۲۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۱۲۶۴۴۹
مروری بر زندگانی حجت الاسلام و المسلمین امامی فر؛

عالمی که اهواز بمباران شده را به لندن ترجیح داد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام امامی فر در پاسخ به درخواست برخی از بزرگان که به علت عارضه قلبی وی خواستار اقامت ایشان در انگلستان شده بودند اظهار داشت: در این شرایط بنده ترجیح می دهم که در بین مردم باشم. در واقع ایشان خوزستان بمباران شده را بر لندن ترجیح داد.
آيت الله امامي فر يکي از علماي برجسته خوزستان آيت الله امامي فر تشييع پيکر مطهر حجت الاسلام والمسلمين امامي فر تشييع پيکر آيت الله امامي فر در اهواز تشييع پيکر آيت الله امامي فر در اهواز تشييع پيکر آيت الله امامي فر در اهواز


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسین امامی فر(آقا میری) در سال 1317 ه.ش در دزفول دیده به جهان گشود، پدر ایشان مرحوم سید علی امامی فر از روحانیان معتمد محل که در شهر دزفول دفتر ثبت ازدواج داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین امامی فر پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، وارد حوزه علمیه دزفول شدند و دروس مقدماتی و سطح حوزوی را در نزد پدر بزرگشان(پدر والده ایشان) حضرت آیت الله محمد مهدی بیگدلی نجفی از مراجع تقلید وقت، تلمذ کردند.

ایشان در سنین 17 سالگی برای تکمیل دروس حوزوی در نجف اشرف، به اهواز آمده و از آن جا خواستار رفتن به این شهر مقدس شدند که با توصیه علمای اهواز و مردم ولایتمدار از رفتن به نجف اشرف صرف نظر کردند و در همان جا رحل اقامت نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین امامی فر پس از آن که در اهواز ماندند در دروس علمای اعلام این شهر از جمله آیات عظام سید علی بهبهانی، مروج و ابوالحسن انصاری کسب فیض می کردند و همچنین به مدت 8 سال در محضر مراجع تقلید وقت قم همچون آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، وحید خراسانی، مرتضی حائری، حسن زاده آملی و جواد آملی تلمذ کردند.

پس از تحصیل در محضر علمای بزرگ جهان تشیع، ایشان امامت جماعت مسجد جامع اهواز را بر عهده گرفتند و شروع به تدریس در دارالعلم آیت الله بهبهانی کردند، همچنین وجوهات مردم را جمع و به محضر علما در نجف اشرف و شهر مقدس قم می بردند.

چندی بعد به علت بیماری که داشتند، دروس سطح عالی حوزوی را در بیت خود تدریس می کردند و پس از مدتی طلاب را در مسجد جامع منتقل کردند و در آن جا حوزه علمیه ای نیز تأسیس نمودند.

اخلاق مداری، ساده زیستی، مردم داری، راز داری از جمله صفات حسنه این عالم بزرگوار خوزستان است و وی در رفع ابهامات و پاسخ به سؤالات مردم بسیار کوشا بود بطوریکه حتی از پاسخ به ساده ترین پرسش ها نیز ابا نمی کردند.

شاهد بر این موضوع ذکر شده را می توان در شیعه شدن چند نفر از اهل سنت و همچنین مسلمان شدن چندین تن از مذاهب و ادیان در اهواز و کشور عربستان در سفرهای که به مکه مکرمه داشت، دید.

در سال 1342 که قیام مردم قم اتفاق افتاد، حجت الاسلام و المسلمین امامی فر با احساس تکلیف نسبت به این قیام مراسمی با حضور مردم و علما و طلاب اهواز در مسجد جامع اهواز برپا کردند.

همچنین پس از آن به خاطر تبعید حضرت امام خمینی(ره) به مدت یک هفته مسجد جامع را در اعتراض به این حرکت رژیم پهلوی تعطیل کردند.

این استاد دروس عالی حوزه علمیه خوزستان همواره همپای مردم در راهپیمایی های انقلاب اسلامی شرکت می کردند، همراه با جامعه روحانیت اهواز بیانیه های اعتراضی بر ضد رژیم شاه را امضا می نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین امامی فر سپس با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های خود را با محوریت حل مشکلات مردم ادامه داد و به مناطق دوردست خوزستان سفر می کرد.

همچنین در زمان جنگ تحمیلی ایشان هیچ وقت اهواز را ترک نمی کردند و مسجد جامع را استراحتگاه رزمندگان اسلام قرار می داد و برنامه های خاص معنوی و فرهنگی برای آنان ایجاد می کرد.

در زمان جنگ پیشنهادی از سوی آیت الله گلپایگانی به ایشان شد که با توجه به ناراحتی قلبی که دارند، در انگلستان رحل اقامت افکنند، اما وی در پاسخ گفت من ترجیح می دهم در کنار مردم باشم تا بتوانم خدمتی به آنان کنم، حتی اگر جنگ باشد برایم بهتر از سفر لندن است و در واقع خوزستان بمباران شده را به لندن ترجیح داد.

این عالم بزرگوار همچنین سفرهایی به مناطق عملیاتی همچون بستان، چزابه و خرمشهر داشتند و در این راستا کلاس های اخلاق را برای رزمندگان دایر می کردند و روحیه ایمانی آنان را تقویت می کردند.

ایراد سخنرانی در جمع مردم اهواز، تدریس تفسیر قرآن و اخلاق، احیای مراسم های ولادت و شهادت های ائمه اطهار(ع)، روحانی کاروان حج و عضو بعثه مقام معظم رهبری، مراودت های خصوصی با مراجع تقلید عظام وقت از جمله، آیات عظام سید محسن حکیم، سید هادی میلانی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم خویی و گلپایگانی بحث و گفتگو با علمای الازهر مصر از جمله فعالیت های ایشان در طول زندگی خود می باشد.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون مبحث ولایت فقیه، این آیه قرآن کریم را متذکر می شدند «أطیعوا الله و الرسول و أولی الأمر منکم» و می گفتند اسلام بدون ولایت، اسلام نیست.

ایشان نزدیک به 22 اثر مکتوب دارند که نزدیک به 8 اثر، اخلاق العارفین، شگفتی های آفرینش، خلاصه مغنی اللبیب، تفسیر سوره لقمان، حسد، مناسک حج تمتع، مناسک عمره مفرده، اوقات شهری تمام ایام سال خوزستان، به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسین امامی فر، استاد سطح عالی حوزه علمیه خوزستان، 17سفند سال 90 به علت عارضه بیماری به رحمت خدا پیوست و 25 فروردین مراسم ترحیم چهلمین روز ارتحالشان با حضور علما و فضلای حوزه علمیه خوزستان برگزار شد./9463/ز503/ر



ارسال نظرات