۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۱۲۵۰۲۶
امام جمعه اهل سنت نقده:

تاریخ، بی تفاوتی جامعه بشری را در برابر حادثه حلبچه به یاد دارد

خبرگزاری رسا ـ ماموستا عبدالرحمن محمدپور گفت: تفکراتی ­که همراه دین نباشند، فجایعی همانند بمباران شیمیایی حلبچه را پدید می­آورند.
بمباران
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، ماموستا عبدالرحمن محمدپور امروز در مراسم گرامیداشت شهدای حلبچه از این حادثه به عنوان یک فاجعه و تراژدی بزرگ انسانی در تاریخ منطقه و جهان یاد کرد و افزود: وقوع این حادثه توسط حزب بعث عراق تنها به خاطر دینداری و غیرعرب بودن ساکنان حلبچه رخ داد.

وی، علت اصلی توطئه توسط دشمنان اسلام و دنیای استکبار علیه مسلمانان را دینداری و داشتن روحیه استکبار ستیزی و منادی عدالت بودن آنان دانست و گفت: اکنون در کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند برخی اقوام هنوز شهروندان درجه 2 و 3 خوانده شده و تحقیر می­شوند.

وی، دین ستیزی را از سیاست­های دنیای استکبار خواند و گفت: زمانی بود که دانشگاه­ها را از دیانت و روحانیون را از سیاست منع می­کردند، اما با خیزش و بیداری اسلامی و بروز انقلاب اسلامی این تفکر از جامعه رخ بربسته و دانشگاه و حوزه­ در کنار هم قرار گرفته ­اند.

وی با بیان اینکه تفکراتی ­که همراه دین نباشند، فجایعی همانند بمباران شیمیایی حلبچه را پدید می­آورند، گفت: اگر ساکنان حلبچه کرد و غیرعرب و دیندار نبودند چنین برخوردی با آنان نمی­شد.

ماموستا محمدپور با بیان اینکه حزب بعث دشمنی­ آشکار با تمام غیرعرب­ها داشته است، یادآور شد: رژیم صدام و حزب بعث چون مجری سیاست­های دنیای استکبار بود، فریاد مظلومیت این مردم به جایی نرسید.

وی با اشاره به چگونگی وقوع فاجعه حلبچه گفت: 50 فروند هواپیمای عراقی که هر کدام مجهز به 4 بمب بودند در 25 اسفندماه سال 1366 اقدام به بمباران مردم بی­دفاع و بی­گناه حلبچه با استفاده از گازهای شیمیایی که حتی آلمان هم در طول جنگ جهانی دوم نیز از آن استفاده نکرده بود، نمودند.

وی افزود: به محض بمباران در همان نخستین لحظات پنج هزار انسان جان سپردند و ابر زردرنگ سطح شهر را فراگرفت و در ادامه بیش از هفت هزار نفر مصدوم بر جای گذاشت.

وی با انتقاد از بی تفاوتی جامعه بشری نسبت به این حادثه گفت: اگر حتی تنها پنج هزار قطعه پرنده نیز در جایی از جهان جان خود را از دست می­دادند فریاد گروه­های طرفدار محیط زیست گوش فلک را کر می کرد، اما برای انعکاس مظلومیت مردم حلبچه کاری نشد و اگر اقدام نظام جمهوری اسلامی ایران در پخش تصاویر حادثه و رسیدگی و اعزام مصدومان حادثه به داخل ایران و جاهای دیگر صورت نمی­گرفت امروز حتی این حادثه هم انکار می شد.

وی یادآور شد: با تلاش ایران ابعاد مختلف این حادثه در جهان منعکس شد، اما باید با گرامیداشت سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه صدای مردم مظلوم این منطقه که هنوز از این فاجعه رنج می برند را به گوش جهانیان برسانیم.

وی برپایی چنین آیین­های بزرگداشتی را حرکتی ارزشمند در جهت جلوگیری از به هدر رفتن خون شهدا عنوان کرد و با اشاره به فاجعه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و مقایسه ابعاد آن با فاجعه حلبچه گفت: همه ما باید طوری رفتار کنیم تا شاهد حلبچه ای دیگر و هیروشیما و ناکازاکی جدیدی نباشیم و هیچ کس به خاطر قوم و زبان و رنگ تحقیر نشود.

مدیر امور فرهنگی و فعالیت­های فوق برنامه دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: دانشگاه تبریز به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه­های کشور به خود افتخار می­کند که در راستای ارج نهادن به مقام شامخ شهداء همه ساله برنامه­های مختلفی را در این راستا برگزار می کند.

حجت الاسلام احمد حمیدی افزود: برگزاری چنین برنامه­هایی موجب معنوی شدن فضای دانشگاه شده و سبب می­ شود ما بتوانیم دین خود را هرچند اندک نسبت به شهدا ادا نماییم و گرامیداشت سالگرد شهدای بمباران شیمیایی حلبچه یکی از این برنامه­هاست./935/د102/س

ارسال نظرات