۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۰
کد خبر: ۱۲۵۱۱۰
آیت الله سبحانی:

دانش اصول فقه نیازمند نوسازی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که پویایی علم اصول فقه از زمان اهل بیت(ع) تا کنون به صورت مستمر ادامه داشته است، گفت: باید این علم را نوسازی و به جاهای دیگر صادر کرد.
حضرت آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگاری خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، عصر هجدهم اسفند در اولین مجمع عمومی انجمن علمی اصول فقه حوزه در تبیین تاریخ اجمالی اصول فقه گفت: علم اصول مورد توجه اهل بیت علیهم السلام بوده است و اینکه برخی می گویند این علم نشات گرفته از فلان عالم است صحیح نیست.

وی با تاکید بر نوآوری در اصول فقه به عنوان یکی از کارهای پیش روی این انجمن علمی اظهار داشت: شما باید این علم را نوسازی کنید و جاهای دیگر صادر کنید؛ هرعلمی که درجا بزند می میرد.

این مرجع تقلید حل مشکلات پیش روی اصول فقه را یکی دیگر کارهایی دانست که این انجمن می تواند در دستور کار داشته باشد و تصریح کرد: نقادی اصول فقه یکی از کارهای مهم در این علم است که امروزه بسیار مورد نیاز است؛ بنابر این باید جمعی را به عنوان متخصص این علم پرورش دهید.

حضرت آیت الله سبحانی خارج کردن مسائل فلسفی را از علم اصول نیز لازم دانست و گفت: فلسفه برای خود مقام و جایگاه ویژه ای دارد؛ تشیع زایده تفکر است اما استفاده از قواعد فلسفی در این علم، ما را از کار باز می دارد، تنها درجاهایی که به بحث های عقلی برمی گردد می توان از قواعد فلسفی استفاده کرد؛ علم اصول قراردادی و اجتماعی است که در آن فلسفه جایی ندارد.

وی با نقد نظر برخی که اصول فقه را برگرفته از فقه می دانند، افزود: اصول فقه جزو مبادی فقه است، تا مبادی نباشد نمی شود وارد علم شد.

این استاد خارج فقه با تجلیل از دست آوردهای علمی علمایی همچون شیخ مفید، شیخ شریعت اصفهانی، سید مرتضی، شیخ طوسی، شیخ انصاری و آخوند خراسانی گفت: این بزرگان در ادوار مختلف تلاش کردند تا علم اصول امروز به دست ما برسد حتی در دوران فشار و خفقان سلاجقه که کتابخانه ها را به آتش کشیدند نیز هیچ گاه وقفه ای در پیشرفت این علم حاصل نشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام که می فرماید «برماست که اصول را بیان کنیم و تفریع و استنطاق با شماست» اظهار داشت: اجتهاد موهبت الهی است، عده ای در قرن ششم خود را از آن محروم ساختند ولی امروز دوباره می خواهند به آن روی بیاورند.

وی با اشاره به اینکه دین ما خاتم و ثابت است و حوادث دنیا نا محدود و در حال تغییر است گفت: مجتهد می تواند با استفاده از کتاب، سنت، اجماع، قواعد کلی را استخراج کند و از این طریق به تمام سؤالات روز پاسخ دهد؛ این قوانین تا کنون نیازهای ما را برآورده کرده است و تا آخر هم همین طور خواهد بود.

این استاد خارج فقه و اصول نسبت علم اصول را به فقه نسبت مبادی تصدیقیه دانست و تصریح کرد: تا اصول نباشد نمی توانیم از قضایای فقه استفاده کنیم.

وی در بیان سابقه علم اصول در نزد شیعیان گفت: در قبل از امام صادق و امام باقر علیهم السلام آنقدر مشکلات و فشارها وجود داشته که نمی توان تاریخ روشنی از آن دوران بیان کرد ولی در زمان این دو امام علم اصول به هیچ وجه مورد غفلت نبوده و کتاب های زیادی در آن زمان نوشته شده است./928/پ201/س
ارسال نظرات