۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۲۵۴۸۹
کارشناس حوزه ادیان:

بر اساس تعالیم کتب مقدس، حجاب از مسلمات یهود و نصاری است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر و استاد مسیحیت شناسی در گفت و گو با رسا اظهار داشت: بر اساس یافته های باستان شناسی و گزارش های تاریخی، حجاب از دیر باز در میان اقوام و ملل مختلف وجود داشته است و با توجه به تعالیم کتاب مقدس و قرینه های تاریخی، از مسلمات یهود و نصاری است.
حجاب در مسيحيت


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروزه در جوامع غربی بی بند و باری افسار گسیخته ای که محضول تمدن مادی غرب است، بنیان خانواده را در معرض انهدام قرار داده است. عامل اصلی این بی بند و باری، خارج شدن زن غربی از حریم عفت و وقار است.

تمدن مادی غرب با شبکه های رسانه ای که در اختیار دارد فرهنگ بی بند و باری را رواج می دهد و سنت ها و ارزش های جوامع دیگر به خصوص مسلمانان را زیر سؤال می برد.

از جمله اتهاماتی که این شبکه ها به اسلام و جوامع اسلامی وارد می کنند، این است که اجبار زنان به رعایت پوشش در جامعه با حقوق زنان منافات دارد. این در حالی است که جوامع غربی عمدتا ادعای تبعیت از دین مسیحیت را دارند و چنانکه خواهد آمد در این شریعت هم حیا و وقار و رعایت حدود عفت برای زنان لازم دانسته شده است.

در همین رابطه گفت و گویی را با حجت الاسلام سید احمد رضوی، پژوهشگر و استاد مسیحیت شناسی ترتیب دادیم. وی با اشاره به مستنداتی از کتاب مقدس اظهار داشت: با وجود تحریف هایی که در کتاب مقدس صورت گرفته است، احکام حجاب از مسلمات یهود و نصاری می باشد و هیچ توجیهی در این زمینه نمی تواند رفع تکلیف کند.

در ادامه، متن کامل این گفت و گو را می خوانید:

رسا ـ غربی ها که عمدتا مسیحی هستند، در تعاملات اجتماعی خود حجاب را رعایت نمی کنند و جوامع اسلامی را به دلیل اجبار به رعایت حجاب، متهم به مراعات نکردن حقوق زنان می کنند. ظاهرا حجاب جزء مسلمات ادیان مسیحیت و یهود است. لطفا در این باره قدری توضیح بفرمایید.

در ابتدا یک مقدمه ای را بگویم، کتاب مقدس مسیحیان، از دو قسمت تشکیل شده است ( عهد عتیق و عهد جدید)، در قسمت اول اسفار خمسه یهود که همان تورات است قرار دارد، لذا ما بعضی از اوقات به عهد عتیق "تورات" می گوییم، پس کتاب مقدس مسیحیها فقط انجیل نیست، اناجیل و تورات و یک سری کتابها و رسائل دیگر است.

حجاب یکی از اموری است که مطابق طبیعت زن است، یعنی الزام به حجاب و حیا چیزی است که طبیعت زن آن را می طلبد، از بدو خلقت انسان، از آن لحظه ای که محرم و نامحرم ایجاد شد، حجاب هم بوده است، نشانه آن هم این است که در میان همه ملل و همه دوره ها حجاب مطرح بوده است. این را می توان از گزارش های تاریخی که احوال اقوام مختلف را بیان کرده است دریافت.

به عنوان مثال، در ایران برخی از آثار باستانی و تاریخی ثابت می کند که چند هزار سال قبل از آمدن اسلام، حجاب رواج داشته است. در اقوام دیگر نیز که مانند ایران تمدن های چند هزار ساله داشته اند همین مسأله به چشم می خورد. 

اما موضوع بحث ما حجاب در مسیحیت است، در این رابطه عباراتی در کتاب مقدس می بینیم که دقیقا مانند همان حکم فقهی است که مراجع ما در مورد حکم حجاب بیان کرده اند. در کتاب مقدس از زن خواسته شده که با حیا و عفت باشد و وقار را رعایت کند.

رسا ـ‌ آیا در کتاب مقدس دستوری برای این امور بیان شده است؟

بله، کتاب مقدس که از زن ها خواسته تا با حیا و باوقار باشند و با ناز و غمزات چشم راه نروند، برای این کار دستوراتی بیان کرده است و مسأله را به عهده مردم یا علما و جوامع مسیحی نگذاشته که هر طور خودشان می خواهند آن را تعریف کنند.

