۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۲۷۳۴۴
آیت الله حائری شیرازی:

شهید مطهری در شرایط خفقان با استعمار فرهنگی مبارزه کرد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری،‌ شهید آیت الله مطهری را از شاگردان برجسته حضرت امام دانست و گفت: این شهید والا مقام در شرایط خفقان دوران شاهنشاهی یکی از سرسخت ترین دشمنان استعمار فرهنگی بود.
آيت الله حائري شيرازي آيت الله حائري شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم، امروز در مراسم سالگرد شهادت آیت الله مطهری در شبستان حضرت امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) به ایراد سخنرانی و تبیین جایگاه و شأن مقام معلم پرداخت.

وی به ممتاز بودن شهید مطهری در بین شاگردان امام خمینی (ره) اشاره کرد و همین ویژگی را دلیلی بر ترور وی به دست عوامل ضد انقلاب دانست و ابراز داشت: اگر الآن نیز دشمنان به سراغ ترور دانشمندان هسته ای می روند به دلیل تاثیرگذاری آنها است.

استاد اخلاق حوزه همچنین با تشریح اهداف شهید مطهری، این اهداف را حاصل شناخت دقیق وی از دشمنان خواند و گفت: شهید مطهری خود را وقف مقابله با دشمنان کرد و خودش همیشه می‌گفت این نوشته‌ها قاتل جان من خواهد شد.

آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه به تبیین دوره‌های شکل‌گیری استعمار پرداخت و آن را با توجه به تحولات تاریخ به سه دوره تقسیم کرد. وی ابتدا به استعمار مغول‌ها در آسیا اشاره کرد و آن را استعمار کهنه خواند و این نوع از استعمار را به دلیل مبتنی بودن بر جنگ، کشتار و خونریزی تاریخ گذشته دانست.
 
وی نوع دوم استعمار را اقتصادی نام گذاری کرد و با یادآوری نمونه هایی از این نوع استعمار،‌ استعمار فرهنگی را نوع سوم ذکر و آیت‌الله مطهری را شهید جنگ مبارزه با استعمار فرهنگی و علمی دانست و از خدمات و تلاش‌های وی تجلیل کرد

استاد حوزه با اشاره به وقایع جنگ جهانی دوم و تسخیر ایران به دست نیروهای انگلیسی، اظهار داشت: انگلستان در سال 1320 ظرف 2 ساعت با تسخیر پالایشگاه آبادان تهران را وادار به تسلیم کرد، اما همین مردم در هشت سال جنگ تحمیلی اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور اشغال شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری هدف کشورهای غربی و استعمارگر از تاسیس دانشگاه قبل از انقلاب در ایران را استعمار فرهنگ و علم کشور دانست و افزود: اینکه دشمنان با این صراحت و جلوی چشم ملت دانشمندان هسته‌ای را ترور می کنند بیانگر این است که آنها نمی خواهند ما پیشرفت کنیم و نشان می‌دهد دانشمندانی که قبلا به طور مشکوک از دنیا می رفتند نیز به طور مخفیانه ترور شده اند.

آیت‌الله حائری شیرازی شهید مطهری را از شاگردان خاص امام راحل دانست و دلیل هجرت وی به دانشگاه را احساس وظیفه وی ارزیابی و تصریح کرد: ایشان با حضور در دانشگاه منشا آثار و برکات بسیاری شد و اگر به دانشگاه نمی رفت شاید ما شاهد این آثار نبودیم.

وی به اقدامات و آموزش‌های مخفیانه و پرورش شاگردان در آن شرایط خفقان شاهنشاهی از سوی شهید مطهری اشاره کرد و این شهید والامقام را یکی از سرسخت‌ترین دشمنان استعمار فرهنگی دانست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین با انتقاد از کسانی که مدام به دنبال نیش‌زدن و بزرگ نمایی مشکلات هستند،‌خطاب به آنان گفت: به جای بزرگ‌نمایی مشکلات و بیان ریزش‌ها کمی هم به مسائل مثبت و رویش‌ها بپردازید.

استاد اخلاق حوزه در پایان با اشاره به نحوه رفتار امام خمینی (ره) در زمینه برخورد با نوجوانان،‌تاکید کرد: دانش آموزان و نوجوانان باید به درس خواندن و ورزش کردن اهتمام داشته باشند، چراکه در سایه شادابی و طراوت می‌توانند بهتر به عبادات و تحصیل بپردازند./908/پ202/ج

ارسال نظرات