۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۱۶۵
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان غربی:

متولیان فرهنگی از سطحی‌نگری و آمارگرایی بپرهیزند

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه‌های علمیه خوی در یادواره شهدای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این شهر گفت: مراکز علمی و تبلیغی برای گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه در صف اول به رسالت سنگین خود عمل کنند و از سطحی‌نگری و آمار‌گرایی پرهیز کنند.
امام جمعه خوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، همایش تجلیل از شهدای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرستان خوی، صبح امروز با حضور حجت الاسلام شکوری، نایب رییس حوزه علمیه استان آذربایجان غربی، جمعی از دانشجویان، اساتید، روسای دانشگاه ها، خانواده شهدا و مسؤولان در دانشگاه پیام نور این شهر برگزار شد.

حجت الاسلام شکوری در این همایش به تشریح جایگاه رفیع شهید و شهادت پرداخت و با نقل حدیثی از رسول اکرم(ص) گفت: بالاتر از هر نیکوکاری، نیکوکار دیگری وجود دارد که در راه خدا کشته شود و آن گاه که در راه خدا کشته شد بالاتر از او نیکوکاری وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: خداوند از مؤمنان جان‌ها و اموالشان را خریداری کرده که در برابرش بهشت برای آنان باشد بدین گونه که در راه خدا پیکار کنند، بکشند و یا کشته بشوند.

امام جمعه خوی در ادامه به تفاوت‌های مرگ با شهادت از دیدگاه اسلام پرداخت و بیان داشت: در نوع آیات و روایات مربوط به موضوع شهید و شهادت کلمه «فی سبیل الله» ذکر شده است که از یک سو جهت گیری شهید و از سویی دیگر ارزش و مقام بالای شهادت را نشان می دهد و بدین طریق فرق اساسی شهادت با سایر مرگ ها روشن می‌شود.

وی گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه اسلامی را رسالت متولیان فرهنگی و تبلیغی عنوان کرد و افزود: حال که شهدای عزیز ما در دوران دفاع مقدس عزیزترین سرمایه خودشان را که جانشان بود فی سبیل الله معامله کردند؛ از این رو اکنون وظیفه ما و متولیان فرهنگی جامعه این است که مسیر آنان را که همان فی سبیل الله باشد، استمرار بخشیم.

رییس حوزه‌های علمیه خوی در ادامه به فلسفه بعثت انبیا‌ اشاره و اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید‌«برای همه امت ها و جوامع بشری پیامبری اعزام کردیم تا دو مطلب عبادت الله و مبارزه با طاغوت را برای مردم ابلاغ کنند.» و امروز این دو رسالت از ناحیه خدا و خون پاک شهدا‌ متوجه همه امت اسلامی به ویژه مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی است.

وی با تأکید بر این که مراکز فرهنگی، تبلیغی و متولیان امور مربوط به شهدا‌ از سطحی‌نگری، آمار‌گرایی و تکرار مکررات پرهیز کنند، خاطر‌نشان کرد: برای گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه ضروری است مراکز علمی ما در صف اول به رسالت سنگین خود عمل کرده و مسؤولان نیز در همه رده‌ها از مسابقه در امور مادی و تصاحب قدرت بپرهیزند.

حجت الاسلام شکوری در پایان از رؤسای دانشگاه، استادان، معلمان، مربیان و نخبگان جامعه درخواست کرد: مصالح کلی نظام جمهوری اسلامی را با منافع زودگذر دنیوی خود گره نزنند و تلاش کنند فضایی در محیط دانشگاه ایجاد شود که دانشجویان از کم رغبتی نسبت به تحصیل، بی‌‌تفاوتی نسبت به مسائل سیاسی و موضوعات پیرامونی بر‌حذر باشند./938/پ202/س
ارسال نظرات