وقتی به عبارات کتاب مقدس مراجعه می کنیم می بینیم که برای این حیا و وقار دستورات لازم را بیان کردند، به عنوان مثال، دستور داده است که زن زینت های ظاهری زنانه خود را آشکار نکند، یا گفته است زیور آلات زنانه صدا دار را به صدا در نیاورد، یا می گوید پوشش مردانه برای زن جایز نیست، پوشش زنانه هم برای مرد جایز نیست، در عبارت دیگری می گوید در موقع دعا و نیایش، زن مسیحی باید سرپوشیده باشد، دقیقا عین همان حکمی که در اسلام داریم، که زن هر گاه که نماز می خواند حتی وقتی در خلوت خود است، باید حجابش را مراعات کند.

در بعضی از عبارات، زن ها را دعوت به سکوت می کند، در مجموع کتاب مقدس نیز از زنان وقار و حیا و عفت را طلب کرده است، لذا اگر راهبه‌های مسیحی را ببینید که وقف کلیسا هستند، همیشه حجاب کاملی دارند.

رسا - نکات جالبی را بیان کردید که کمتر به آن اشاره شده است، به نظر می رسد بعضی از دستوراتی که مطرح شد نسبت به دستورات اسلام سخت گیرانه تر است. لطفا بفرمایید آیا دستورات سخت تر از اسلام در بحث حجاب دارند؟

بله همین طور است، برخی از مباحث شدیدتر و سختگیرانه تر از اسلام آمده است، عبارت کتاب مقدس خیلی خلاصه و صریح این نکات را بیان می کند، همانطور که گفتیم کتاب مقدس دو قسمت است عهد عتیق و عهد جدید، ما وقتی در مورد عهد عتیق صبحت می کنیم، با یک تیر دو نشان را می زنیم، زیرا این بخش مورد قبول یهود و مسیحیت است، لذا بحث حجاب در عهد عتیق، هم به اسم یهود تمام می شود، هم به اسم مسیحیت.

در کتاب مقدس، وقتی احوالات برخی از زنان مهم را بیان می کند می گوید: آنها چادر داشتند، وقتی شما ترجمه های مختلف کتاب مقدس را ببینید، آن لفظ لاتین یا عبری را ترجمه به چادر کردند، مثلا کنیز "بوعز" چادر می پوشد، در کتاب روت باب سوم آیه نهم به بعد دارد: و گفت چادری که بر توست بیاور و بگیر، بنده دیده ام که بعضی از علمای یهود با توجه به همین فقره ای که خواندم، می گویند که بر همین اساس است که ما می گوییم حجاب بر زن یهود واجب است.

در جای دیگر درباره همسر حضرت اسحاق می گوید: پس برقع خود را گرفته خود را پوشانید. برقع یعنی روبند، این که ما می گوییم سخت تر از اسلام است، از بعضی فقرات عهد عتیق بر می آید که زنها باید صورتشان را با برقع بپوشانند، حال آنکه اسلام این حکم را برای زنها فقط در بعضی از حالات واجب می کند و آن در جایی است که زن آرایش در صورت داشته باشد و در معرض نامحرم قرار بگیرد، ولی در کتاب مقدس به صورت مطلق این عمل را به همسر حضرت اسحاق نسبت می دهد و بعضی از علمای یهود با استفاده از این عبارت، پوشیدن صورت را برای زن واجب می دانند.

در فرازی دیگر در سفر پیدایش، باب سی و هشت، آیه سیزده به بعد، در رابطه با عروس یهودا، می گوید: برقعی بر روی کشیده، خود را بر چادری پوشید. یهودا که از بزرگان کتاب مقدس است و از اجداد حضرت عیسی است، عروسی دارد که هم برقع به صورت می زد و هم خود را در چادر می پیچد.

این بعضی از قسمت های عهد عتیق است.

در بخش دیگری که تند و عجیب است، می گوید: خداوند عذاب نازل می کند بر عده ای از دختران و زنان بدحجاب، چون آرایش کردند خودشان را و آرایش خود را نشان دادند، اینها سزاوار عذابند و عذاب بر آنها نازل می شود.
 
در جای دیگر می گوید: از این جهت که دختران صهیون متکبرند و با گردن افراشته و غمزات چشم راه می‌روند و با ناز می خرامند و به پاهای خویش خلخال را به صدا می آورند، بنابراین خداوند فرق سر دختران صهیون را "کل" خواهد ساخت. و شروع می کند عذاب‌هایی که بر آنها وارد می شود را بازگو می کند.

درکتاب اشعیا، باب سوم، آیه شانزده به بعد دارد که: به عوض عطریات عفونت خواهد شد، به عوض کمربند ریسمان و به عوض موهای بافته "کَلی" و به عوض سینه بند، زنار و به عوض زیبایی سوختگی خواهد بود.

در فرازی دیگر می گوید پوشیدن لباس مرد بر زنان جایز نیست، آنجا که بیان می‌کند: متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد، زیرا که هرکه این را کند مکروه "یهوه" خدای توست.

