۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۲۷۷۹۶

بازتاب دور دوم انتخابات مجلس در رسانه های جهان

خبرگزاری رسا ـ رسانه های جهان با پوشش کامل اخبار دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، موضوعاتی چون توصیه های مقام معظم رهبری پای صندوق رای، حضور گسترده مردم در انتخابات و پیام های آن به غربی ها و بررسی طیف های سیاسی فعال در مجلس آینده را سرفصل اخبار خود قرار دادند.
رسانه ها



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران، مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.


لس آنجلس تایمز: حضور مردم پای صندوق های رای شگفت انگیز است

روزنامه لس آنجلس تایمز که منعکس کننده سیاست های دولتمردان آمریکایی است در پی مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات دور دوم مجلس نهم شورای اسلامی با انتشار گزارشی در این باره نوشت: در دور اول بیش از 64 درصد مردم شرکت کردند که با وجود تحریم ها و فشارهای غربی، نشان از علاقه مندی ملت ایران به نظام اسلامی است.

این روزنامه نوشت: ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های اقتصادی را علیه ایران تشدید کردند که این موجب افزایش بیکاری، تورم و دیگر مشکلات اقتصادی در این کشور می شود ولی حضور مردم پای صندوق های رای شگفت انگیز است.

لس آنجلس تایمز با اشاره به سخنان رهبری تصریح کرد: رهبر عالی ایران مانند سایر انتخابات دیگر در ابتدای آغاز رای گیری در پای صندوق رای حضور پیدا کرد و از مردم خواست مرحله دوم انتخابات را هم مثل مرحله اول جدی بگیرند.

این روزنامه می افزاید: هرچه آرای نمایندگان مردم در مجلس بیشتر باشد قوت قلب، توانایی و اعتبار آنها بیشتر است و بهتر می توانند کار کنند.



شبکه الجزیره: انتخابات ایران به تحکیم جایگاه رهبری منجر شد

شبکه الجزیره برگزاری باشکوه انتخابات مجلس شورای اسلامی را عامل تحکیم جایگاه رهبری در ایران توصیف کرد.

الجزیره با اشاره به اینکه نتایج دور اول نشان دهنده پیروزی قاطع پیروان آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران بود تاکید کرد: بیش از 70 درصد مجلس در اختیار اصولگرایان قرار گرفت و این منجر به تقویت جایگاه رهبری در ایران می شود.

این شبکه ماهواره ای با اشاره به حضور گسترده ملت ایران در دور اول انتخابات تصریح کرد: بیش از 64 درصد واجدان شرایط در دور اول انتخابات مجلس ایران حضور یافتند.



رویترز: انتخابات میزان قدرت جریان های سیاسی در مجلس را مشخص می کند

خبرگزاری رویترز طی گزارشی با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران از احتمال تمدید مدت رای گیری به دلیل استقبال رای دهندگان خبر داد.

رویترز نوشت: حوزه های انتخابیه از صبح امروز جمعه در تهران و برخی شهرستان این کشور باز شدند تا میزان قدرت جریان های سیاسی در مجلس مشخص شود.

خبرگزاری رویترز تصریح کرد: پس از آنکه پیروان آیت الله خامنه ای در دور اول به پیروزی رسیدند، رقابت در این مرحله برای پیروزی در 65 کرسی از 290 کرسی است.



خبرگزاری فرانسه: مردم ایران به درخواست رهبری برای حضور در انتخابات جواب مثبت دادند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در باره دور دوم انتخابات مجلس نوشت: در چند روز گذشته تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران در دور دوم، به اوج رسیده و آنان در صددند با افزایش فعالیتهای تبلیغاتی، اجتماعی و سیاسی خود رای بیشتری از رای دهندگان را به سوی خود جلب کنند.

خبرگزاری فرانسه می افزاید: در تبلیغات اخیر استفاده از شعارهای اسلامی از سوی جریانهای سیاسی افزایش یافته است.

این خبرگزاری با اشاره به حضور 64 درصدی مردم در دور اول انتخابات مجلس نوشت: مردم ایران با وجود مشکلات و تهدیدهای غرب در زمان رای گیری حضور فعال دارند و به درخواست رهبر عالی ایران برای حضور در انتخابات جواب مثبت دادند.

