۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۱۲۸۱۱۰
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

جوان را تحت فشار رسوم سخت ازدواج نگذارید

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: اکنون در ازدواج آداب و رسوم غلطی وجود دارد که از آن یک غول ساخته است، همه این رسومات باید قیچی شود تا ازدواج ها آسانتر شود.
حجت الاسلام محسن قرائتي حجت‌الاسلام محسن قرائتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی دربرنامه سمت خدا شبکه سوم سیما با اشاره به این که تمام زندگی ما در قرآن برنامه ریزی شده است، گفت: بزرگان و دانشمندان بزرگی بوده اند که در آخر عمر به جامع بودن و کامل بودن قرآن پی برده اند.

نور قرآن در زندگی ما چقدر می‌تابد؟

وی ادامه داد: ملاصدرا می‌گوید عمری را برای مسائل عقلی گذراندم و خیال می کردم در روشنایی‌ام ولی در سایه بودم، در آخر عمر سراغ قرآن رفتم و درها را باز شده دیدم ولی خود را سوخته یافتم.

استاد حوزه علمیه با بیان این که مسائل موجود در قرآن با علم روز مطابقت دارد، گفت: هر مساله علمی که کشف می شود در قرآن به آن اشاره شده است. مثل «رب المشارق و المغارب» که به کروی بودن زمین اشاره دارد. جاذبه زمین، نر و ماده بودن موجودات و بسیاری دیگر از مسائل علمی در قرآن آمده است.

وی افزود: تکرار ها، موسیقی آیات، ترتیب کلمات در قرآن همه و همه رمز و رازی دارد. نماز های گفته شده در اسلام و نوع خواندن آنها فلسفه خاصی دارد، مثل نماز آیات که در هنگام وحشت خوانده می شود و هر آیه به یک رکوع ختم می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان این که زندگی ما باید بیشتر و بهتر با قرآن انس بگیرد بیان داشت: مدارس قرآن، صدا و سیمای قرآن، ترجمه های مختلف قرآن، تفسیر قرآن به صورت شنیداری، تفسیر چند دقیقه ای قرآن در مساجد و ... روشهایی است که قرآن را بیشتر وارد زندگی اجتماعی مردم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تفسیر باید در دانشگاه ها و حوزه های علمیه بصورت جدی تر دنبال و به صورت درس رسمی در همه پایه ها خصوصا در حوزه های علمیه تدریس شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این که قرآن درس های زیادی برای زندگی ما دارد افزود: در سوره یوسف درس رازداری وجود دارد که رازت را به برادر هایت هم نگو و این ها همه برای استفاده در روابط پیرامونی ما است.

وی اظهار داشت: قرآن می گوید در هنگام مستی نماز نخوان تا بدانی چه می گویی، پس آنچه گفته می شود مهم است و قبل از گفتن باید روی آن فکر شده باشد.

روز زن و دستور قرآن

این مفسر قرآن کریم با اشاره به میلاد حضرت زهرا و روز زن گفت: قرآن می گوید اگر بیشتر داشتی بیشتر و اگر نداشتی کمتر و گاهی با یک عذر خواهی و یک ابراز محبت به همسرت او را خوشحال کن.

وی اظهار داشت: قرآن در باره لحن گفت‌وگو برای هر مقام و قشری راهکار دارد، می گوید با پدر و مادر (قولا کریما)، با مردم (قولا معروفا) قابل فهم صحبت کن، در مقام تعریف کردن(قولا لینا) نرم سخن بگو، (قولا سدیدا) محکم حرف بزن، در مقام تبلیغ(قولا بلیغا)رسا صحبت کن. و این که بهترین حرف را بزن.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی درباره این که قرآن برای همه آداب زندگی انسان و روابط اجتماعی او برنامه دارد بیان داشت: خداوند خالق انسان است و برای آنچه آفریده دفترچه راهنمایی قرار داده است، قرآن دفترچه راهنمای انسان است. اگر قرآنی شویم همه رفتارهای زندگی ما قرانی خواهد شد.

ازدواج از دیدگاه اسلام

وی ادامه داد: اسلام توصیه کرده است که در سن پایین ازدواج کنید چرا که باعث می شود توجه دختر و پسر فقط به یکدیگر معطوف باشد نه به دیگران در نتیجه پیوند عمیق‌تری بین آنها بوجود خواهد آمد. ازدواج در سن بالا مثل گره زدن دو طناب بهم است که یا گره نمیخورد یا اگر خورد به راحتی باز می شود ولی گره زدن دو نخ آسان تر و محکم تر است.

استاد حوزه علمیه یکی از اهداف ازدواج را تولید نسل و بچه داری عنوان کرد و گفت: انسان در فرآیند بچه داری مدیریت، نظارت، برنامه ریزی، تشویق و توبیخ، احساسات، عواطف و آموزش را تجربه می‌کند.

وی اظهار داشت: اکنون در ازدواج آداب و رسوم غلطی وجود دارد که از ازدواج یک غول ساخته است؛ مثل تحصیلات که آن را معیار همفکری می‌دانند و کاملا غلط است شاید کسی اطلاعات خوبی داشته باشد ولی تحصیلات نداشته باشد. باید اخلاق ها چفت شود. نداشتن خانه، ادامه تحصیل، نداشتن مال فراوان و ... همه اینها رسوماتی است که باید قیچی شوند تا ازدواج ها آسانتر شوند.

این مفسر قرآن کریم گفت: وقتی به فرد تشنه‌ای می‌گویید 2 سال صبر کن تا سیراب شوی، از راههای دیگر که گاه اشتباه هستند درصدد سیراب کردن خود برمی‌آید. بنابراین جوان تشنه را تحت فشار رسم و رسوم سخت ازدواج نگذارید.

وی در پایان گفت: در اسلام حرف حق مهم است چه یک جوان در مقابل پیر آن را بگوید، چه یک نفر در مقابل یک جماعت، مثل حضرت ابراهیم که حرف حق را زد و نه از سن و نه از تنهایی خود ترسید. /916/د102/ع

ارسال نظرات