رسا ـ درباره این مطالب، مستندات و تأییداتی از علمای یهود و مسیحیت نیز وجود دارد؟

بله، در تایید این برداشت و مطالب، شما می توانید به نوشته های بزرگان یهود مراجعه کنید، به عنوان مثال سایت کلیمی‌های ایران را اگر نگاه کنید، مقاله دارند و رسما تایید می کنند، در مقاله‌ای یکی از خاخام‌های یهودی ایران این عبارت را به کار برده است: رعایت حجاب، عفت و پاکدامنی از دستورات اکید یهود است و از جمله مواردی است که از قدیم الایام به دقت رعایت می شده و توضیحات دیگری هم می دهد.

یکی دیگر از مویدات بر این مطلب مراجعه به کتاب تاریخ ویل دورانت است، در ذیل نوشتن پیشینه یهود می نویسد: اگر زنی از شریعت یهود سرپیچی می کرد، مثلا بی آنکه چیزی (روسری) بر سر داشته باشد، به میان مردم می رفت، یا با هر سخنی با مردان نامحرم صحبت می کرد، یا صدایش آنقدر بلند بود که چون در خانه اش حرف می زد، همسایگانش می شنیدند، اینها تخلفاتی است که مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.

عبارت دیگری از کتاب ویل دورانت می گوید که در قرون وسطی، یهودیها زنان خود را به لباس های فاخر می آراستند، ولی به آنها اجازه نمی دادند با سر عریان میان مردم بروند و پوشاندن موی سر خلافی بود که مرتکب آن را مستوجب طلاق می ساخت.

رسا- در کتاب مقدس چند فراز به بحث حجاب مستقیم و یا غیر مستقیم اشاره دارد؟

حداقل شش مورد به صورت مستقیم وجود دارد، همانطور که گفتیم عهد عتیق قسمتی از کتاب مقدس مسیحیان است و یک مسیحی نباید بگوید اینها برای یهودیها است و به ما مرتبط نیست.

منتهی یک شبهه ای است و آن اینکه مسیحیها می گویند به غیر از چند مورد انگشت شمار، لازم نیست که ما به احکام شرعی عهد عتیق عمل کنیم، چرا که حضرت عیسی مسیح آمد در زمین و فدا شد، لذا دیگر لازم نیست که ما به شریعت عمل کنیم، البته بقیه موارد عهد عتیق را قبول داریم و تمام آن را کلام خدا می دانیم، منتهی این احکام را دیگر لازم نیست عمل کنیم. به طور مثال زن های آنها غسل حیض دارند و محرمات دارند از جمله غذاها و نجاسات و خیلی احکام دیگر که شبیه دستورات اسلام است.

رسا-در این صورت با این شبهه همه احکام را ساقط می کنند؟

اگر کسی این سخن را بگوید، گفته او در رابطه با حجاب درست نیست، زیرا حجاب از دستوراتی است که هم در عهد عتیق بیان شده و هم در عهد جدید، یعنی در اناجیل اربعه و در سایر بخش های عهد جدید که بخش دوم کتاب مقدس مسیحیان است، با عبارات شدیدتری بر حجاب تاکید کردند، لذا کسی نمی تواند بگوید که این از دسته احکامی است که دیگر لازم نیست به آن عمل شود.

رسا ـ آیا پاسخ قابل قبول دیگری هم وجود دارد؟

بله، جواب دیگری هم بر این شبهه داریم و آن این است که حضرت عیسی مسیح در انجیل می گوید: گمان مبرید که آمده ام تا تورات یا صحف انبیاء را باطل سازم، نیامده ام تا باطل نمایم، بلکه تا تمام کنم، زیرا هر آیینه به شما می گویم تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطه ای از تورات هرگز زایل نخواهد شد، تا همه واقع شود.
 
طبق این کلام هر چه در تورات یا صحف انبیاء دیگر بیان شده، حتی یک نقطه از آنها هم نباید ساقط شود، لذا اگر کسی بگوید ما احکام و دستورات شرعی تورات را قبول نداریم، و بقیه مطالبش را به عنوان کتاب مقدس قبول داریم، دو جواب را برای آنها داریم که بیان شد.

رسا ـ در عهد جدید این دستورات چگونه بیان شده است؟

در عهد جدید هم در برخی موارد به این مسأله اشاره شده است.در فرازی، از اول قرنتیان، باب یازده، آیه سوم می گوید: هر زنی که سر برهنه دعا یا نبوت کند سر خود را رسوا می سازد، زیرا این چنان است که تراشیده شود. یعنی اگر زن سر برهنه دعا کند، باید سرش تراشیده شود. در قسمت دیگری می گوید: زیرا اگر زن نمی پوشد، موی را نیز ببرّد و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد.

