۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۲۶۸۰۵
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

انتظار و مهدویت بنیان تفکر شیعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انتظار و مهدویت را دو بنیان مهم تفکر شیعی دانست که محافظی به نام ولایت فقیه از آنان مراقبت کرده و به همین علت دشمن با برنامه‌ریزی‌های گوناگون در صدد آسیب‌رسانی به این حوزه بنیادین است.
مهدويت


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان ،حجت‎الاسلام سیدعلی حسنی، در نشست آسیب‌شناسی انتظار و مهدویت در دانشگاه پیام‌نور زنجان، به تشریح آراء و نظر اندیشمندان غربی در منشاء پیدایش انقلاب اسلامی ایران پرداخت و اظهار کرد: آنان پس از بررسی‎های متعدد به این نتیجه رسیدند که اساس و بنیان تفکر شیعی بر دو پایه استوار بوده وآن چیزی جز مسئله انتظار و مهدویت و جهاد و شهادت نیست.

وی افزود: این دو عنصر از بنیان‎های تفکر شیعی هستند که محافظی به نام ولایت فقیه از آنان مراقبت کرده و به همین علت دشمن با برنامه‌ریزی‌های گوناگون در صدد آسیب‌رسانی به این حوزه بنیادین است.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: مسئله انتظار منجی اختصاص به شیعیان نداشته و همه ادیان آسمانی بر این مسئله باور داشته و از مسائل استراتژیک آنان محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام حسنی به تبیین مسئله انتظار منجی در ادیان ابراهیمی پرداخت و افزود: یهودیان برای جذب افراد به دین و مسلک خویش از ابزارهای تبلیغاتی استفاده نکرده و همیشه براین باور استوار بودند که تنها ملت برگزیده بر روی کره زمین هستند.

وی خاطرنشان کرد: براساس فقه و شریعت یهود، زن یهودی نمی‌تواند با غیریهودی ازدواج کند که برهمین اساس تنها کسی را یهودی قلمداد می‌کنند که از مادری یهودی زاده شده باشد.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به رخدادهای بسیاری که در طول تاریخ بر شریعت یهود وارد آمده است، ابراز کرد: در حال حاضر 14 میلیون جمعیت یهودی در جهان وجود دارد که این شائبه را در اذهان ایجاد می‌کند که چرا با وجود فشارهای بسیار، یهودیت هنوز پابرجا و پایدار بوده و به ادامه حیات خویش مشغول است.

حجت‎الاسلام حسنی، تأکید کرد: پاسخ این پرسش را باید در اعتقاد به ظهور منجی در میان یهودیان جست که همین باور آنان را در رأس امور جهان قرار داده است.

وی با بیان این‌که تشکیل تشیع از تعداد بسیار اندکی آغاز شده است که از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد، تصریح کرد: رشد و بالندگی شیعه نیز همچون دیگر ادیان ابراهیمی در اعتقاد به ظهور منجی نهفته است که آنان در طول تاریخ از هلاکت و نابودی در امان نگه داشته است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم، یادآور شد: با مطالعه شریعت همه ادیان می‎توان به این نتیجه رسید که مسئله انتظار منجی برای همه از مسائل استراتژیک و مسئله‎ساز است که عدم توجه به آن، آسیب‎های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسنی به نمونه‎ای از آسیب‎هایی که از عدم توجه و سهل‎انگاری در این موضوع پدید آمده است اشاره کرد و افزود: هر دینی برای پیدایش، نیازمند فراهم شدن بسترهای مناسب بوده که بهائیت نیز از دل اندیشه مهدویت به وجود آمده و در بستر اندیشه اهل تسنن به بلوغ و بالندگی دست یافته است.

وی از اشاعه بهائیت در کشور طی سال‌های اخیر ابراز ناخرسندی کرد و یادآور شد: این دین ریشه در باورهای افراطی و بدعتی برخی افراد در رابطه با اندیشه مهدویت در طول تاریخ دارد که همین امر باورها و اعتقادات جوانان و نوجوانان شیعه را در تیررس اهداف شوم خویش قرار داده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم به آفت‎هایی که مسئله انتظار را تهدید می‌کند اشاره کرد و متذکر شد: برداشت‎های غلط از مفهوم انتظار منجی، استعجال در ظهور حضرت مهدی(عج)، تعیین وقت ظهور، تطبیق علائم ظهور بر مصادیق خاص، طرح مباحث غیرضروری همچون ازدواج و محل سکونت امام زمان(عج) و مدعیان دروغین مرتبط را، از آسیب‎های جدی مسئله انتظار مهدویت در جامعه کنونی کشور دانست.

حجت‌الاسلام حسنی با اشاره به راه‎های مبارزه با انحرافات، ابراز کرد: حساسیت علما و اندیشمندان در برابر ورود خرافات و مبارزه جدی و مؤثر با این آسیب‌ها، از راه‎کارهای مؤثر در این مسئله بوده که آشنایی با دین و سیره اهل بیت(ع) نیز تأثیر به‌سزایی در مبارزه با انحرافات دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید همه شیعیان براین نکته نائل آیند که معرفت دینی ما اندک بوده و اگر بر دین و سیره اهل بیت(ع) تسلط یابیم، می‎توانیم از این بحران‎ها به سر منزل مقصود برسیم.

این مدرس دانشگاه افزود: اگر قرآن‌کریم را فقط برای یکبار با ترجمه دقیق آن مطالعه کرده و در آن عمیق شویم، از بسیاری انحرافات عصر حاضر دور شده و به سعادت دنیوی و اخروی دست خواهند یافت.

حجت‎الاسلام حسنی با طرح سؤالی مبنی بر این‌که اگر حکومت عدل مهدی(عج) برقرار شود، ما در کدام جبهه به مبارزه خواهیم پرداخت، عنوان کرد: باید ضمن بازنگری در امور دنیوی و اخروی خویش، زمینه لازم برای ظهور امام زمان (عج) را فراهم آورده و موانع را تا حد توان از سرراه برداریم./935/د102/ع

ارسال نظرات