۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۲۶۸۳۲

انعقاد تفاهم نامه 22 ماده ای حوزه علمیه با وزارت علوم

خبرگزاری رسا ـ معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور،‌ از انعقاد قرارداری 22 ماده ای میان مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور و وزارت علوم خبر داد و اظهار داشت: در چند ماه اخیر مذاکراتی میانی وزیر علوم و مدیر حوزه های علمیه کشور صورت گرفته و نتیجه آن امضای تفاهم نامه ای با 22 ماده شده که انشاءالله تا چند ماه آینده این قرار داد عملی شود.
حجت الاسلام زماني ، معاون بين الملل حوزه هاي علميه کشور حجت الاسلام زماني ، معاون بين الملل حوزه هاي علميه کشور نشست معاون بين الملل حوزه هاي علميه کشور با مديران، معاونين و اساتيد حوزه علميه خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام حسن زمانی، معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور، شب گذشته در نشست با مدیران، معاونین و اساتید حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به وظایف اصلی حوزیان نسبت به گسترش معارف ناب اسلامی، اظهار داشت: دین مبین اسلام آخرین دینی الهی بود که می بایست جهانی شود و هم اکنون یکی از مهم ترین وظایف حوزویان گشترس و اشاعه این فرهنگ ناب اسلامی در سطح جهان است.

وی در ادامه افزود: برای جهانی شدن دین مبین اسلام بایستی افرادی قیام کرده و پرچم رسالت جهانی شدن اسلام را برافراشته کنند که این گونه افراد کسانی جز علما و روحانیان نیستند.

حجت الاسلام زمانی با تأکید بر این که دنیا تشنه معارف اهل بیت(ع) است، گفت: زمینه های جهانی برای تبلیغ دین مبین اسلام بالا و ظرفیت های حوزه های علمیه کشور هم بسیار زیاد است و تنها باید برای حضور فرهیختگان توانمند در کشورهای خارجی زمینه سازی کرد.

استاد حوزه های علمیه کشور به بیان رویکردهای مناسب برای تربیت فرهیختگان توانمند در عرصه بین الملل اشاره کرد و عنوان داشت: آشنایی با ادبیات، مکاتب و نظریه های کشورهای خارجی، بررسی و تطبیق علوم حوزوی،‌ آشنایی با فرهنگ ملل و نیازسنجی دینی و علمی کشورها، آشنایی با روش تعامل و هنر ارتباط گیری مؤثر با پیروان ادیان و مذاهب گوناگون،‌ تولید علم،‌ آموزش و فرا گیری زبان های خارجی،‌ ترجمه کتب و سفرهای علمی، از رویکردهای مناسب برای تربیت فرهختگان توانمند در عرصه بین الملل است.

وی با اشاره به این که بررسی و تطبیق علوم حوزوی یکی از راه کارهای مناسب برای تربیت فرهیختگان توانمند در عرصه جهانی است، گفت: اگر ما بخواهیم طلبه ای فاضل و قهار در عرصه بین الملل داشته باشیم بایستی به آنها تطبیق علوم حوزوی با علوم سایر ادیان دیگر را آموزش دهیم.

تولید علم باید در مدارس بومی سازی شود

حجت الاسلام زمانی با بیان این که تولید علم باید در مدارس بومی سازی شود، اظهار داشت: مقصود از تولید علم، تدوین کتب جدیدی نیست بلکه مقصود بومی سازی دروس طلبگی است، به طوری که دروس را مطابق نیاز روز جامعه ارایه کنند که برای مثال می توان به استخراج احکام نظام های اقتصادی و سرمایه داری از کتاب مکاسب اشاره کرد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور، آموزش و فراگیری زبان های خارجی را از مهمترین عوامل و خصوصیات فرهیختگان توانمند در عرصه بین الملل دانست و خاطرنشان کرد:‌ اگر طلاب و روحانیان با مکالمه زبان های خارجی آشنایی نداشته باشند، حرفی برای گفتن در سطح جهان نخواهند داشت؛ چرا که با سخنوری و مباحثه است که می توان مردم را به دین مبین اسلام جذب کرد؛‌ از این رو فرا گیری زبان های خارجی باید در حوزه های علمیه نهادینه شود.

این مقام مسؤول، با اشاره به این که اساتید فاضل و توانمند باید برای تبلیغ دین مبین اسلام جهان دیده و کارآزموده باشند، ‌بیان داشت: یک استاد فاضل باید برای ارائه ایده های جهانی و سودمند به چندین کشور جهان سفر کند و از نزدیک با فعالیت های مذهبی و دینی آنها آشنا باشد تا بدین صورت بتواند به صورت جهانی برنامه ریزی و فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور هم اکنون آمادگی لازم برای همکاری با سایر کشورهای جهان جهت اعزام مبلغ از خوزستان به کشورهای سراسر جهان را دارد.

حجت الاسلام زمانی در پایان سخنانش‌ از انعقاد قرارداد تفاهم نامه میان وزارت علوم و حوزه های علمیه کشور خبر داد و اظهار داشت: در چند ماه اخیر مذاکراتی میان وزیر علوم و مدیر حوزه های علمیه کشور صورت گرفته و نتیجه آن امضای تفاهم نامه ای با 22 ماده شده است که انشاءالله تا چند ماه آینده این قرار داد عملی شود./9465/پ201/س
ارسال نظرات