نام حضرت زهرا با ولایت گره خورده است
به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم مصطفوی در نشست علمی«حضرت فاطمه زهرا(س) اولین مدافع ولایت و امامت» که پیش از ظهر امروز در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به آیه تطهیر و سوره کوثر گفت: کوثر اسمی است برای مسمای خود که هنوز معنا نشده است همانگونه که زهرا و فاطمه معنا نشده است.
وی در ادامه افزود: قلب عالم امکان رسول الله است(ص) و فاطمه(س) قلب رسول الله(ص) است و کسی که قلب رسول الله باشد گوهر هستی است.
معصومان در محاورات یکسان هستند
این استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار داشت: اگر کلام امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه و خطبه حضرت زهرا(س) را با هم مقایسه کنید، تفاوت چندانی حس نمی کنید، زیرا معصومین(ع) با هم در محاورات یکی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: کسی که در حالت اضطراب و وضعیت نابسامانی جسمی بسر برد، ممکن است از حالت طبیعی خود خارج شود اما خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) که بعد از رحلت حضرت پیامبر(ص) و دور کردن حضرت علی(ع)از جانشینی پیامبر(ص) ایراد شده است را که می خوانید، می بینید که ایشان چطور دقیق استدلال می آورد و احتجاج می کند چون روح معصومین(ع) در برابر دردهای دنیوی انعطاف پذیر است، همانگونه که حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) در هنگام شهادت فرمود«یهات منا الذلة».
وی یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرمایند«طاعتنا نظاماً للملة و امامتنا اماناً للفرقة، یعنی اطاعت از ما اهلبیت(ع) موجب نظم برای ملت و ایمن بودن از چند دستگی و اختلاف می شود و اینکه امت اسلامی به فرقههای مختلف و چند دستگی تبدیل شدند به جهت اطاعت نکردن از اهلبیت(ع) بود.
نام حضرت زهرا(س) با ولایت گره خورده است
این استاد سطح عالی حوزه علمیه، به ولایت مداری حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: نام زهرا(س) با ولایت گره خورده و در آیاتی از قرآن کریم به فضایل ایشان اشاره شده است، به طور مثال در آیه تطهیر کسانی چون فخر رازی منکر این فضیلتها شده و در مورد این آیه اشکالاتی مطرح می کنند و مدعی می شوند که این آیه به دلیل صدر و ذیل آیه درمورد زنان پیامبر است.
وی در پاسخ به این سؤال گفت: از یک سو باید گفت، به اجماع همه مفسرین این آیه با آیات قبل و بعد یکجا نازل نشده اند، از سوی دیگر آیات قبل و بعد در مورد مسائلی است که موضوعاً، حکماً و سیاقاً با هم متفاوت هستند.
حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی در پایان گفت: آیه تطهیر در مورد عصمت است و حال اینکه آیات قبل و بعد احکامی را بیان می کنند که با عصمت در تضاد است و سخن فخر رازی منجر به کفر می شود، همچنین به اعتراف خود فخر رازی در تفسیر آیه«مودت قربی» می گوید«و منظور از «آل البیت» اهلبیت) هست که خود پیامبر(ص) در جواب سؤال کسانی که پرسیده بودند منظور از اهلبیت(ع) چه کسانی هستند فرمود«فاطمه و علی و حسن و حسین(ع)». /9191/پ202/ن