۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۲۵۴۷۶
راهیان نور(41)؛

آثار تربیتی سفرهای راهیان نور

خبرگزاری رسا ـ جانباز دوران دفاع مقدس گفت: تهاجم فرهنگی در جایی است که مردم از درون تهی باشند ولی مردم ایران به فرهنگ غنی متکی هستند و ارزش‌هایی را همچون عاشورا، مقاومت، جان نثاری، شهادت و ایثار دارند.
جبهه و جنگ


حجت الاسلام علی اصغر قربانی، جانباز هفتاد درصد دوران دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: امروز به برکت خون شهیدان، فرهنگ مقاومت جایگاه خوبی پیدا کرده است و تاثیر فروانی را روی نسل جوان که جبهه و جنگ را ندیده اند گذاشته است.

راهیان نور هدیه شهدا به جوانان

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: به نظرمن یکی از هدیه های بزرگ الهی بعد از جنگ، قضیه راه افتادن کاروان‌های راهیان نور بود که آن را شهدا به جوانان امروز ما دادند.

وی بیان داشت: امروز در قالب کاروان‌های راهیان نور، مردم با سفر به مناطق جنگی و نشستن بر روی خاک مقدس آن، به صورت حسی با دوران دفاع مقدس آشنا می شوند و این موجب اثرگذاری فراوان  روی افراد می‌شود به گونه ای که برخی که برای بار اول به مناطق عملیاتی می روند، به شدت متاثر می شوند و برای سال های بعد مشتاق‌تر می شوند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: بارها دیده شده که با سفر به مناطق جنگی، تحول در گفتار و کردار افراد ایجاد شده است.

راهیان نور مقدمه بازگشت به خویشتن خویش

وی بیان داشت: سفرهای راهیان نور، مقدمه بازگشت افراد به خویشتن خویش است و موجب می شود تا نسل جوان با فرهنگ مقاومت آشنا شده و هر چه بیشتر و بهتر در مسیر کمال معنوی گام بردارد و با تهاجم فرهنگی مبارزه کند.

وی برکت دیگر  این نوع سفرها را اعتماد سازی نسل جوان دانست و گفت: نسل جوان امروز با دیدن رشادت‌های نسل جوان برایش هویت ایجاد شده و به تاریخ همراه با موفقیت خویش می نازد و در مقابل جریان های نا امید کننده مقاوم می شود.

این جانباز دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس افرادی بودند که تمامی هستی خود را، یعنی جان خویش را فدا و بزرگترین فداکاری را کردند و در صحنه غیرت ملی و دینی خوش درخشیدند و قهرمانان تاریخی ایران شدند که سفرهای راهیان نور موجب شده است تا از این لحاظ از قهرمانان این دوران تجلیل و تقدیر شود.

راهیان نور راه مقابله با تهاجم فرهنگی

وی بیان داشت: سفرهای راهیان نور موجب می شود تا بخشی از اهدافی که ما در مقابله با تهاجم فرهنگی داریم تامین شود و با یادآوری دوران دفاع مقدس، جوانان جایگاه خویش را بهتر بدانند و قوی تر عمل کنند.

وی بیان داشت: دوران دفاع مقدس تکه‌ای از تاریخ اسلامی شیعی مردم ایران است که به فرهنگ غنی گذشته تکیه دارد و بازدید و بازگفت از این رویداد می تواند غیرت دینی جوانان را تشدید کند.

این جانیاز دوران دفاع مقدس اظهار داشت: تهاجم فرهنگی در جایی است که مردم از درون تهی باشند ولی مردم ایران اسلامی به فرهنگ غنی متکی هستند و ارزش هایی را همچون عاشورا، مقاومت، جان نثاری، شهادت و ایثار دارند.

این محقق حوزه علیمه قم بیان داشت: تهاجم فرهنگی در جایی است که خلاء معنوی در انسان باشد و این سفر موجب می شود عرفان، معنویت و عبودیت رزمنده خود به خود در نسل جوان تاثیر گذارد و بنیه معنوی افراد تقویت شود

راهیان نور و  ایجاد حس مسؤولیت

وی ادامه داد: امروز بازدید کنندگان از مناطق جنگی، احساس مسؤولیت پیدا کرده و با حس تعلق خاطر به افرادی که فداکاری بی نظیری داشته اند، نقش خود را در جامعه بهتر می فهمند.

این جانباز دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بازدید کنندگان مناطق جنگی با شنیدن سرگذشت افرادی که به خاطر اهداف مقدس جان خویش را برای دین، کشور و وحدت ملی فدا کردند با این سوال مواجه می شوند که چگونه ممکن است با رفتار و گفتار خود، سرباز دشمن شوند.

راهیان نور و راویان روحانی

وی بیان داشت: روحانیون از این حیث که به حال و هوای روحانی و بعد معنوی و عرفانی و الهی شهدا توجه دارند و زائران را متوجه این ابعاد می کند، تاثیری زاید الوصف در راهیان نور دارند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: روحانیت در کسوت روایت گری در راهیان نور، خیلی جهات معنوی را برجسته می‌کنند و به خصوص اگر روحانی خودش سابقه حضور در جبهه داشته و رزمنده باشد تاثیر چند برابر دارد.

وی با اشاره به اینکه هدف این کاروان ها خود سازی است، گفت: بعد فکری و معنوی این سفرها با حضور یک روحانی تامین می شود و یک روحانی با نماز جماعت، بیان مسائل اعتقادی، پرسش و پاسخ در طول سفر، رد و بدل شدن گفت‌و‌گوهای سیاسی و فرهنگی خیلی در جهت دادن غنی فرهنگی نسل جدید تاثیر داشته باشد.

وی در پایان بیان داشت: این حرکت باید آسیب زدایی شود و جهات مثبت آن تقویت شود و خوراک فکری مناسب تامین شود و افراد شایسته از نظر علمی و عملی در افق کار باشند.

این رزمنده دفاع مقدس تاکید کرد: خدمات دهی در منطقه، هماهنگی بیشتر و سازماندهی عمیق تر و کمک گرفتن از نیروهای سابق دار رزمنده می تواند اردوهای راهیان نور را هر چه بیشتر تقویت کند. /909/ت301/ع

ارسال نظرات