۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۲۴۸۵۷

برگزاری نشست مؤسسان حوزه علمیه خواهران استان های تهران و البرز

خبرگزاری رسا ـ نشست مؤسسان و مدیران حوزه های علمیه استان های تهران و البرز با سخنرانی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و مسؤولان حوزه علمیه خواهران برگزار شد.
 حوزه علميه مروي تهران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست موسسان و مدیران حوزه های علمیه استان های تهران و البرز، امروز در اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز در دهه سوم انقلاب هستیم سی سال بر این نظام گذشته و تجربیات زیادی در زمینه های مختلف به دست آورده ایم.

وی افزود: با دو نگرش می توان به وظیفه و اهداف حوزه و حوزوی پرداخت و اول آن، این که دین را جدای سیاست بدانیم و به طور کامل از سیاست جدایش کنیم که این خود تفسیر خاصی از دین را در پی خواهد داشت و در نگرش دوم این که دین و سیاست را از یکدیگر جدا ندانیم.

حجت الاسلام خاموشی ابراز داشت: اگر دین از سیاست جدا بود، وظایف ما بسیار محدود تر بوده و امورات به راحتی می گذشت، اما هنگامی که پذیرفتیم که دین از سیاست جدا نیست، همانطور که امام خمینی(ع) فرمودند که پیامبر(ص) می خواستند حکومت اسلامی تشکیل دهند و بر این مطلب اصرار داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر باید برای جمیع شئون زندگی بشر در ابعاد مختلف، متد و نظر دینی ارائه داد و این کار بسیار نیاز به فعالیت از سوی قشر حوزوی دارد که حوزه باید به این سو حرکت کرده و در کنار ظرفیت سازی کمی، هدف خود را پرداختن به کیفیت و محتوا قرار دهد.

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام سید محمد رضا آقامیری، مدیر جدید حوزه علمیه خواهران استان تهران ابراز داشت: در استان تهران به دلایل مختلف هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی استعدادهای بیشتری در حوزه های علمیه خواهران وجود دارد که باید از این ظرفیت ها به صورت مطلوب استفاده کرد.

وی افزود: یکی از مباحثی که باید امروزه در حوزه های علمیه به آن پرداخته شود، بحث پژوهش است، گرچه تا به حال نیز به این مقوله پرداخته شده اما باید فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه میدانی تر شود.

حجت الاسلام آقامیری ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر، تئوریسین های مراکز فرهنگی ما به طور معمول، غیر حوزوی هستند، گرچه مسوولان حوزوی نظام بر این مباحث ارائه شده دقت دارند، اما در یک جامعه اسلامی، افرادی که در بخش فکر و پژوهش روند مراکز آموزشی فعالیت دارند باید به مباحث دینی مسلط باشند.

وی اظهار کرد: طریقه برخورد مسوولان حوزه علمیه با طلاب در زمینه رفتاری و همچنین علمی باید با رویکرد متعالی تر و فنی تر باشد تا تحولات زیادی انجام شده و از ظرفیت بالای حوزه های علمیه در اداره نظام انقلاب اسلامی ایران بهره گیری مناسب تر انجام شود.

در پایان این نشست، خالقی، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از واژه های بسیار ارزشمند قرآن « اولولالباب» است و لب به معنای مغز هر چیز است که این واژه 16 بار در قرآن به کار رفته است.

وی افزود: خداوند این گروه را چنین توصیف کرده که آنان نظرات و قول های مختلف را شنیده و از بهترین آن ها تبعیت می کنند، مسوولان حوزه علمیه خود باید از اولولالباب بوده و این قشر را در حوزه های علمیه پرورش دهند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که در حال حاضر باید در حوزه های علمیه انجام شود، ترویج روحیه نقد پذیری و افزایش تولید نظرات و همچنین ارائه پیشنهادات در میان مسوولان و طلاب است.

گفتنی است: در این نشست، حجت الاسلام ناصحی، رییس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران و حجت الاسلام محمدی عدالت، مدیر مرکز حوزه های علمیه استان تهران در موضوع خدماتی که برای طلاب و حوزه های علمیه از سوی این دو نهاد در نظر گرفته شده و همچنین فعالیت های انجام شده به سخنرانی پرداختند./956/پ201/س
ارسال نظرات