۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۲۷۵۶۹
آیت الله حائری شیرازی:

تفاوت جنسیت ملاک برتری نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حائری شیرازی معیار قرب الهی را تقوا دانست و تصریح کرد: زن و مرد بودن برای خداوند تفاوتی ندارد بلکه جایگاه انسان ها بر اساس عملشان تعیین می شود.
آيت الله حائري شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی نماینده مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در همایش علمی«اسلام و جنسیت » در مدرسه علمیه حجتیه زن و مرد را در اصل انسانیت، برای خدا یکسان دانست و گفت: وجه تمایز انسان‌ها نزد خداوند تقوا است و برای او زن یا مرد بودن مهم نیست.

وی تفاوت را لازمه کار ترکیبی دانست و گفت: خلقت انسان یک امر بسیط نیست به همین دلیل زن و مرد متفاوت آفریده شده اند؛ مثل انگشتان دست که تفاوت‌شان موجب کارایی و عملکرد بهتر آنها می شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به مقام حضرت مریم(س) در قرآن کریم، اظهار داشت: خداوند می خواهد با ذکر این مطلب به ما بگوید زن و مرد در نزد من تفاوتی ندارند به همین دلیل حضرت مریم(س) را به مقامی رساند که کمتر مردی رسیده است.

آیت الله حائری‌شیرازی با بیان اینکه مقام و منزلت هیچ ارتباطی به جنسیت ندارد، تصریح کرد: گاهی ممکن است شوهر فاسد و زن از اولیاء الهی باشد و گاهی هم عکس این قضیه اتفاق می افتد؛ حتی همسر پیامبر بودن دلیل بر عصمت و شأنیت نیست، همه چیز به خود فرد بستگی دارد.

وی برداشت برخی از بانوان را نسبت به جایگاه‌شان نادرست ارزیابی کرد و گفت: آنها خود را دست کم می گیرند؛ مادر حضرت مریم (ع) از اولیاء خداست و مقام منزلت بالایی دارد ولی با این حال وقتی متوجه می شود فرزندش دختر است ناراحت می شود، چراکه او فرزندش را وقف خدا کرده بود و فکر می کرد حالا که فرزندش دختر است دیگر نمی تواند خدمت‌گذار خدا باشد ؛ ولی خدا مریم را از او قبول کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در نقد نظریات غربی پیرامون زن، بیان داشت: آنها مقالات زیبا ولی بدون کارایی به شما می دهند، حرف های خود را تزیین کرده اند ولی محتوای آن غلط است و گره‌گشایی نمی کند.

آیت الله حائری شیرازی کارهای مربوط به زن و مرد را مشخص و متفاوت دانست و خاطر نشان کرد: اینکه از 124 هزار پیامبر هیچ کدام زن نیستند، اتفاقی نیست، نباید از کنار این مسایل به سادگی عبور کرد و باید در مورد علت آن را بیاندیشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود کسب مفاهیم دینی را بدون مصداق یابی کم ثمر دانست و گفت: همیشه ما از جانب مصداق ها ضربه می خوریم در صورتی که فکر و ذکرمان درگیر مفاهیم است؛ مرحوم مطهری از جمله شخصیت‌هایی بود که مطالب اسلام را با مصداق به مردم ارائه می کرد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم به طلاب توصیه کرد: اگر دنبال استاد اخلاق هستید و می‌خواهید در این مسیر رشد کنید باید کاری کنید که خداوند طلبگی شما را قبول کند آنگاه خودش شما را رشد می دهد./928/پ202/ن

ارسال نظرات