۱۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۲۵۷۶۶

آیت الله قره باغی را بیشتر بشناسیم

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سید علی اکبر قره باغی در طول عمر پر برکت خود به عنوان نماینده مردم ارومیه در دور نخست مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، کمیته ویژه نظام بانکداری اسلامی بدون ربا، نخستین سخنران پر شور در مجلس شورای اسلامی بود که موجب ارائه طرح بی کفایتی سیاسی بنی صدر و عزل وی از ریاست جمهوری شد.
آيت الله قره باغي (ره)
آیت الله سید علی اکبر ربانی قره باغ معروف به سید علی اکبر قره باغی در سال 1315 شمسی در روستای قره باغ ارومیه در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود و مقدمات علوم دینی را در همان محل فرا گرفت. سپس به حوزه علمیه تبریز مهاجرت کرد که همزمان با فراگیری علوم حوزوی و ادبیات عرب به تدریس نیز پرداخت.

برای تکمیل تحصیلات دینی به قم عزیمت کرد و پس از گذراندن دروس سطح عالی حوزوی در محضر اساتید بزرگواری همچون آیت الله سلطانی، آیت الله شیخ محمد مجاهد تبریزی درس خارج را از محضر حضرت آیت الله بروجردی و محقق داماد تلمذ کرد.

عمده توجه ایشان به درس اصول خارج از فقه امام خمینی (ره) بود که حاصل شرکت مستمر و فعالانه ایشان در درس معظم له یادداشت هایی است که به صورت تقریرات در دو جلد به رشته تحریر درامده است.

مرحوم آیت الله قره باغی درس فلسفه را نیز در محضر فیلسوف غرب، سید محمد حسین طباطبایی فراگرفت و در ادامه تا سال 1350 در حوزه علمیه قم به تدریس، تحقیق و تعلیق اشتغال داشت.

سپس به ارومیه مراجعت کرده و مشغول خدمات دینی و اجتماعی و علمی شد.

فعالیت های فرهنگی و آثار علمی

تقویت حوزه های علمیه و تربیت طلاب کوشا، تدریس دورس حوزوی و درس خارج فقه، پژوهش و تحقیق که برخی از آثار علمی ایشان عبارتند از 1- کتاب بزرگ انوار الفقاهه که کتاب فقهی شامل مباحث احکام تقلیل، ابواب طهارت، زکات، اجاره، اعتکاف، خمس، حج، شکار و ضبح شرعی، نکاح و طلاق، خوردنی ها و آشامیدنی ها، قصاص و دیه می باشد. 2- حاشیه بر عروة الوثقی مرحوم آیت الله سید محمد فاضل یزدی 3 - تقریرات اصول (الالفاظ و العملیة) امام خمینى در دو جلد 4- الرواة و رجال الاحادیث‏ 5- رساله قاعده الفراغ و التجاوز 6- رساله الرضاع7- کتاب معرفه الرجال 8- حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری.

سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب

پس از جریان انجمن های ایالتی و ولایتی رژیم شاه و موضع گیری های حضرت امام و سایر علماء ایشان وارد مبارزات سیاسی شد و از نزدیک با امام و سایر مبارزان چون حضرات آیات مشکینی، مکارم شیرازی و علی دوانی ارتباط داشته و در حادثه مدرسه فیضیه قم پس از دستگیری امام در سال 1342 به همراه سایر علماء در حمایت از امام و آزادی ایشان تلاش داشت.

وی در ضمن مبارزات بارها توسط رژیم ستم شاهی تحت تعقیب و ممنوع المنبر شد.

این روحانی مبارز در سال 1357 در تجمع باشکوه مسجد محل با سخنرانی پر شور علیه رژیم پهلوی از امام خمینی(ره) تجلیل کرد که با صلوات مردم حاضر روبه رو شد. پس از این سخنرانی توسط ساواک دستگیر شد اما پس از آزادی همچنان به فعالیتهای مبارزاتی و انقلابی خود تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.

فعالیت ها و مسؤولیت های پس از انقلاب

سید علی اکبر قره باغی در طول عمر پر برکت خود به عنوان نماینده مردم ارومیه در دور نخست مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، کمیته ویژه نظام بانکداری اسلامی بدون ربا، نخستین سخنران پر شور در مجلس شورای اسلامی بود که موجب ارائه طرح بی کفایتی سیاسی بنی صدر و عزل وی از ریاست جمهوری شد.

ایشان همچنین از سال 1378 به عنوان نماینده مردم استان آذربایجان غربی وارد مجلس خبرگان رهبری شدند.

این روحانی بزرگ در امور خیریه نیز پیشگام بودند به طوریکه می توان از تاسیس صندوق مالی حمایت از مستمندان و احداث بیمارستان فوق تخصصی قلب سید الشهداء به عنوان سوابق فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ایشان یاد کرد.

یادآور می شود، آیت الله سید علی اکبر قره باغی صبح روز سه شنبه هشتم فروردین 1391 در اثر بیماری سرطان روده جان به جان آفرین سپرد و به ملکوت اعلاء پیوست.

خانه ابدی این عالم ربانی در جوار حرم حضرت معصومه(س) در قم قرار دارد.

طاهره زینالی/936/ز503/س
ارسال نظرات