۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۱۶۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نشست صبح رسانه با حضور فرماندار تبریز و نمایشگاه نقاشی و حکاکی آیات قرآن بر سنگ در تبریز از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
محمود چمني، فرماندار تبريز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمود چمنی، فرماندار تبریز، امروز در نشست صبح و رسانه تبریز در مجموعه فرهنگی مفاخر تبریز انتخابات نهمین دوره مجلس را مایه عزت و اقتدار ملت و نظام اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: حضور حماسی و آگاهانه مردم در انتخابات در شرایطی واقع شد که در راستای کمرنگی این حضور دشمن برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده بود.

وی با بیان اینکه دشمنان در داخل و خارج نیز به دنبال حضور بی رونق ملت در انتخابات مجلس بودند، خاطر نشان کرد: قطعا این حضور از ثمرات رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است، اینگونه نیست که ملت از دولت رضایت دارند و وارد صحنه شدند، بلکه حماسه 12 اسفند لبیک به ندای رهبری بود.

چمنی فرمایشات رهبری را تاثیرگذار در حضور مردمی در 12 اسفند دانست و گفت: برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با سالگرد انقلاب‌های منطقه همزمان شده بود، بنابراین چگونگی حضور مردم با تحولات منطقه ای ارتباط مستقیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: اگر مردم در انتخابات حضوری پرشور نداشتند مردم منطقه نیز نسبت به ادامه و آینده حرکت‌های خود نیز سرخورده می‌شدند، فضای قبل از انتخابات فضای خاصی بود و از طرفی نیز کشور شاهد دومین سال آغاز هدفمندی یارانه‌ها بود ضمن اینکه شرایط اقتصادی و سیاسی خاصی هم حاکم بود.

چمنی با اشاره به نارضایتی موجود نسبت به وضعیت اقتصادی جامعه و تورم در بازار گفت: مردم با وجود نارضایتی و برخی گرانی‌ها همچنان مدافع و همراه نظام هستند و این موضوع در انتخابات مجلس بار دیگر ثابت شد، در شهر تبریز 531 هزار نفر در انتخابات شرکت کردند و این در حالی بود که در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی 380 هزار نفر شرکت کردند.

فرماندار تبریز با بیان اینکه در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر 620 هزار نفر شرکت کردند، فزود: پیش‌بینی می‌شود، انتخابات مرحله دوم نیمه اول اردیبهشت‌ماه برگزار شود تا شش نفر راه‌یافته به دور دوم با همدیگر رقابت کنند و سه نفر باقی مانده انتخاب شوند.

اداره کل ارشاد آذربایجان‌شرقی مورد تقدیر قرار گرفت 

براساس اعلام وزارت متبوعه و ارزیابی‌های انجام گرفته درخصوص برنامه‌های اجرا شده در سالروز وفات نبی مکرم اسلام و برگزاری مراسم زیارت ازبعید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی شایسته تقدیر معرفی شد.

در لوح تقدیری که از سوی "محمدجعفر محمدزاده" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد دائمی گرامیداشت رسول اعظم (ص) به مدیرکل اداره ارشاد استان ارسال شده، آمده است: "تقویت فرهنگ ناب نبوی و آشناسازی اقشار مختلف جامعه با سیره، شخصیت و رهنمودهای پیامبر اعظم (ص) فرصتی است مغتنم برای ابراز محبت و ارادت به والاترین شخصیت تاریخ بشریت، پیامبر صلح، مهربانی و عدالت، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)."

در ادامه این متن  آمده است: "با عنایت به برگزاری باشکوه قرائت زیارتنامه رسول‌الله (ص) در سالروز رحلت جانگداز پیامبر گرامی اسلام (ص) از تلاش و همراهی جنابعالی در انعکاس خصال نیکو و چهره درخشان افتخار خلقت،‌صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم. امید است با برپایی آئین‌های متعدد فرهنگی چهره تابناک و نورانی پیامبر مهربانی و رحمت بیش از پیش نمایان شود."

گفتنی است مراسم قرائت زیارت ازبعید همزمان با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) در تبریز و شهرستان ‌های استان برگزار و کتابچه زیارت ازبعید نیز توسط اداره کل ارشاد و ادارات تابعه شهرستانی در این آئین باشکوه توزیع شده بود.

نمایشگاه نقاشی و حکاکی آیات قرآن بر سنگ در تبریز گشایش یافت 

نمایشگاه نقاشی و حکاکی آیات قرآن بر سنگ اثر "داوود زمانی‌آذر" در خانه هنر تبریز گشایش یافت که در این نمایشگاه 80 اثر به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه یاد شده حکاکی و تحریر کل قرآن کریم با سوزن گلدوزی بر روی سنگهای یک سانتیمتری به نمایش گذاشته شده است.

آثار نقاشی به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه نیز با رنگ و روغن بوده و بر روی سطح حبوبات مانند لوبیا و عدس و سنگ های ریز و صاف کنار رودخانه ها طراحی شده است.

این آثار شامل نقاشی از چهره نوابغ، مشاهیر و شخصیتهای اثرگذار سیاسی، علمی و هنری است که به وسیله قلم موئی بسیار ریز طراحی شده اند.

نمایشگاه یاد شده با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار  و تا بیست و پنجم اسفندماه جاری از ساعت 11 صبح الی 30/18 در خانه هنر تبریز برپاست.

مساجد نقش ممتاز خود را در بیداری اسلامی ایفا کرده اند 

محمود چمنی در گفت و گو با ستاد خبری گرامیداشت سالروز تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد، بر نقش و اهمیت این کانون‌ها در تحولات فرهنگی جامعه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد در فضای معنوی مسجدی تشکیل یافته است، گفت: نقش این کانون ها در ارتقای سطح فرهنگی جامعه و افزایش سطح علمی جوانان و نوجوانان بسیار موثر است.

فرماندار تبریز افزود: در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی کانون های فرهنگی هنری مساجد لزوم برنامه ریزی جدی و توجه به ظرفیتهای موجود در مساجد ضروری است.

وی با اشاره به شعار کانون های فرهنگی هنری مساجد در سال جاری مبنی بر "مسجد کانون بیداری اسلامی" اظهار داشت: مساجد کانون بیداری اسلامی بوده‌اند و این نقش تاثیرگذار به خوبی در روند انقلابهای منطقه نیز قابل مشاهده است.

چمنی همچنین  از برنامه ریزی و اهتمام جدی فرمانداری و بخشداری تبریز برای توسعه فرهنگی مبتنی بر مسجد محوری در مناطق محروم استان خبر داد.

وی نقش جوانان را در گسترش فعالیتهای مسجدی تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: حضور جوانان و ارائه برنامه های مختلف فرهنگی و هنری با محوریت مسجد  می تواند جایگاه مساجد به عنوان سنگر فرهنگی در جامعه را بیش از پیش نمایان تر سازد.

فرماندار تبریز با اشاره به نقش مساجد در رونق بخشیدن به حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم، تاکید کرد: مساجد نقش برجسته ‌ای در  لبیک به فرامین رهبری و بصیرت افزایی در میان مردم داشتند.

گفتنی است، آئین گرامیداشت سالروز تاسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد روز دوشنبه بیست و دوم اسفندماه جاری در تبریز برگزار می‌شود./935/پ201/س

ارسال نظرات