۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۶۳۴۸

یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله مروج برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله بیوک‌آقا خلیل‌زاده معروف به آیت‌الله مروج نماینده فقید ولی فقیه در استان اردبیل برگزار خواهد شد.
آيت الله مروج
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت‌الاسلام اباذر کریمی، مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اردبیل، روز گذشته در نشست هماهنگی مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله مروج در اردبیل اظهار داشت: جایگاه مردمی و ابعاد شخصیتی آن عالم وارسته ممتاز و الگویی برای همگان است.

وی با بیان این که آیت‌الله مروج به عنوان پدر معنوی اردبیل همواره نقشی ارزنده در رفع مشکلات مردم منطقه آذربایجان داشته است، خاطر نشان کرد: اخلاق مداری، تواضع، سعه صدر، دنیاگریزی، علم، دیانت و تقوای آن مرحوم محور وحدت و همگرایی مردم منطقه بوده است.

حجت الاسلام کریمی با تاکید بر این که مرحوم آیت الله مروج هرگز اهل ریا و غیبت نبود، تصریح کرد: آن مرحوم معتقد بود اگر ذکری گفته و یا روزه مستحبی گرفته می‌شود، باید به نحوی مراقبت شود تا این اقدام تبدیل به ریا نشده و در راستای خودسازی نفس باشد.

مسؤول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان اردبیل ادامه داد: ویژگی شخصیتی آیت‌الله مروج باید در کتاب‌ها و نوشته‌های گوناگون به مردم بیان شود، چراکه آن روحانی مجاهد از مفاخر این استان است و دین بزرگی بر اهالی اردبیل در ترویج احکام اسلامی دارد.

همچنین ناصر اسحاقی، عضو شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با تشریح نقش در ترویج مبانی و ارزش های دینی اظهار داشت: هیچ تحول بزرگی در گستره جهان اسلام بدون حضور روحانیت و علما شکل نگرفته و به سرانجام نرسیده است.

وی علما را پیشگامان نهضت‌های آزادی‌بخش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانست و گفت: تأثیر‌گذاری روحانیت و پرچمداری آن در صحنه‌ها و رخدادهای مختلف تاریخی غیرقابل انکار است، منطقه اردبیل نیز همواره از وجود چنین علمایی بهره مند بوده است.

اسحاقی افزود: اردبیل در یک دوره خاص 22 فقیه در حد مجتهد و علمای صاحب سبک داشت به طوری که این دیار افزون بر نقش اساسی در مراودات تجاری و اقتصادی به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و قفقاز مرکز نشر و گسترش معارف اسلامی و اعزام فقها و علما به حوزه قفقاز و تربیت عالمان دینی آن منطقه بود.

گفتنی است، آیت‌الله بیوک‌آقا خلیل‌زاده معروف به آیت‌الله مروج در شهریور ماه سال 1309 در اردبیل چشم به جهان گشود و بعد از تحصیل در اردبیل سال 1326 وارد حوزه علمیه قم شد و نزد علمای مختلف به تحصیل مشغول شد.

آیت‌الله مروج بعد از بازگشت امام به عنوان اولین امام جمعه اردبیل و نماینده رهبر انقلاب در اردبیل منصوب شد و سه دوره نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بود و در نهایت 27 فروردین سال 1380 بر اثر عارضه مغزی دار فانی را وداع گفت./935/پ202/س
ارسال نظرات