خبرگزاری فرانسه افزود: آیت الله خامنه ای صبح امروز در اولین دقایق رأی گیری مرحله دوم انتخابات مجلس نهم ضمن شرکت در رأی گیری، حضور هر چه بیشتر مردم در انتخابات را باعث اعتبار و توانایی بیشتر نمایندگان مجلس نهم خواندند.



آسوشیتدپرس: کرسی های مجلس ایران در انتخابات آینده ریاست جمهوری تاثیر گذار است

آسوشیتدپرس با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب پای صندوق های رأی اعلام کرد: آیت الله خامنه ای خطاب به مسئولان برگزاری انتخابات دور دوم گفت، توصیه کرد که انتخابات دور دوم را نیز مانند دور اول جدی بگیرند، و با شور بیشتری این روند را ادامه دهند.

آسوشیتدپرس درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران گزارش داد: این مرحله از انتخابات که سرنوشت یک پنجم از کرسی های مجلس ایران را تعیین می کند، می تواند در انتخابات آینده ریاست جمهوری تاثیر گذار باشد.

این رسانه افزود: مجلس ایران یکی از مجالس فعال در میان کشورهای اسلامی است که می تواند تاثیر بسزایی در خاورمیانه و کشورهای اسلامی داشته باشد.



روزنامه الوسط نیوز بحرین: رقابت برای انتخاب رئیس پارلمان نیز از هم اکنون شروع شده است

روزنامه الوسط نیوز بحرین در گزارشی نوشت: رای دهندگان ایرانی از ساعت های اولیه صبح به سوی صندوق های رای رهسپار شدند.

این روزنامه همچنین با اشاره به ترکیب اصولگرایی مجلس نهم تاکید کرد: این انتخابات پس از گذشت دو ماه از برگزاری دور اول انجام می گیرد تا ترکیب کامل مجلسی که مطمئنا در اختیار اصولگرایان قرار می گیرد را مشخص سازند و باید به انتظار نشست تا رئیس جدید انتخاب شده و ترکیب و موازنه قدرت جریان های مختلف سیاسی در مجلس ایران مشخص شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: رقابت برای انتخاب رئیس پارلمان نیز از هم اکنون شروع شده است و جبهه یکپارچه اصولگرایان تلاش می کند علی لاریجانی رئیس مجلس کنونی که به عنوان نماینده قم انتخاب شد را به عنوان رئیس برگزیند و احزاب دیگر اصولگرا نیز ریاست غلامعلی حداد عادل ، رئیس مجلس هفتم که توانست با قدرت از تهران به پارلمان راه یابد را دنبال می کنند.



فارکس پرس: مردم ایران با وجود تحریم های اقتصادی در انتخابات حضور یافتند

خبرگزاری اقتصادی فارکس پرس که از رسانه های بورس و اقتصاد جهان به شمار می آید، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت حضور مردم پای صندوق های رای، به تحلیل ساعات اولیه انتخابات ایران پرداخت.

این خبرگزاری تصریح کرد: مردم ایران با وجود فشار و تحریم های اقتصادی علیه کشور خود در این انتخابات حضور یافتند تا نمایندگان را انتخاب کرده و قدرت پارلمان را مشخص سازند.

فارکس پرس با اشاره به سخنان صبح امروز مقام معظم رهبری پس از انداختن رای خود در صندوق، اظهار داشت: آیت الله خامنه ای پس از انداختن رای خود در صندوق رای بر اهمیت این انتخابات تاکید ورزیده و اهمیت آن را برابر دور اول خواند.

فارکس پرس ادامه داد: رهبر ایران از ملت خواست به اهتمام ویژه ای به این انتخابات داشته باشند و با حضور گسترده در انتخابات، انگیزه خدمت بیشتر نمایندگان به ملت را افزایش دهند.

 

خبرگزاری ریا نووستی: رقابت اصلی در انتخابات مجلس ایران میان "جبهه متحد اصولگرایان" و "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" است

خبرگزاری ریا نووستی روسیه طی گزارشی با اشاره به رقابت اصلی دور اول انتخابات مجلس میان "جبهه متحد اصول گرایان" و "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" عنوان کرد: جبهه متحد اصولگرایان توسط حامیان علی لاریجانی، رییس مجلس و محمد باقر قالیباف شهردار تهران تشکیل شده است. این جبهه از محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران بخاطر وضع اقتصادی ایران انتقاد می کند.

