۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۵۳۴۰

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ فعالیت 21 کانون فرهنگی هنری در شهرستان اهر و تمدید مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره بازار و رسانه از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدحسین شناور، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند، کانون های فرهنگی هنری مساجد را از عوامل موثر بر رشد و توسعه فرهنگی جامعه عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی ایران از مساجد و مراکز دینی آغاز شده است.

وی گفت: با تاسیس کتابخانه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، زمینه ارتقای فکری و دستیابی به منابع فرهنگی، علوم انسانی و اسلامی برای جوانان فراهم شده و اهداف فرهنگی دست یافتنی تر می شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند، افزایش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در مناطق محروم و روستایی، گسترش حوزه کانون های تخصصی و افزایش فعالیت هسته های پژوهشی کانون ها را از عوامل موثر بر ارتقای سطح کمی و کیفی کانون‌ها عنوان کرد.

شناور همچنین بر لزوم حمایت بیشتر از فعالیت کانون های تخصصی و پژوهشی، توسعه تولیدات و فعالیت های رسانه ای، فرهنگی، دیجیتالی و نیز افزایش حضور تاثیرگذار کانون های فرهنگی هنری در فضای مجازی تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در آموزش نیروهای انسانی کارآمد، شایسته، متعهد و آشنا به مسائل روز اظهار داشت: مساجد بهترین عرصه برای بروز و ظهور استعدادها و توانمندی جوانان است که این امر می‌تواند با نقش محوری کانون های فرهنگی هنری مساجد در جذب جوانان مومن و متعهد و تبیین جایگاه واقعی مساجد توسط این کانون ها جامه عمل بپوشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران از مساجد و مراکز دینی آغاز شد و توجه به نقش مساجد به عنوان کانون بیداری اسلامی سبب شکست دشمنان در مصادره انقلاب های منطقه خواهد شد، چراکه حرکت و بیداری کشورهای اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرند گفت: شهرستان مرند دارای بیش از 425 مسجد است که در حال حاضر در 23 باب از این مساجد کانون فرهنگی هنری فعالیت می‌کنند.

توجه به مسائل دینی و مذهبی موجب ارتقای فرهنگ جامعه می‌شود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر توجه به مسائل دینی و مذهبی را از فاکتورهای ارتقای فرهنگ جامعه عنوان کرد و گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد بیش از سایر مراکز فرهنگی در جلب اعتماد والدین برای حضور در این نهادها موثر بوده اند.

جعفر ولی‌پور گفت: توجه به مسائل دینی و مذهبی و رشد عقیدتی هر جامعه از فاکتورهای ارتقای فرهنگ آن جامعه بوده و با توجه به اینکه فعالیت های انجام یافته درکانون های فرهنگی هنری مساجد زمینه ساز این امر است، توجه به ساختارها و ارائه برنامه های منظم و هدف دار می تواند نقش ارزنده ای در افزایش سطح فرهنگ و مطالعه جوانان و نوجوانان داشته باشد.

وی تخصیص بودجه کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف کانون های فرهنگی هنری و تامین امکانات لازم جذب، آموزش و تربیت نیروهای مجرب و توانمند و تشویق و تقدیر از زحمات افتخاری جوانان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد را از عوامل بهبود و توسعه کمی و کیفی فعالیت های این نهاد عنوان کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد توانسته اند بیش از سایر مراکز فرهنگی در تربیت دینی و جلب اعتماد والدین برای حضور در این نهادها موثر باشند گفت: این مراکز توانسته‌اند در تبیین جایگاه ویژه مساجد جهت تقویت آموزه‌ها و باورهای دینی جوانان و نوجوانان موثر باشند.

ولی پور تعداد کانون های فرهنگی هنری شهرستان اهر را 21 باب اعلام کرد و افزود: کانونهای فرهنگی هنری مساجد شهرستان اهر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشا د استان و دبیرخانه کانونهای فرهنگی هنری مساجد، در تمامی زمینه ها علی‌الخصوص آموزش و غنی سازی اوقات فراغت جوانان فعال است.

مهلت ارسال اثر به نخستین جشنواره بازار و رسانه تمدید شد

تراب محمدی، رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان اظهار داشت: با توجه به استقبال روزنامه‌نگاران استان و محدودیت زمان ارسالی برای آثار، در تراکم کاری ایام پیش از تعطیلات نوروز، زمان ارسال آثار به این جشنواره تا 20 فروردین سال 91 افزایش یافت.

