۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۲۵۹۰۶
حجت الاسلام والمسلمین طائب:

تبیین فرهنگ استقلال اقتصادی رسالت حوزویان است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه حوزویان باید نقش خود را در راستای تحقق بخشی به شعار سال و رهنمودهای مقام معظم رهبری ایفا کنند، تبیین فرهنگ استقلال اقتصادی و ارزش آن را رسالت متوجه حوزه های علمیه دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي طائب
حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب از اساتید حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی،‌ ابراز داشت:‌ در حقیقت در راستای سوق دادن مصرف به سوی تولیدات داخلی سه بخش می تواند مؤثر باشد.

وی با اشاره به نقش دولت در این عرصه، تاکید کرد: دولت در زمینه هایی در این باره مسؤولیت و توان کار دارد،‌ جهت اول پشتیبانی و حمایت از ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخل است و در این خصوص‌ سیاست گذاری ها باید حمایتی، ‌ارشادی و تقویتی باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دولت باید زمینه ها و بسترهای لازم را جهت حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران فراهم کند، تاکید کرد: کمک به تولید زمینه ساز رونق اقتصادی کشور است و این مهم در سال جاری باید جدی تر از قبل مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مصرف کالای تولید داخل از سوی مردم، گفت: بسیاری از اجناس تولید داخل دارای کیفیت خوبی است اما میزان تولید پاسخگوی مصرف جامعه نیست و دولت در این خصوص نیز می تواند حمایت لازم را داشته باشد تا میزان تولید پاسخگوی بازار مصرف جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین طائب افزود: عرصه دیگری که دولت می تواند در آن اثرگذار باشد مصرف دولت و دستگاه های اجرایی است،‌ امروز خود دولت و دستگاه های اجرایی مصرف کننده محسوب می شوند و مطلقا نباید جنس خارجی مصرف کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید برای دستگاه های اجرایی خرید کالاهای خارجی را ممنوع کند، گفت: مساله دیگر برای رونق تولید داخل هزینه دار کردن واردات است، مسؤولان بایستی‌ به قدری هزینه های واردات را افزایش دهند که مصرف تولید داخل مقرون به صرفه باشد و از سویی دیگر تولید کنندگان داخلی جنس خود را در رقابت با جنس خارجی به گونه ای ارائه دهند که قابل خرید باشد.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: یک بخش نیز به عهده مصرف کنندگان و مردم است،‌ مردم در این فرهنگ و فکر و باور باید باشند که برای رسیدن به استقلال اقتصادی همانند دیگر عرصه ها باید سختی هایی را تحمل کنیم تا بتوانیم در دنیا مستقل باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در عرصه اقتصادی مستقل باشیم، اظهار داشت: تحقق این مهم ممکن نیست مگر اینکه استفاده از اجناس خارجی را کمتر کنیم و با استفاده از تولیدات داخلی و رشد صنایع داخل بتوانیم رگه های وابستگی به واردات را به طور کامل قطع کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: روزی که به استقلال اقتصادی برسیم اثرگذاری فرهنگی بالایی را در دنیا خواهیم داشت و با توجه به توانایی های ملت بزرگ ایران، تحقق این اصل دور از دسترس نیست و حتما شدنی و امکان پذیر است.

وی وظیفه حوزویان را نیز در راستای تحقق بخشی به شعار سال مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه ‌ مردم فرهنگ خود را از حوزه های علمیه و مبلغان می گیرند، گفت: ‌حوزویان و تمام کسانی که در خدمت دین هستند، اگر دو جهت را در دستور کار قرار دهند بسیار مهم است،‌ نخست خودشان از اجناس خارجی استفاده نکنند و در مرحله بعد دیگران را به استفاده از کالاهای ایرانی تشویق و ترغیب کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: مساله دیگری که حوزویان می توانند نقش خود را در این راستا ایفا کنند، تبیین فرهنگ استقلال اقتصادی در بین مردم و ارتباط آن با بهره بردن از تولیدات داخلی است و در سال 91 مناسب است حوزه های علمیه و نهادهای تبلیغی در این خصوص ورود پیدا کنند و فرهنگ استقلال اقتصادی و ارزش آن را برای مردم تبیین نمایند. /924/ت302/ج
ارسال نظرات