این گزارش در ادامه تصریح می کند: جبهه پایداری انقلاب اسلامی با وجود انتقاد از رفتار "اسفندیار رحیم مشایی" رییس دفتر احمدی نژاد، ازخود رییس جمهور ایران دفاع کرده و سیاست های لاریجانی و قالیباف را مورد نکوهش قرارمی دهد.



روزنامه پیپل دیلی چین:حضور مردم در این انتخابات ایران گسترده خواهد بود

روزنامه پیپل دیلی چین در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به برگزاری دور دوم انتخابات شورای اسلامی در ایران، پیش بینی کرد حضور ملت ایران در این انتخابات گسترده خواهد بود.

پیپل دیلی درباره حضور رهبر معظم انقلاب در این انتخابات تصریح کرد: آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز بلافاصله پس از آغاز زمان رای گیری و راس ساعت 8 در حوزه انتخابیه حضور یافت و رای خود را به صندوق انداخت و از ایرانی ها خواست همانگونه که در مرحله اول به صورت گسترده شرکت کردند، این انتخابات را جدی بگیرند.

 

المنار: ایرانی ها برای حمایت از امام خامنه ای در انتخابات شرکت کردند

شبکه ماهواره ای المنار با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در پای صندوق رای تصریح کرد: امام خامنه ای همانند میلیون ها ایرانی به پای صندوق رای رفت و بر اهمیت این انتخابات تاکید کرد.

المنار ادامه داد: امام خامنه ای تاکید کرد هر چه آرای نمایندگان بیشتر باشد عزم و اراده آنان برای خدمت به ملت بیشتر می شود و خدمات بیشتری ارائه خواهند کرد.

این شبکه ماهواره ای لبنانی از پیام های قاطع به بیگانگان، حمایت از رهبری و محافظت از دستاوردهای کشور به عنوان عوامل اصلی حضور ملت ایران در پای صندوق های رای یاد کرد.

خبرنگار المنار نیز که در تهران حضور داشت پس از صحبت با تعدادی از رای دهندگان گفت: مردم از پارلمان انتظار دارند که مشکلات اقتصادی آنان خصوصا بیکاری و منزل را حل کنند.

وی افزود: دشمنان ایران بر عدم مشارکت ملت در این انتخابات شرط بندی کرده بودند، ولی شهروندان ایرانی با حضور گسترده در انتخابات همه پیش بینی ها را ناکام ساختند.



واشنگتن پست: حضور مردم ایران در انتخابات رای به حمایت از انرژی هسته ای است

واشنگتن پست طی گزارشی درباره مرحله دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران نوشت : آیت الله خامنه ای طی سخنانی به مردم و مسوولان توصیه کرد که مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را همانند مرحله نخست آن جدی بگیرند.

واشنگتن پست نوشت: ملت ایران علاقه شدیدی به رهیر عالی خود دارند و خواسته های ایشان را بر آورده می کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود اینکه ایران از سوی جوامع غربی در تحریم شدید به سر می برد اما حاضر نیست از دستیابی به انرژی هسته ای قدمی برگردد و دستیابی به انرژی هسته ای را برای تولید برق و دارو اعلام می کند.

واشنگتن پست می افزاید: مردم ایران از سیاست های حکومت داران در خصوص انرژی هسته ایی حمایت می کنند و یک نمونه از این حمایتها حضور در صندوقهای رای است.



بی بی سی: آیت الله خامنه ای حضور مردم در انتخابات را موجب قوت قلب، توانایی و اعتبار مجلس ارزیابی کرد

بنگاه خبرپراکنی بی بی سی که سعی داشت حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات را نادیده بگیرد طی گزارشی نوشت: مرحله دوم انتخابات برای برگزیدن 65 نماینده مجلس شورای اسلامی از روز جمعه، پانزدهم اردیبهشت در مراکز رای گیری 33 حوزه انتخابیه آغاز شده و مقامات ارشد حکومتی، از جمله آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن دادن رای در این انتخابات، از مردم درخواست کرده اند به طور گسترده در مراکز رای گیری حضور یابند.

بی بی سی در ادامه می افزاید: آیت‌الله خامنه ای پس از رای دادن گفت که مردم مرحله دوم انتخابات را هم مثل مرحله اول جدی بگیرند. به گفته رهبر ایران هر چه آرای نمایندگان مردم در مجلس بیشتر باشد قوت قلب، توانایی و اعتبار آنها بیشتر است و بهتر می توانند کار کنند.

