خداپسندانه در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی همزمان با ماه پیامبر انجام شده است.

شایان ذکر است شهید علی بافنده در 28 آبان ماه سال جاری در منطقه مرزی تایباد در درگیری با اشرار و سوداگران مرگ به درجه رفیع شهادت نائل شد.

ویژه برنامه آرامش بهاری در بقاع متبرکه استان خراسان رضوی برگزار می شود

در راستای استقبال از زائرین، طرح نوروزی آرامش بهاری در کلیه بقاع متبرکه و امامزادگان استان خراسان رضوی برگزار می شود.

سید محمدفتحی، مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بابیان این مطلب اظهار داشت: استان خراسان رضوی به دلیل وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و زیارتگاه ها و بقعه های متبرکی که اطراف این نگین معنوی حلقه زده اند، همواره مورد توجه بسیاری از مسافران نوروزی بوده است.

وی ادامه داد: در راستای تبدیل آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، برنامه نوروزی «آرامش بهاری» در امامزادگان و بقاع متبرکه استان خراسان رضوی برگزار می شود.

فتحی با اشاره به اهداف این طرح افزود: بالا بردن سطح فکری و فرهنگی زائران و مسافران نوروزی، احیاء تبلیغ و ترویج سنت های اصیل اسلامی و همچنین تقویت علاقه مندی مردم و تمایل آنان به بقاع و اماکن متبرکه باارائه خدمت رسانی مطلوب از جمله اهداف طرح آرامش بهاری می باشد.

مسوول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه های متنوعی در طرح آرامش بهاری گنجانده شده است، تصریح کرد: ویژه برنامه تحویل سال نو، برپایی نمازهای جماعت روزانه، فعال کردن دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی، حلقه های معرفت، برگزاری نمایشگاه آرامش بهاری و غرفه کتاب و محصولات فرهنگی از برنامه های این طرح است.

وی افزود: همچنین بروشورهای مذهبی در رابطه با حجاب و عفاف، ترویج فرهنگ و مباحث اعتقادی تهیه شده که در بین زائران توزیع می شود./930/د101/س
ارسال نظرات