۱۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۲۵۹۹۹
آیت الله استادی:

پیامبر موسس مذهب تشیع است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با استناد به روایات فراوان در کتب شیعیان و اهل تسنن گفت: موسس مذهب تشیع خود پیامبر(ص) است.
آيت الله استادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه حجتیه به مناسبت سالروز ارتحال آیت الله محمد حجت کوه کمره ای گفت: تربیت شاگردان فراوان، تقریرات ایشان و تاسیس کتابخانه و این مدرسه بخشی از باقیات الصالحات این عالم بزرگ است.

وی همچنین به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به بیان تاریخچه مذهب تشیع پرداخت و گفت: یکی از فضلا بیش از چهل روایت از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم که در کتب شیعیان و اهل تسنن آمده را جمع آوری کرده است، وجود روایات متعدد حاکی از آن است که موسس تشیع خود نبی اکرم(ص) است.

امام جمعه قم با بیان اینکه برخی زمان پیدایش تشیع را منتسب به دوره های مختلفی می‌دانند اظهار داشت: تنها کسی در مطرح شدن شیعه بوسیله پیامبر تردید می‌کند که آشنایی با کتب روایی اهل تسنن و شیعیان نداشته باشد.

آیت الله استادی با تاکید بر اینکه شیعیان بعد از پیامبر(ص) نیز به صورت مستمر بوده‌اند افزود: درست است که تعداد پیروان حضرت علی علیه السلام بعد از پیامبر انگشت شمار بوده ولی هیچ گاه این استمرار حضور شیعیان تا امروز قطع نشده است؛ در زمان معاویه تعداد شیعیان بیشتر شده بود به همین دلیل او در صدد نابودی پیروان امام برآمد.

چرا امام صادق را موسس مذهب شیعه می دانیم؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا امام صادق علیه السلام را موسس مذهب تشیع می خوانند گفت: در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام شرایط برای ترویج تشیع مساعد تر بود چرا که حکومت بنی امیه در حال فروپاشی و پایه های حکومت بنی عباس هنوز مستحکم نشده بود و ایشان توانستند با تربیت شاگردان زیاد و راویان احادیث این مذهب را گسترش دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، قرن چهارم و به قدرت رسیدن دیلمیان را یکی دیگر از مقاطع گسترش تشیع عنوان کرد و بیان داشت: در آن زمان برخی شهر ها از جمله قم، کاشان، سبزوار و قزوین به کلی شیعه شدند و مسئله محرم و عزاداری امام حسین علیه السلام احیا شد.

راه حل اختلاف بین شیعه و سنی مناظره علمی است

استاد خارج فقه حوزه راه حل اختلافات بین شیعه و سنی را تنها بحث و مناظره علمی و اجتناب از درگیری دانست و افزود: با قدرت گرفتن شیعه در آن دوران، دشمنان اسلام همانند امروز به تفرقه افکنی بین اهل تسنن و شیعیان پرداختند و نتیجه آن نزاع و درگیری فراوان بین این دو فرقه بود، ما باید از تاریخ عبرت بگیریم.

آیت الله استادی یکی دیگر از مقاطع اوج گیری شیعیان را قرن هفتم و هشتم عنوان کرد و گفت: کتابها و مناظرات علمی فراوانی تا زمان خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی نوشته شده است ولی ایشان با تشکیل حوزه علمیه و تبلیغ توانستند مذهب شیعه را اشاعه دهند.

صفویان بسترساز فعالیت علمای شیعه بودند نه موسسان مذهب

وی دوران حکومت صفویه را فرصتی برای عالمان شیعه دانست و تصریح کرد: برخی قرن دهم را زمان پیدایش تشیع می دانند درصورتی که به گواه تاریخ این حرف غلط است؛ در آن دوران شاهان صفوی به عالمان شیعه بهای زیادی دادند و به همت علامه مجلسی و پدرش، میرداماد و دیگران گسترش جهانی این مذهب اتفاق افتاد.

امام جمعه قم یکی از مهم ترین خدمات امام خمینی(ره) را تقویت جایگاه تشیع در جهان عنوان کرد و گفت: امروز به برکت انقلاب ما آوازه شیعیان از کشورهای اسلامی فراتر رفته و کشورهای دیگر را نیز تحت تاثیر قرارداده است.

شیعیان واقعی چه کسانی هستند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان روایتی از حضرت فاطمه سلام الله علیها شیعیان را دارای مراتب مختلف دانست و تصریح کرد: طبق این روایت شیعه واقعی و مورد انتظار اهل بیت کسی است که به اوامر آنها عمل کند و از گناهان و معاصی اجتناب کند.

آیت الله استادی بخش اول این روایت را موجب نگرانی و بخش دیگر امید آفرین دانست و گفت: در ادامه حضرت می فرماید اینطور نیست که شیعیان گنهکار جهنمی باشند ولی باید برای ورود به بهشت پاک شوند؛ برخی با بلایای دنیایی، عده ای با عذاب بزرخ و قیامت و بعضی هم با عذاب جهنم پاک می شوند ولی این عذاب همیشگی نیست.

وی حب اهل بیت علیهم السلام و دشمنی با دشمنان ایشان را موجب نجات بشر عنوان کرد و اذعان داشت: باید با مراقبه و کنترل نفس خود سعی کنیم جزو شیعیان واقعی و مورد انتظار ائمه معصومین علیهم السلام باشیم./928/پ201/ع

ارسال نظرات