۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۲۴۹۰۳
اندیشمند آرژانتینی:

تبلیغ دینی در عرصه بین الملل نیازمند مدیریت قوی و کارآمد است

خبرگزاری رسا ـ سهیل اسعد با بیان این که تبلیغ دین باید با مدیریت قوی‌تری صورت گیرد، تأکید کرد: علم اولین ابزار و مرحله برای تبلیغ است. در مرحله دوم باید عامل به علم باشیم و مرحله سوم تبلیغ علوم و معارف اسلامی است.
سهيل اسعد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سهیل اسعد، اندیشمند شیعه آرژانتینی، پانزدهم اسفند با حضور در جمع صمیمی طلاب مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) مشهد به سؤالات آنها در خصوص مسائل تبلیغی در کشورهای دیگر پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤال اول در خصوص چگونگی تبلیغ گفت: تبلیغ باید با مدیریت قوی‌تری انجام شود. به عنوان مثال در شهر لندن 50 مسجد، 40 روحانی، حوزه و دانشگاه، مراکز اسلامی و فرهنگی، کتابخانه و... داریم. در یک شهر این امکانات موجود است ولی در کل آمریکای لاتین و در 25 کشور آن با 600 میلیون جمعیت، 3 روحانی داریم و من شخصا روحانی 20 کشور هستم.

سهیل اسعد در جواب این سؤال که چه توصیه‌ای نسبت به طلاب دارید، گفت: در نصایحی که از علما شنیده‌ایم مهم‌ترین نکته این است که باید خوب درس بخوانیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم می‌فرمایند «30 سال خوب درس بخوانید. نگویید زیاد است. اگر درس نخوانید فطیر است. فهمیدن قرآن و حدیث نیاز به اجتهاد یعنی قوه استنباط داشتن دارد...»

وی تصریح کرد: علم اولین ابزار و مرحله برای تبلیغ است. در مرحله دوم باید عامل به علم باشیم و مرحله سوم تبلیغ علوم و معارف اسلامی است که در روایات ائمه هم داریم «تعلم بالعلم واعمل به وانشره فی أهله».

این دانشمند شیعه در خصوص ضرورت طلبه شدن در دنیای امروز گفت: طلبه شدن امروز ضرورت دارد و قطعا مهم است. اگر بین تمام حرفه‌های دنیا بهترین حرفه را بخواهیم مسلما کار پیامبران است و کار ایشان تبلیغ دین خدا بوده است. این راه بهترین انتخاب است و موفق‌ترین افراد این جهان طلاب هستند زیرا هم دنیا و هم آخرت را دارند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که وظیفه طلاب نسبت به دنیای امروز چیست، گفت: مسلح شدن به تمام مسائلی که در تبلیغ دین نیاز است اولین وظیفه طلبه امروز است. علم معارف اسلامی، آشنایی با فرهنگ و زبان‌های مختلف، آشنایی با روش‌های تبلیغ یعنی کی، کجا و چطور تبلیغ کردن از موارد مهمی است که در تبلیغ دین نیاز است.

سهیل اسعد تأکید کرد: مهم‌تر از همه وظایف طلبه این وظیفه است که دستورات خداوند که از سوی پیامبر و ائمه و بعد ولی فقیه مطرح می‌شود را خوب گوش کرده و انجام دهد. فقط باید سرباز امام زمان باشد و با سلسله مراتبی که به انسان را به آسمان می‌رساند (پیامبر، امام، ولی) مرتبط باشد.

وی در پاسخ به سؤال بعدی که بهترین روش برای تبلیغ گسترده و دامنه‌دار چیست؟ گفت: چگونگی روش‌های تبلیغ بستگی به زمان و مکان دارند ولی روشی که الان خیلی راحت و مؤثر و مفید است بحث رسانه و اینترنت است زیرا در عین حال که در ایران هستید می‌توانید در سراسر دنیا تبلیغ مذهب تشیع را داشته باشید.

این دانشمند آرژانتینی افزود: امروز ما در زمینه رسانه با ایجاد شبکه ماهواره‌ای المنار تجربه خوبی داشته‌ایم. این شبکه تغذیه فکری مؤثری در جهان عرب بوده است و باعث شده است فقط در مصر 4 میلیون نفر شیعه شوند. البته روش سنتی حوزه هم چون به بحث فطرت مربوط است خیلی مهم است. فطرت ابزار مؤثری است. آیات و احادیثی که مخاطب آن فطرت است همیشه در منطقه آمریکای لاتین مفیدتر بوده است.

سهیل اسعد در خصوص تنوع مذاهب در کشور آرژانتین، گفت: در آرژانتین حدود 5هزار مذهب رسمی در دولت به ثبت رسیده است که اول مسیحیان هستند. بعد بودائی و مکاتب هندی است. بعد اسلام است که اول وهابیت هستند بعد عرفان‌های نوظهور و تصوف هستند. بعد از آن هم بهائیت هستند که این قشر بیشتر با دانشگاه‌ها و مدارس کار می‌کنند.

وی در خصوص موقعیت شیعیان آنجا پاسخ داد: در آنجا شیعیان زیاد شناخته شده نیستند ولی به افراد راستگو معروف‌اند و در بین خود آمریکایی‌ها مسلمان بودن ملاک قابل اعتماد بودن شناخته می‌شود. هرچند این خصلت بر خلاف کشورهای مسلمان امروز است.

این اندیشمند شیعه در خصوص جایگاه مهدویت و شناختی که مردم دنیا از این مسئله دارند، پاسخ داد: مهدویت به معنای اعم یعنی موعود شناسی و شناخت منجی جهان در محافل بین‌المللی مطرح است و کسانی که در این محافل مثل گفت‌وگوی ادیان حضور دارند با این مسئله روبه‌رو هستند.

وی در پاسخ به سؤال بعد که مهم‌ترین سؤالی که افراد غیر مسلمان در برخورد با شما دارند چیست؟ توضیح داد: اول چیزهایی است که در رسانه‌های عمومی می‌آید. مثل تروریسم، زنان و خشونت و... که این سؤالات بین دانشجویان زیاد است.

سؤال بعدی این بود که دید مردم آمریکای لاتین نسبت به انقلاب اسلامی ایران چگونه است، وی گفت: انقلاب ما خیلی معروف و مشهور نیست و آشنایان انقلاب عده‌ای آمریکایی هستند که آنها هم ضد انقلاب هستند. ولی کشورهای ضد امپریالیستی دید خوبی نسبت به انقلاب ایران داشته و به ما کمک هم می‌کنند.

سهیل اسعد در خصوص سرانجام بیداری اسلامی در کشورهایی مثل بحرین تصریح کرد: این جنبش‌ها اگر با آگاهی و ثبات مردمی باشد معمولا به نتیجه مثبتی می‌رسد.

وی در پایان طلاب را به خواندن کتب شهید مطهری و علامه مصباح توصیه کرد و گفت: در قم مؤسسه‌ای به نام شرق داریم که مربوط به دفتر بین‌الملل مقام معظم رهبری است. در آنجا بخش زبان فعالی داریم که طلاب رجوع کرده و زبان اسپانیانی و فرهنگ آمریکای لاتین را یاد می‌گیرند./931/پ201/س
ارسال نظرات