۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۱۲۸۱۲۸
استاد حوزه علمیه قم:

رهایی از هوای نفس لازمه کسب اخلاق و معرفت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: روش و سیره بزرگان اخلاقی چون آیت الله سعادت پرور بر این بود که انسان اسیر نفس خود نشود.
حجت الاسلام شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمدحسین شیرازی، استاد حوزه علمیه قم، روز گذشته در همایش طریق سعادت که با هدف نکوداشت مرحوم آیت الله‌ سعادت‌پرور در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: بنا بر احادیث و روایات وارده، هرگاه دو روز انسان، با یکدیگر تفاوتی نداشته باشد و یا امروزش از دیروزش بدتر شود و در مسیر تکامل حرکت نکند، زیان کرده است.

وی با اشاره به روایاتی از حضرت علی(ع) ادامه داد: اگر انسان شناختی از هدف خلقت نداشته باشد، نمی تواند هر نفس را مایه سعادت خود بداند، دنیا فرصتی برای تفکر و تحول در مسیر زندگی برای رسیدن به قرب الهی است، در غیر این صورت فردای قیامت فرصتی برای جبران نخواهد بود، مولای متقیان ارزش هر لحظه بشر را بهشت می دانند.

این استاد حوزه با بیان این‎که انسان برای رسیدن به کمال آفریده شده است، افزود: برای شناخت مسیر حق و صراط مستقیم، اسباب، ابزار و سببی می خواهد که قرآن، سنت، احادیث و روایات وارده راه هایی برای کسب معرفت هستند، البته در راه می توان به سیره و سلوک مخلصان راه حق نیز رجوع کرد.

حجت الاسلام شیرازی خاطرنشان کرد: بزرگانی همچون آیت الله سعادت پرور که عمر خود را در مسیر عبودیت و تحصیل معارف اصیل اسلامی و تربیت شاگردانی متعدد به سر برد، سعی و تلاش‌شان بر این بود که ما را به این مسأله متوجه کنند که باید از چند صباح زندگی دنیوی برای قرب الهی استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مبادا زندگی دنیوی چنان ما را در خواب غفلت فرو برد که از حقیقت بندگی دور بمانیم، باید با نفس خود شرط کنیم که زندگی دنیوی برای حرکت در مسیر صراط مستقیم است، سرسخت‌ترین دشمن ما، نفس ما است، باید ضمن مشارطه با نفس خود، مراقبه، محاسبه و معاتبه از نفس نیز داشته باشیم.

وی تصریح کرد: روش و سیره بزرگان اخلاقی چون آیت الله سعادت پرور بر این بود که انسان اسیر نفس خود نشود، اگر انسان از هوای نفس خارج شود، لذت عبودیت را خواهد چشید و حقیقت بندگی را خواهد یافت، مسیری که ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین همواره بدان تأکید داشته اند.

حجت الاسلام شیرازی حرکت در مسیر اخلاق و عرفان بدون بهره‎مندی از استاد را گمراهی دانست و گفت: باید زیر نظر استادان اخلاق مسیر سیر و تکامل را طی کرد، که در غیر این صورت راه به بیراهه بوده و انحرافاتی را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است، همایش نکوداشت آیت الله سعادت‌پرور روز گذشته در تالار وحدت دانشگاه تبریز به همت بسیج دانشجویی این مرکز آموزش عالی برگزار شد./935/پ202/س

ارسال نظرات