۲۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۲۶۶۲۲

اعتراض نماینده مراجع در کویت نسبت به قانونگذاری بدون رعایت نظر علما

خبرگزاری رسا ـ نماینده مراجع تقلید در کویت از تصویب حکم اعدام برای توهین کنندگان به پیامبر(ص) در پارلمان این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت حکم شرعی اهانت به پیامبر مشخص است و نباید آن را کم و زیاد کرد.
سيد محمدباقر المهري نماينده مراجع تقليد در کويت


به گزارش خبرگزاری رسا، علامه سید محمدباقر المهری، نماینده مراجع تقلید در کویت در پیامی از تصویب قانون اعدام برای توهین کنندگان به پیامبر اکرم (ص) از سوی پارلمان این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

در این پیام آمده است: هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که شیعیان اثنی عشری به پیامبر (ص) احترام گذاشته و ایشان را مقدس می شمارند و اعتقاد دارند که وجود مقدس حضرت محمد (ص) بهترین مخلوقات و اشرف ترین آفریده خداوند متعال است. شیعیان کاملا بر این مساله واقف هستند که رسول خدا (ص) علت اصلی آفرینش کائنات است، همه ما فدای خاک پای او هستیم و کسی که نسبت به این امر شک و تردید داشته باشد همانند کسی است که به آفتاب ظهر شک دارد.

علامه المهری از تصویب حکم اعدام برای توهین کنندگان به پیامبر (ص) در پارلمان کویت به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: افزایش حکم مجازات توهین به حضرت محمد (ص) مساله ای فقهی و شرعی است و باید برای تصویب چنین حکمی از علما و فقهای مذاهب اسلامی استفاده کرد. اغلب اعضای پارلمان طعم فقه را تاکنون نچشیده اند و با توجه به اینکه این قانون یک قانون شرعی است باید از آرای فقهای اسلامی در این باره جویا شوند.

نماینده مراجع تقلید مخالفت قطعی خود را با این قانون اعلام کرد و ادامه داد: بنده صراحتا و به صورت شفاف اعلام می کنم که با قانون افزایش مجازات حکم توهین به رسول اعظم (ص) مخالف هستیم و این قانون را مغایر شرع و اسلام و قانون اساسی کویت می دانیم. این قانون در پارلمان و در فضایی کاملا متشج به تصویب رسید و اغلب اعضای پارلمان در حالت هیجان و تنش قرار داشتند و جلسه از حالت فقهی و شرعی به دور بود، در حالی که این قانون باید در فضایی آرام و پس از مراجعه به علمای شیعه و سنی به تصویب می رسد در حالتی فوری و بر اساس مسائل سیاسی تصویب شد.

وی با اشاره به حکم شرعی اسلام درباره توهین به حضرت پیامبر (ص) تصریح کرد: علمای سنی و شیعه بر این مساله اجماع دارند که اگر شبهه ای در قبال توهین به پیامبر (ص) حاصل شد مثلا شخص توهین کننده بگوید قصد توهین نداشت، حد بر وی جاری نمی شود. مذاهب حنفی و حنبلی و مالکی و حتی ابن تیمیه نیز بر این امر اعتقاد دارند که اگر فردی به پیامبر (ص) توهین کند و سپس از کرده خود پشیمان شده و توبه کند نیز حد بر او جاری نخواهد شد و این امر در موسوعه فقهیه کویت آمده است.

سید محمدباقر المهری تاکید کرد: تشخیص مفهوم توهین و ناسزا بر عهده فقها و علماست، اما اغلبیت نمایندگان پارلمان با این امر بیگانه هستند. ناسزا در نزد فقها به معنای کوچک شمردن است که در میان مردم به لعن و تقبیح و قذف و ناسزا شناخته می شود، بنابراین از امیر کشور می خواهم با قانونی که بوی طایفه ای داده، چهره متمدنانه کویت را مخدوش می سازد و درصدد انتقام گیری از قشر بزرگی از شهروندان مسلمان است، مخالفت کند.

گفتنی است نمایندگان پارلمان کویت که تحت تاثیر افکار منحرفانه نمایندگان وهابی قرار گرفته اند در قانونی جنجالی که با مخالفت قاطع نمایندگان شیعه مواجه شد، حکم توهین به پیامبر اکرم (ص) را بدون استثنا اعدام اعلام کرد./980/



ارسال نظرات