۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۱۲۵۹۳۱

یکی از علمای سعودی تعطیلی اجباری کار در هنگام نماز را بدعت اعلام کرد

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای سعودی تعطیلی اجباری کار در هنگام نماز در این کشور را بدعت اعلام کرد.
عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عبدالله العویلط از علما و پژوهشگران شرعی عربستان سعودی، تعطیلی اجباری مراکز تجاری و سایر اماکن در هنگام نماز را بدعت توصیف کرد و گفت: تعطیلی مراکز تجاری و سایر اماکن در هنگام نماز بدعت است و هیچ اساسی در دین و عقل ندارد.

وی افزود: هیچ دلیل شرعی برای این امر در دین وجود ندارد و عقل سالم نیز تعطیل شدن مراکز تجاری و سایر اماکن در هنگام نماز را نمی پذیرد.

شیخ عبدالله العویلط مجبور ساختن مغازه داران به تعطیلی کار در هنگام نماز از سوی هیئت امر به معروف و نهی از منکر را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: دلایل مختلفی برای مخالفت این قانون با شریعت اسلامی وجود دارد. این تعطیلی ها در صدر اسلام به هیچ وجه رخ نداده و مجبور ساختن افراد به این امر کاملا غیرشرعی است.

این عالم سعودی ادامه داد: اشکال اصلی در مجبور ساختن افراد است و گرنه در اینکه فردی که به صورت اختیار اقدام به این عمل نماید هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام از ضرر زدن به مردم به شدت خودداری می کند، اظهار داشت: تعطیلی مغازه ها به ضرر زدن به مردم منجر می شود و دین اسلام برای این آمده است تا در برابر ضرر و زیان بایستد، تعطیلی اجباری مراکز تجاری ظلم به کاسبان و ظلم به فعالان اقتصادی به شمار می آید.

العویلط در بخش پایانی با استفاده از روایاتی از صحیح بخاری و سایر کتاب های دینی تاکید کرد که اقدام ماموران هیئت امر به معروف و نهی از منکر عربستان در مجبور ساختن مغازه داران به تعطیلی مراکز تجاری در هنگام نماز مغایر آموزه های دین مبین اسلام است.

گفتنی است مراکز تجاری، صرافی ها، پایگاه های سوخت، رستوران ها و حتی داروخانه ها در هنگام نماز به مدت 45 دقیقه در عربستان به اجبار تعطیل می شوند و کسانی که به این مقررات پایبند نباشد از سوی ماموران هیئت امر به معروف و نهی از منکر این کشور که به خشونت و عنف شدید شهرت دارند، مجازات خواهند شد./980/ب902/گ
ارسال نظرات