۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۲۵۹۳۶

گرامی‌داشت سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی(ره) هفتم اردیبهشت ماه در قم برگزار می‌شود.
حضرت آيت الله فاضل گرامی‌داشت سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی برگزار می‌شود


به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم پنجمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی(ره) پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم با حضور علما، روحانیان و اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.

گفتنی است،آیت‌الله حاج‌محمد فاضل لنکرانی درذیقعده 1350 ق مصادف با 1310 ش در قم به دنیا آمد. پدرش آیت‌الله حاج شیخ عبدالله فاضل موحدی مشهور به فاضل لنکرانی در 1314 ق در حومه‌ لنکران، جمهوری آذربایجان به دنیا آمد و در 1330 ق به ایران مهاجرت کرد. ابتدا به اردبیل و پس از سه سال به زنجان رفت و در 1337 ق راهی مشهد شد و از درسهای آقازاده میرزا ا حمدکفایی، شیخ مرتضی آشتیانی و آیت‌اله حسین قمی بهره برد. یک سال پس از تأسیس حوزه‌ی علمیه‌ قم توسط آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی به قم رفت و فقه و اصول را نزد ‌آیت‌الله حائری و سپس از آیت‌الله بروجردی فراگرفت. پس از اتمام بنای مسجد اعظم قم، امامت جماعت آن مسجد به وی سپرده شد.

پس از تشکیل کلاسهای درس اصول امام خمینی، آیت‌الله لنکرانی از همان ابتدا در کلاسهای ایشان حاضر شده و هر روز دو نوبت در درس امام شرکت کرده و مباحث اجتهاد و تقلید را به طور کامل با ایشان گذراند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی از همان ابتدای مبارزات امام خمینی در دهه‌ 1340 ش از اقدامات ایشان حمایت می‌کرد. وی ضمن تحصیل علوم دینی در مکتب امام خمینی، مباحث سیاسی رادر چارچوب مسائل حوزوی دنبال می‌کرد به نحوی که عضو گروهی از استادان حوزه‌ی علمیه قم شد که بعدها با عنوان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شناخته گردید.

آیت‌ الله فاضل لنکرانی درحمایت از نهضت امام خمینی در اکثر اعلامیه‌هایی که در این باره منتشر می‌شد مشارکت داشت و در این رابطه چند بار توسط ساواک دستگیر و سپس تبعید شد. ابتدا چهار ماه دوران تبعید را در بندر لنگه با تحمل رنج و ناراحتی بسیار گذراند، و پس از ‌آن به مدت دو سال و نیم به یزد تبعید شد.

آیت‌الله محمد‌ فاضل لنکرانی سرانجام پس از مدتی عارضه‌ قلبی در روز 26 خرداد 1386 دار فانی را وداع گفت و پیکر آن مرحوم روز 28 خرداد مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) طی تشییع جنازه‌ باشکوهی در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد./916/د101/ع

ارسال نظرات