محمدی خاطرنشان کرد: نخستین جشنواره بازار و رسانه با هدف معرفی بخش‌های مختلف بازار از نگاه ظریف و دقیق اصحاب رسانه در سه محور رسانه‌های مکتوب، رسانه‌های دیداری و رسانه‌های شنیداری برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: آثار ارسالی به جشنواره باید در یکی از هفت موضوع ثبت جهانی بازار تبریز، بازار در گذر تاریخ، معرفی بخش‌های مختلف بازار تبریز، مشاغل و افراد مرتبط با بازار، بازار تبریز، چالش‌ها و فرصت‌ها، آسیب‌شناسی بازار و مرمت بازار تهیه شده باشند.

وی تصریح کرد: آثار رسانه‌های مکتوب در شش بخش خبر، گفت‌وگو، گزارش، نقد و تحلیل، مقاله و تیتر باید در یکی از نشریات سراسری، استانی و یا خبرگزاری‌های رسمی در فاصله زمانی فروردین 89 تا پایان بهمن 90 به چاپ رسیده باشد.

محمدی یادآور شد: محدودیتی در تعداد آثار ارسال شده وجود نداشته و لازم است علاوه بر نسخه چاپ شده در نشریه، نسخه تایپ شده‌ای نیز بر روی لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان تصریح کرد: رسانه‌های دیداری می‌توانند در سه بخش آثار تلویزیونی، فیلم کوتاه و عکس در این جشنواره شرکت کنند که تمام آثار تلویزیونی باید از یکی از شبکه‌های سراسری یا استانی پخش شده باشند.

محمدی تصریح کرد: آثار تلویزیونی در بخش‌های خبر، گزارش خبری، برنامه‌های مستند تلویزیونی، میزگرد و ویژه برنامه‌ها مورد داوری قرار می‌گیرند که تمام آثار در این بخش و بخش فیلم کوتاه باید در نسخه DVD همراه با مشخصات نوشته شده صاحب اثر بر روی آن به همراه فرم شرکت در جشنواره به دبیرخانه ارسال شوند.

وی یادآور شد: آثار بخش عکس به صورت مجموعه عکس و تک عکس قابل پذیرش هستند که شرکت‌کنندگان باید علاوه بر نسخه چاپ شده، فایل آثار را نیز با فرمت Pdf به دبیرخانه تحویل دهند.

محمدی خاطرنشان کرد: بخش رادیویی شامل آثاری در بخش‌های خبر، گزارش خبری، گزارش ویژه، میزگرد و ویژه برنامه‌ها و همچنین بخش آواها و نواها در بخش‌های تولیدات موسیقی، ترانه‌های محلی و عاشیقی با موضوع بازار دو بخش رسانه‌های شنیداری را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان بخش رسانه‌های شنیداری باید یک نسخه از آثار خود را با فرمت Vaw بر روی لوح فشرده و همراه با مشخصات آثار درج شده بر روی آن و فرم شرکت در جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به جوایز جشنواره بازار و رسانه تصریح کرد: به نفرات برگزیده در هر بخش جوایز نفیسی اهدا شده و علاوه بر نفرات اول تا سوم، در هر بخش نفرات چهارم تا ششم نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

محمدی افزود: علاوه بر جوایز هر بخش هیئت داوران جوایز ویژه‌ای را نیز به آثار منتخب اهدا می‌کند و در هر بخش به نهادها، رسانه‌ها و یا اشخاصی که با بیشترین اثر در جشنواره حضور یابند جوایز ویژه‌ای اهدا می‌شود.

وی با اشاره به زمانبندی جشنواره بازار و رسانه تاکید کرد: آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره تا 20 فروردین‌ماه سال 91 است که اختتامیه جشنواره پس از انتخاب و داوری پایان اردیبهشت‌ماه سال 91 همزمان با هفته میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

محمدی گفت: علاقه‌مندان به شرکت در نخستین جشنواره بازار و رسانه می‌توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه این جشنواره واقع در تبریز، خیابان ارتش جنوبی، کوچه صدر، خانه تاریخی لاله‌ای، روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ارسال کنند./935/د103/س

ارسال نظرات