رسا ـ این دستورات که بیان شد برای حالت دعا است، بقیه حالات چه می شود؟

برای بقیه حالات به عبارات بعدی توجه کنید، می گوید (زنان مومن و با دین باید به لباس حیا مزین باشند) شما بگویید یک زن اگر بخواهد این دستور را عملی کند و به لباس حیا مزین باشد باید چه کار کند؟ باید این حجاب نامناسبی را که زنان غربی دارند داشته باشد، به این می گویند حیا یا خیر دستورات دیگری وجود دارد، حال ببینیم برای حیا دستور داده است یا خیر؟

بله بخشی از این دستورات در عهد عتیق آمده و بخشی هم در عهد جدید و تاکید می کند به حیا دراول "تیموتاءُ" باب دوم آیه نهم می گوید ( زنان خویشتن را بی‌آرایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلف ها و طلا و مروارید و رخت گرانبها بلکه چنانکه زنانی را می شاید که دعوی دین داری می کنند به اعمال صالحه، زن با سکوت به کمال اطاعت تعلیم گیرد).

گفته شد که به خاطر همین فقرات امروزه کلیسای مسیحی به زن اجازه نمی دهد که کشیش شود چون اینجا دستور دادند که زنها باید سکوت کنند، در اول "تیموتاءُ" باب سوم آیه یازده است می گوید( زنان باید با وقار و امین باشند).

باز در قسمت دیگری به صراحت می گوید زنان مقدس و با خدا نباید زینت ظاهری را آشکار کنند متن عبارت این است(شما را زینت ظاهری نباشد از بافتن موی و متحلی شدن به طلا و پوشیدن لباس بلکه انسانیت باطنی قلبی... در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست زیرا بدین گونه زنان مقدس که در سابق نیز متوکل به خدا بودند خویشتن را زینت می نمودند)، یعنی زنان مقدسه سابق هم این دستور را انجام می دادند، لذا این که ما می گوییم حجاب و حیا در تمام ادیان الهی از زمان حضرت آدم بوده است به خاطر همین عبارت است که البته در کتب و روایات ما جای خود را دارد و ما در مقام آن نیستیم.

به عنوان آخرین عبارت کتاب مقدس بیان کنیم: چشم چرانی عامل اصلی زنا و ناپاکی است. و بعد حضرت عیسی از نگاه شهوت انگیز نهی می کند، در آنجایی که در انجیل متی، باب پنجم، آیه بیست و هفت می گوید: شنیده اید که به اولین گفته شده است زنا مکن، لیک من به شما می گویم هر کس به زنی نظر شهوت اندازد، همان دم در دل خود با او زنا کرده است.

حال آیا معنا دارد چشم چرانی عامل اصلی زنا و ناپاکی باشد و حضرت عیسی از نگاه شهوت انگیز منع کند، اما زنان را در نوع پوشش و حضور در جامعه به هر نحو که میلشان باشد آزاد بگذارد؟ اگر چشم چرانی اینقدر بد است آیا فقط برای مردها بد است و برای زن ها وظیفه ای بر عهده نمی آورد؟ آیا معقول است عیسی مسیح مردها را از چشم چرانی بر حذر کند و بگوید عامل اصلی زنا است و مبغوض خدا است، ولی به زن ها بگوید هر طور که دلتان می خواهد راه بروید؟

در نهایت بگویم که شما امروز زنهای راهبه مسیحی را نگاه کنید، حجاب زن راهبه مسیحی حجاب کاملی است و لباس های متناسبی از جهت رنگ و اندازه به تن دارند. حال بگویند راهبه های مسیحی این حجاب را از کجا گرفته اند و چرا باید این حجاب را داشته باشند و چرا بقیه نباید این حجاب را داشته باشند؟

رسا ـ غیر از کتاب مقدس قرینه دیگری بر وجود حجاب در مسیحیت هست؟

قرینه دیگر ما بر وجود حجاب در مسیحیت، عکس ها و تماثیل حضرت مریم است، اگر به مجسمه های حضرت مریم که از قدیم بوده و امروز هم وجود دارد، نگاه کنید همه آنها با حجاب کامل است، به قرینه تمام این دلایل ما می گوییم این حجاب ریشه دارد و لو دین تحریف شده است، اما رگه‌هایی از این اعتقادات اصیل، در همین کتاب مقدس تحریف شده هم وجود دارد، ولی متاسفانه ما آثار حجاب را فقط در سنت قدیمی یهود و در زنان راهبه و در تماثیل و مجسمه های قدیمی حضرت مریم (س) می بینیم.

چند وقت پیش وزیر کشور ایتالیا سخنرانی داشت و گفت: چرا زنان را از داشتن حجاب منع کرده و برخورد می کنید، مگر حضرت مریم محجبه نبود، از تمام این قرائن بر می آید که حجاب از مسلمات مسیحیت واز آموزه‌های کتاب مقدس است.

/925/گ402/ر

ارسال نظرات