۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۴۶۷
حجت الاسلام قهرمانی خبر داد؛

توقف پروژه های عمرانی حوزه علمیه آذربایجان غربی به سبب مشکلات مالی

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: کارهای اجرایی پروژه های عمرانی حوزوی در استان به دلیل عدم تحقق وعده های مسؤولان مبنی بر مساعدت های مالی به این طرح ها متوقف شده است.
حجت الاسلام محمدجواد قهرماني، مدير حوزه علميه استان آذربايجان غربي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام قهرمانی، مدیر حوزه های علمیه آذربایجان غربی، امروز در نشست بررسی فعالیت های حوزوی استان، با تشریح روند پیشبرد اهداف برنامه ریزی شده در سند توسعه فعالیت های تبلیغی گفت: یکی از مهم‌ترین کارهای اجرایی طی دو سال اخیر تشکیل شورای عالی حوزه های علمیه استان در راستای توسعه فعالیت های حوزوی بود.

وی ادامه داد: طی این یک سال گذشته تلاش های بسیاری برای توسعه زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری حوزه های علمیه برای ترویج و تعمیق کیفی و محتوایی معارف اسلامی صورت گرفت، اگر چه روند این فعالیت ها در استان به سبب کمبود اعتبارات اختصاصی به حوزه های علمیه به ویژه در مرکز استان بسیار کند است، اما تلاش می شود با برنامه ریزی های انجام شده بیشترین بهره را از کمترین امکانات داشته باشیم.

حجت الاسلام قهرمانی تصریح کرد:در حا حاضر در آذربایجان غربی هشت حوزه علمیه فعال وجود دارد که حوزه علمیه شاهین دژ در یک سال گذشته به مجموعه مدارس علمیه استان اضافه شده است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه شهرستان شاهین دژ با مجوز و موافقت حوزه علمیه کشور با پذیرش 40 طلبه فعالیت خود را در جهت توسعه معارف دینی در استان آغاز کرد و ساختمان این مرکز نیز با همت های جدی امام جمعه این شهرستان افتتاح شد.

این مسؤول با بیان این‌که طرح ها و پژوه های عمرانی حوزوی دو قسمت ساخت استادسرا و بازسازی یا ساخت و تکمیل حوزه های علمیه را شامل می شود، اظهار داشت: پژوه بازسازی و بهسازی حوزه علمیه تکاب با اعتباری بالغ بر هفتصد میلیون ریال در حال اجرا است و در سال آتی نیز با اختصاص اعتبار جدید پیگیری می شود تا هرچه زودتر این طرح تکمیل و آماده بهره برداری شود.

حجت الاسلام قهرمانی در ادامه به حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب به عنوان یکی از فعال‌ترین مراکز تربیت نخبگان دینی و حوزوی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر این حوزه نیز هم در بعد سخت افزاری و هم در بعد نرم‌افزاری توسعه خوبی داشته است به گونه‌ای که با اتمام فاز دوم این حوزه علمیه ظرفیت پذیرش آن از 50 طلبه در سال جاری به یکصد طلبه افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 91 فازم سوم حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب نیز آغاز خواهد شد و امیدواریم با تکمیل و بهره برداری از این فاز ظرفیت پذیرش طلبه این حوزه را در سال آینده به 200 نفر برسانیم.

مدیر استانی حوزه های علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: در جنب حوزه علمیه امام رضا(ع) میاندوآب ساخت و تکمیل 10 واحد استادسرای این شهرستان برای اسکان استادان نیز با اخذ مجوزهای رسمی از سازمان مسکن و شهرسازی در حال پیگیری است و در سال 91 اماده بهره برداری می شود.

حجت الاسلام قهرمانی با اشاره به فعالیت حوزه علمیه شهرستان نقده با 60 طلبه، بیان داشت: هشت واحد استادسرا نیز در جنب این مدرسه علمیه برای استفاده اساتید طراحی شده است که کارهای عمرانی آن در مرحله اسکلت بندی است.

وی تاکید کرد: فاز دوم حوزه علمیه شهرستان نقده در سال آینده شروع خواهد شد.

خطیب جمعه میاندوآب با اشاره به ساختمان حوزه علمیه مرکز استان تصریح کرد: در حال حاضر حوزه علمیه امام خمینی(ره) در ساختمان قدیمی فعالیت خود را در جهت جذب، آموزش و تربین نخبگان دینی و حوزوی ادامه می دهد.

وی ادامه داد: کارهای عمرانی حوزه علمیه امام خامنه ای ارومیه نیز به علت نیاز اعتباری بیش از 40 میلیارد ریال متوقف شده است.

حجت الاسلام قهرمانی با انتقاد از بی‌توجهی مسؤولان نسبت به این پروژه فاخر حوزوی گفت: اعتباراتی که قرار بود از سوی مسؤولان استانی برای تکمیل هرچه زودتر این حوزه علمیه اختصاص یابد متاسفانه محقق نشده و بدون وجود اعتبارات نمی توان پیگیر کارهای عمرانی این طرح در استان بود.

گفتنی است، نشست بررسی فعالیت‌های حوزه علمیه آذربایجان غربی با همکاری خبرگزاری رسا در ارومیه با سه روز تاخیر صبح امروز در حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد. /936/پ202/س
ارسال نظرات