بنگاه خبرپراکنی بریتانیا تصریح کرد: مقامات جمهوری اسلامی همواره حضور فیزیکی مردم در مراکز رای گیری را نشانه حمایت از کل نظام حکومتی و رهبری آن دانسته اند.



میدل ایست آن لاین: حضور پر شور مردم در انتخابات ایران نشان از اتحاد و وحدت است

پایگاه اینترنتی میدل ایست آن لاین نوشت: میلیون‌ها ایرانی روز جمعه برای دومین بار به پای صندوق‌های رای رفتند تا به نمایندگان مورد نظر خود در دور دوم نهمین دوره مجلس شورای رأی دهند، این در حالی است که مردم در دور اول انتخابات نیز مشارکت گسترده ای داشتند.

این رسانه با اشاره به مشارکت 64 در صدی مردم در دور اول انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجایی که کشور ایران همچنان از سوی دولت های اروپایی با تحریم روبروست، اما ملت ایران برای اعلام مواضع خود در حمایت از آرمان های اسلامیشان، باز هم در صدد تکرار مواضع پیشین خود می باشند.

میدل ایست آن لاین با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از قول ایشان نوشت: ملت ایران همواره هوشیارانه و در لحظه لازم، کار به هنگام را انجام داده است که نمونه بارز آن حضور گسترده و درخشان مردم در مرحله اول انتخابات مجلس در اسفند ماه بود که این موقعیت شناسی تأثیر خود را هم گذاشت.

این گزارش در ادامه آورده است: رهبر انقلاب از ملت ایران خواسته است با قدم بلندی که در روز جمعه پانزدهم اردیبهشت برخواهد داشت و با حضور در پای صندوق‌های رأی و کامل کردن مجلس نهم، بار دیگر موقع شناسی خود را به دنیا نشان خواهد داد.

شینهوا چین: با وجود تحریم های غرب مردم ایران به درخواست رهبرشان پاسخ مثبت دادند

خبرگزاری شینهوا چین با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در اولین ساعات رای گیری و انداختن رای ایشان در صندوق در ساعت هشت صبح اشاره کرد و نوشت: آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را همانند مرحله نخست آن جدی بگیرند، گفتند هرچه آرای نمایندگان مردم در مجلس بیشتر باشد قوت قلب، توانایی و اعتبار آنها بیشتر است و بهتر می توانند کار کنند.

این رسانه چینی با اشاره به حضور مردم در انتخابات می افزاید: با وجود مشکلات اقتصادی در ایران به خاطر تحریم های غرب، مردم به درخواست رهبرشان پاسخ داده و از همان ابتدای آغاز رای گیری حضور پرشور داشتند.



بازتاب گسترده انتخابات مجلس در رسانه های مصر

خبرگزاری های الیوم السابع، اخبار مصر، اخبارک، الجمهوریه، رصد الاخباریه، دار الاخبار و روزنامه الاسماعیلیه پرس مصر به پوشش برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران پرداختند.

خبرگزاری و روزنامه های مصر تاکید کردند که حوزه های انتخابیه تهران و برخی شهرهای ایران از ساعت 8 صبح به وقت محلی باز شدند تا نمایندگان 65 کرسی باقیمانده از مجموع 290 کرسی شناسایی شوند.

رسانه های مصری با اشاره به اینکه زمان رای گیری راس ساعت 18 به اتمام می رسد به نقل از مسوولان ایرانی اظهار داشتند که احتمال تمدید مدت زمان رای گیری وجود دارد.

این رسانه ها همانند سایر رسانه های جهان به بررسی نتایج دور اول و نتایج احتمالی دور دوم پرداخته و خاطر نشان ساختند که پیروان رهبر جمهوری اسلامی ایران توانستند اکثریت مجلس را از آن خود بکنند.

روزنامه الاهرام مصر نیز با اشاره به نتایج دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران نوشت: ترکیب کنونی مجلس ایران نشان دهنده پیروزی قاطع اصولگرایان بود و این طیف سیاسی توانست به اکثریت پارلمان دست یابد.

الاهرام مصر درباره تاثیر مجلس جدید بر سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پارلمان جدید درصدد تغییر سیاست های خارجی ایران و عقب نشینی از برنامه هسته ای نیست و همگان در این زمینه از فرامین آیت الله خامنه ای بهره می گیرند./902/ب902/ک

ارسال نظرات