۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۱۲۷۳۸۹
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران خواستار شد:

آسیب‌شناسی و تقویت رابطه استاد و شاگرد در حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه‌ علمیه خواهران با بیان این‌که ارتباط استاد و شاگرد در سال‌های اخیر کمرنگ شده است، خواستار آسیب‌شناسی این رابطه در حوزه‌های علمیه شد.
حجت الاسلام سيد مهدي حسيني معاون آموزش حوزه هاي علميه خواهران


حجت‌الاسلام سید مهدی حسینی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان نقش و اهمیت معلم در تربیت شاگرد به داستان حضرت خضر‌(ع) و حضرت موسی‌(ع) در این رابطه اشاره کرد و گفت: نقش استاد چنان برجسته است که حتی پیامبر خدا هم به یادگیری و زانو زدن در محضر استاد مبادرت می‌ورزد.

وی احترام ویژه حضرات معصومین‌(ع) به استاد و روایاتی که در این زمینه نقل شده است را نشان دهنده اهمیت نقش استاد عنوان و اظهار کرد: امام علی‌(ع) می‌فرمایند«هرکس یک کلمه به من آموخت من را بنده خود کرده است» و این‌گونه تعابیر در معارف دینی و سیره معصومین‌(ع) وجود دارد.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در ادامه علم، ‌تقوا و مهارت در انتقال مفاهیم را سه وظیفه استاد در حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: کمبود در هر یک از این سه ضلع خللی در سیستم تربیتی ایجاد می‌کند؛ استاد با علم صرف و بدون مهارت نمی‌تواند علمش را منتقل کند و بدون تهذیب، در جذب مخاطب ناتوان است.

وی با بیان این‌که استاد و شاگرد در سیستم حوزه از گذشته یک رابطه مرید و مرادی داشته‌اند و استاد از قداست ویژه‌ای برخوردار بوده است، گفت: استاد حوزه افزون بر تعلیم شاگرد، وظیفه تهذیب و تربیت شاگرد را هم به دوش می‌کشیده، دغدغه تربیت او را داشته و دلسوز او بوده است.

حجت‌الاسلام حسینی ادامه داد: همواره استاد در مسائل و مشکلات شاگردان ورود پیدا کرده و وقت مناسبی را به حل این مشکلات اختصاص می‌داده که متأسفانه در سال‌های اخیر این مسأله کمرنگ و ارتباط استاد و شاگرد ضعیف شده است، که در جای خود باید آسیب‌شناسی شود.

وی رابطه استادی و شاگردی در حوزه‌های علمیه را با مراکز آموزشی دیگر متفاوت و متمایز دانست و گفت: احترام شاگرد به استاد و یا حقوق استاد بر شاگرد از جمله مواردی است که از گذشته در حوزه‌های علمیه به خوبی رعایت می‌شده و شاگردان دست یا عبای استاد را بوسیده و بر چشم می‌کشیدند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران با اشاره به تدریس کتاب آداب‌المتعلمین درباره آداب و ذی طلبگی، خواستار احیا و تقویت رابط استاد و شاگرد در حوزه‌های علمیه شد و گفت: تولید علم و تربیت افراد مهذب با شاگردپروری صورت می‌گیرد و تنها نباید به ارائه درس اکتفا کرده و نسبت به بقیه مسائل بی‌تفاوت بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری، نیاز محور بودن فعالیت‌ها را از ویژگی‌های آن شهید برشمرد و اظهار داشت: آنچه آیت الله مطهری را از بقیه متمایز می‌کرد، فضایل اخلاقی، علمی، تقوایی و فضیلت ناظر به نیاز اجتماع بود که در سخنرانی‌ها و در آثار ایشان مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی نیازمحور شدن تألیف‌ها و تدریس‌های اساتید در حوزه علمیه را منوط به تغییر بسیاری از موضوع‌های آن دانست و با طرح این سؤال که آیا گفتن درس طهارت در حوزه ضرورت دارد، افزود: اکنون مباحث و نیازهای جدیدتری مانند بانکداری اسلامی، بیمه و مسائل مستحدثه دیگر در جامعه وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر استادان حوزه نیازمحوری را سرلوحه فعالیت‌های خود و انتخاب موضوع تدریس قرار دهند و در تألیف، خطابه و منبر از روش استاد مطهری پیروی کنند، بسیاری از مشکلات و خلأهایی که در جامعه وجود دارد از بین رفته و مشکلات فکری و شبهات حل و فصل خواهد شد. /920/
ت302/ن

ارسال نظرات